Hoi ik ga een opleiding doen voor hondentrimmer. dit duurt twee jaar en hierna zou ik in men eigen huis een ateliër houden voor dit te doen,eigen zaak dus. Nu vroeg ik me verschillende dingen af zoals -moet je een bedrijfsbeheerdiploma hebben om een zaak te mogen beginnen.ik ben van plan om een boekhouder te nemen daarmee. -zijn er veel kosten op het einde van de maand en voor wat precies. hoeveel hou jij meestal over voor jezelf. -wat zijn de dingen die je zeker zou moeten weten bij een eigen zaak te beginnen. -en dan wat ik eigenlijk eerst wou vragen is hoe gaat het nu in zijn werking als je bv zwanger bent...krijg je zwanger/bevallingsverlof betaald of draai je er zelf voor op? -of als je ziek bent door het zwanger zijn wat dan? -of borstvoedingsverlof? -en wat als je iets minder uren wilt doen voor een tijdje,hou je dan nog wel genoeg over per maand of betaal je evenveel kosten als een voltijdse maand? ik wil deze dingen graag weten nu voor ik de opleiding doe want wil dit heel graag maar het moet ook doenbaar zijn,indien er hier mensen zijn die hondentrimmer zijn zou het ook leuk zijn om hun ervaringen (goede en slechte) te delen dan kan ik hier uit leren. mvg
Meis no offense maar als je nog maar denkt aan het beginnen van een eigen zaak moet je je wel een keertje grondiger gaan informeren! Een aantal heel basic vragen stel je hier, bvb dat van bedrijfsbeheer en kosten ... Zelfstandig zijn in bijna elke branche geeft je geen zekerheid, zeker in het begin niet! Hier in Belgie heb je wel een vrij goed sociaal vangnet voor zwangere zelfstandigen; je krijgt een vergoeding voor je paar weken zwangerschapsverlof, ook een aantal dienstencheques. Het verlof voor een zelfstandige is wel veel midner of een werknemer, maar als je zelfstandig bent is dat verlof iets dat je MOET opnemen niet iets waar je zit op te wachten . Borstvoedingsverlof of ouderschapsverlof, je kan dat doen maar dan verlies je je inkosmten he. Of jij rondkomt met meer of minder uren hangt allemaal af van hoe je zaak gaat draaien, en op voorhand voorspellen kan je dat niet
je moet altijd bedrijfsbeheer hebben als zelfstandige en dan nog kan je een boekhouder gebruiken voor de belastingen in te vullen want dit moet je meermaals/jaar doen ( 4x) als ik van jou was zou ik eens een afspraak maken met unizo want ja kosten heb je altijd, hoeveel hangt van je zaak af en een gedeelte kan je helemaal of voor 50% tot 25% inbrengen in de belastingen als je alles op je zelfstandignr zet. je krijgt geloof ik 3 weken verlof na de bevalling en inderdaad dienstencheques. ben je ziek tijdens de zw en je werkt niet heb je geen inkomsten maar veel hangt ook af van je ziekteverzekering wat die dekt want je betaaldt nu wel veel meer als zelfstandige dan als werknemer voor je ziekenkas. neem eerst echt waar maar eens een afspraak bij unizo en laat je maar eens grondig informeren daar voor je met iets begint want heb het gevoel dat je er nog niet veel van af weet
Hallo, Ik ben ook ondernemer van een juwelierszaak(dit doe is samen met mijn man..v.o.f, maar daarnaast werk ik flexibel als verpleegkundige. En ik ben persoonlijk zelf vindt het beter om daarnaast nog een vaste inkomen erbij te hebben want...je hebt geen zekerheid over een inkomen, wisselend. Vooral in de maand januarie is het crisis en dan ben ik blij met me vaste salaris. * Maak voor jezelf een ondernemingsplan, niet laten doen door iemand anders. * Neem een boekhouder of een accountant, per kwartaal laat je je omzetbelastingbelasting doen. Zorg dat je administratie geordend is en maak kopieen. * Niet elke verzekeraar betaaldt je verlof door, bel en informeer hiernaar. * Je kosten hangt van je situatie af en je persoonlijke situatie. Dubbele kosten bijv. kosten winkelpand en je eigen woning. Laat je goed informeren door verschillende instanties en verdiep je ook eens in de wetten van belgie en nederland. Veel succes...gr.