Zelfstandige en zwangerschap, wie nog meer?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by EvelyndeB, May 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

Feb 26, 2015
    1,576
    298
    83
    Eindhoven
    Hallo allen,
    Sinds ik mijn diploma pedagogiek (HBO) op zak heb, is er veel bezuinigd op zorg. Resultaat is dat ik als flexwerker (0-uurder) in de gehandicaptenbegeleiding heb gewerkt en twee jaarrontracten in de kinderopvang... tot dát in mekaar donderde en ik ook daar uit vloog.
    Frustrerend, want ik kreeg bij beide banen altijd te horen dat ik erg goed functioneerde, maar een vaste baan zat er niet in.

Daarom ben ik vorig jaar als zelfstandige begonnen. Ik werk nu als gastouder aan huis en werk als adviseur en controleur bij een gastouderbureau.

Dat laatste kan ik volledig zelf inplannen. Het is fysiek ook geen zwaar werk, dus dat zal ik nog wel even kunnen doen.
    Het gastgezin waar ik nu regelmatig oppas, vroeg me echter vandaag hoe lang ik wil door werken en wanneer zij dus een vervanger moeten regelen. En dat vond ik een lastige. Ik pas namelijk op twee kinderen op waarvan er één meervoudig gehandicapt is. Zij weegt heel wat en haar moet ik veel heen en weer tillen en vaak dragen.

Het UWV zorgt wel voor een zwangerschapsverlofvergoeding voor mij (mag ook wel, al die belasting die ik afdraag!), maar maximaal 6 weken van te voren. Ik vraag mij af of dat te doen is? Ik zie mezelf met 34 weken zwangerschap denk ik niet met een kind van 18 kilo rondzeulen, zeker niet als het haar een keer niet zint en ze zichzelf alle kanten op gooit!

Zo, een heel verhaal (soms moet je het even kwijt), maar mijn vraag isL
    Hoe doen jullie dit als zelfstandige? Als ik niet werk, komt er geen geld binnen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is voor mij niet te betalen met het tarief dat ik kan rekenen, dus niks is echt niks.

Iemand tips en ideeën?

2. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Lastig! Ik ben ook zzper en kan ook een stuk minder werk aan nemen ivm mn zwangerschap. Ik heb de afgelopen jaren wel flink gespaard waardoor ik een potje heb wa ar ik wel even mee vooruit kan, en met het inkomen van mn partner kunnen we iig de vaste lasten betalen. Ik stop met mn fysieke werk op 30 weken ( gebaseerd op ervaringen van collegas) en heb daarna nog een maand kantoorwerkzaamheden gepland om alles goed af te ronden en administratie te doen etc. Een maand voor de UD wil ik echt met verlof. Kun je het misschien zo aanpakken, dat je wat extra bureauwerk probeert aan te nemen?

3. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

Feb 26, 2015
    1,576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik weet niet goed hoe, in mijn banen zit weinig bureauwerk eigenlijk :p Ik werk voornamelijk alleen.
    Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?

Mijn man werkt wel gewoon, dus t zou allemaal wel moeten lukken financieel, maar ik hou er niet zo van om helemaal geen geld binnen te brengen. Om maar te zwijgen over 2 maanden niks-doen!

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Lastig... Ik ga zelf na de zomer als zelfstandige aan de slag en heb me voorgenomen door te gaan zolang als dat gaat. Maar in mijn geval is dat een stuk makkelijker dan bij jou. Ik hoef ten eerste geen zware dingen te tillen en werk vooral zittend én niemand hoeft op het laatste moment vervanging te regelen als ik ermee stop wanneer het niet meer gaat.

Weet verder dus niet precies hoe dat zit. Ik weet wel dat wanneer je voor een baas werkt je vanaf een bepaalde zwangerschapsduur geen zware gewichten meer mag tillen. Kun je geen contact opnemen met het UWV of een andere instelling om te vragen hoe dat bij jou zit?

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik ben ook zelfstandige, maar heb geen fysiek werk. Ik heb dus doorgewerkt tot een week voor de uitgerekende datum... Alleen nu, na de geboorte, lukt het niet om weer op te starten. De kleine vraagt enorm veel aandacht en wil het liefste de hele dag tegen mij aan zijn. Met een draagdoek kan ik dat oplossen en mail lukt wel, maar telefoontjes plegen niet echt :(

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Als je eerder kunt stoppen (financieel gezien) zou ik dat zeker doen. Ik ben ook zzper, ook gastouder, en nu 28 weken zwanger. Ik werk 5 a 6 dagen waarvan ik 4 dagen een volle groep heb (4 a 5 kinderen) en 1 a 2 dagen heb ik gelukkig maar 1 kindje, maar het is loodzwaar. Ik moet ook veel tillen, loop bij fysio vanwege bekkenpijn en advies van zowel fysio als vk is minder werken, niet tillen en elk uur minstens tien minuten benen omhoog. Leuk bedacht, maar dat kan natuurlijk niet. Mijn inkomen is wel echt nodig dus ik sleep me erdoorheen. Nog 5 weken, dan heb ik een week vakantie en daarna begint mijn verlof (ben dan 34 wdken).

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Kun je niet extra werk aannemen als adviseur en controleur?

Ik ben bruidsfotograaf, fysiek pittig werk met erg lange dagen (minimaal 12 uur). Tot nu toe gaat het wel goed, maar ik heb echt bewust 1/3 minder opdrachten aangenomen. Vorig jaar kon ik makkelijk 2 dagen achter elkaar bruiloften vastleggen, nu ben ik na 1 dag wel echt gesloopt.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik heb iedere maand extra geld apart gehouden zodat ik eventuele ziektedagen kan opvangen. Door bi ben ik al redelijk vroeg minder gaan werken (ook gastouder maar dan bij mij thuis) en zo heb im het verschil op kunnen vangen.

9. Jughi

Jughi Bekend lid

Oct 28, 2014
    710
    1
    0
    Ik wil zo lang mogelijk doorwerken. Ik heb wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering, inclusief zwangerschapsuitkering. Daar boven op komt dan nog de uitkering van de UWV.. Dus financieel zit het hier goed. Ik moet veel auto rijden, maak lange dagen maar mijn werk is fysiek verder niet zwaar.
    Een vriendinnetje van mij is gestopt met zorgen voor een meervoudig gehandicapt kindje rond de 26 weken, precies voor wat je aangeeft. Het tillen, zeker als ze ff niet willen... Echt zwaar!

10. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Hier ook een zelfstandige (geen kantoorbaan). Ik werk vanaf 32 weken minder en vanaf week 34 nog maar 3 halve dagen per week. Ik stop met 36w2d.
    Ik heb een uitgebreide arbeidsongeschiktheidsverzekering met zwangerschapsuitkering en krijg ook nog iets van het UWV. Dus hier geen zorgen wat dat betreft.

Bij mij is er geen sprake van tillen (en zeker geen 18kg), dus om die reden kan ik het denk ik wel volhouden. Ik merk nu wel dat het allemaal zwaarder wordt. Ik denk dat het voor jou wel onverstandig is om zo lang door te gaan.... Vooral vanwege het tillen.

11. zeeuwse

zeeuwse Actief lid

May 3, 2013
    328
    0
    0
    Hier nog een zelfstandige. Ik heb nu al last met tillen van zware dingen. Gelukkig werk ik vanuit huis en kan sommige dingen uitgesteld worden tot m'n mannetjes thuis is en kan hij juist die zware dingen tillen voor me of even helpen als het een dagje niet is gegaan zoals gepland.

Ook ik werk gewoon door tot het niet meer lukt. Ik heb wel mijn verlof aangemeld met 34 weken voor de zekerheid. Het voordeel is bij mij wel dat ik kan afwisselen en kan werken wanneer ik wil die dag en niet aan tijden vast zit.

Ik heb gekeken naar wat de mogelijkheden voor mij waren als het niet meer zou gaan of bv als ik bedrust moet gaan houden. Dat zijn toch dingen waar je rekening mee moet houden, je weet immers nooit hoe het verloopt. Ik kan wat dat betreft terugvallen op mijn man, m'n moeder en een vriendin die alles voor mij draaiende kan houden met een klein beetje hulp van mij en een deel kan ik zelf vanuit bed doen.

Misschien is het toch verstandig om voor jezelf een back-up plan te maken voor als het niet meer gaat dat je weet of je het financieel even kan overbruggen en voor hoeveel weken. Dan kan je zelf aangeven dat je met 34 weken in elk geval stopt en als het eerder niet gaat dat je in elk geval nu al weet hoe het er dan voor staat.
    18 kilo tillen met 34 weken lijkt me niet heel verstandig en misschien lukt het je al eerder niet meer of krijg je er klachten van, ik zou toch proberen om je zwangerschap even voorop te stellen.

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik ben ook zelfstandige, maar wel met een kantoorbaan.

Ik heb bij de eerste letterlijk doorgewerkt tot de weeën begonnen. Dat is geen aanrader, haha. Bij de andere twee ben ik ca 3 weken voor de UD gestopt, omdat dat toevallig goed uitkwam.

Nu was ik wel heel goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, dus ik kon het me ook veroorloven. Bovendien loopt mijn bedrijf verder wel gewoon door zonder mij, dus zelfs tijdens mijn verlof had ik gewoon nog inkomen, al bleef er wel werk liggen, waardoor ik me de rest van het jaar het schompes moest werken om het in te halen.

Ik denk dat ik met 34 weken idd wel moeite gehad zou hebben om zulk zwaar werk te doen als wat jij doet. Kun je misschien regelen dat je in de laatste weken meer werkt als adviseur en dan idd eerder stoppen met het zelf werken als gastouder? Dat is denk ik beter vol te houden en ook wel prettig voor die ouders, als ze weten waar ze aan toe zijn. Want als jij ineens niet meer kunt, moeten zij op stel en sprong wat anders gaan regelen. (Dan zou je bij mij na je verlof niet meer terug hoeven komen, trouwens).

13. Vek

Vek Actief lid

May 10, 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik neem aan dat je een gastouderbureau ertussen hebt zitten? Kunnen die niet bemiddelen voor iemand die je alvast een beetje mee warm laat lopen en die in kan vallen als jij uitvalt? Wat je beschrijft is natuurlijk zo: er zitten veel pedagogisch geschoolden thuis maar ik kan me ook voorstellen dat het voor de ouders fijn is als ze aan iemand kunnen wennen/als hun kind aan iemand kan wennen?

Dan heb je een vangnet alvast?

14. Twirler

Twirler Bekend lid

Jan 19, 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een zelfstandige!
    Ik heb nu mijn verlof gewoon op 6 weken van tevoren ingesteld. Ik ben 2 november uitgerekend.
    Ik maak fulltime bruidstaarten, verjaardagstaarten etc.
    Wel heb ik iedereen die heeft besteld voor augustus/september medegedeeld dat ik zwanger ben en niet durf te garanderen dat het lukt. Je weet maar nooit hoe je je tegen die tijd voelt en moet veel staan. Iedereen plaatst die bestelling dus op eigen risico.
    Verder bezorg ik normaal alles, maar laat ik nu de laatste bruidstaarten ophalen door familie of vrienden van het paar. Ik ga dan niet meer met taarten van 17 kilo door het zand op het strand banjeren of trappen oplopen. ;)

En als ik merk dat het op is... Dan stop ik eerder. Niets zo belangrijk als mijn aanstaande gezinnetje.

15. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Ik heb gewerkt tot de dag voor de bevalling en de eerste zakelijke mails zijn de dag na de bevalling al weer verstuurt. Maar het is geen aanrader! Je heb echt wel even rust nodig. En dan heb ik ook nog kantoorwerk wat lichamelijk niet zwaar is.
    Dat tillen lijkt me echt wel een hele belasting voor je.

16. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Ik ben ook zelfstandige, met zittend werk. Maar hier gewoon opvang voor de kleine, ik kan echt niet werken met een baby thuis.
    Bij de eerste heb ik tot de dag voor de bevalling gewerkt, bij de tweede was ik wat vermoeider en ben ik een week voor de uitgerekende datum gestopt. Ze kwam overigens een paar dagen eerder.

Een (eventueel tegenspartelend) kind van achttien kilo tillen lijkt me zwaar. Mijn oudste is zeventien kilo, maar die wilde graag dat ik haar optilde en hielp dan ook mee. En dat was lang zo vaak niet als bij een gehandicapt kind natuurlijk.

En hier geldt ook: geen werk, dan geen inkomen. Ik ben heel ziek geweest na de bevalling (kraamvrouwenkoorts en daarna een longontsteking) en heb dus inderdaad een aantal weken zonder inkomen gezeten. Maar inderdaad spaargeld aangesproken, dat hier ook voor bedoeld was. Mijn man studeert namelijk.

17. SusanneO

SusanneO Bekend lid

Oct 14, 2014
    831
    4
    18
    Zelfstandig ondernemer
    Noord-Brabant
    Ik ben ook zelfstandige en heb met mijn partner samen een bedrijf. Net als Jughi heb ik gelukkig wel een AOV verzekering met een zwangerschapsverlofvergoeding van 16 weken en daarboven op nog de ZeZ van het UWV. Gelukkig kunnen we een deel van de vergoedingen nu gebruiken om iemand anders in te lenen om tijdelijk mijn werk op te vangen.
    Ik doe wel voornamelijk bureauwerk, dus ik probeer zo lang mogelijk door te werken.

18. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #18 piccolina, Jun 29, 2015
    Last edited: Jun 29, 2015
    Ik ben ook zelfstandige ontwerper en ik heb dus bij 1e gewoon gewerkt tot bevalling en erna 2 weken later begon in alweer langzaam.
    Ik heb tijdens haar slaap/avonduren/weekend gewerkt tot 1 jaar en erna ging ze naar kdv 1x per week doe ik zoveel mogelijk tijdens kdv dag en de rest in avonduren en tijdens middagslaapje.
    Is wel te doen ik heb geen 80uren p week werk gewoon wat flex soms druk soms rustig.
    We gebruiken mijn inkomen voor leuke dingetjes als vakantie,verbouwen,kleding,pampers etc. Dus we kunnen ook zonder overleven in principe al is dat lastig.
    Ik kon vervanger regelen voor vaste klanten maar ze wachten liever tot ik terug ben is dan makkelijker voor hun en mij.
    Maar is zit achter pc/laptop dus is anders;)

Maar je krijg dus als zelfstandige een zez uitkering voor 16wk is ruim 4500 euro na de aftrek. Je moet wel minimaal 10 weken vrij nemen officieel.

Ik zou als ik jou was de gehandicapte kind eerder vervanger zoeken. Na de bevalling kijk even hoe dat gaat en of je die terug wil. Misschien zal het te zwaar zijn voor je, of krijg je ks zoiezo 6wk niets tillen.

19. liz87

liz87 Actief lid

Feb 5, 2015
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben ook gastouder aan huis, maar de kinderen kunnen zelf allemaal lopen dus voor mij te doen tot ik 34 weken ben.
    Krijg jij ook niet 6 weken door betaald bij ziekte? Is misschien lullig voor hen maar je kunt het proberen?
    Ik snap je dilemma, ik ben ook niet vrijwillig verzekerd en hoop dat ik geen complicaties oid krijg.
    en misschien anders een bijstandsuitkering proberen te regelen als het echt niet gaat? (Mits je partner niet teveel verdiend)
    Andere optie is misschien een stagiaire erbij nemen?

20. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

Sep 11, 2008
    800
    0
    0
    Hier nog een ZZp'er :)

Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten 4 maanden verlof op te nemen. Uiteraard met hulp van het UWV. Ik stop in de drukste maand in mijn bedrijf (december) en ik begin als alle drukte weer voorbij is (april) maar ik ben bang dat ik door de grootte van mijn buik eerder met verlof moet.

Om die reden heb ik besloten een vacature open te zetten via Payrolling. Een uitermate geschikte mogelijkheid om iemand aan te nemen en niet vast te zitten aan hoge kosten. (nu nog een geschikte kandidaat vinden).
    Ik werk normaal zo een 60 uur per week. Moet eerlijk bekennen dat dit minder is nu ik in verwachting ben maar dat merk je uiteraard aan je inkomsten. Als ik na mmijn verlof weer wil werken wil ik ik niet meer terug naar 60 uur. Vandaar dat een collega een uitkomst kan zijn.

Share This Page