kraamzorg - privacy

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Joky, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joky

Joky Actief lid

9 feb 2014
    451
    0
    0
    Vraagje,
    Het kraamburo, de dienstverlening en de kraamhulp bij mn eerste kindje was ronduit geweldig! Nu ben ik opnieuw zwanger en ligt t voor de hand dat ik weer hetzelfde buro benader gezien mijn positieve ervaring. Ik zou dan ook dolgraag dezelfde kraamhulp willen (als ik die voorkeur aangeef is kans groot dat zr komt). Echter zit ik met een soort van dillema er werkt een familielid van mij op kantoor daar, en ik slik een antidepressiva sinds een jaar vanwege een zware paniekstoornis. Dit is iets prive voor mij wat alleen mijn man en ik weten. Dat willen we graag zo houden ;) maar nu weet ik dus niet hoe dat verwerkt moet worden in t systeem oid van een kraamzorg? Moet ik het opgeven? Vragen ze er uberhaupt naar? Kortom ik wil niet dat het bij mijn nichtje komt..
    Met de kraamhulp had ik n fijn contact en zal haar dan ook wel in vertrouwen nemen als ze komt kramen.. maar wat moet ik met die intake en informatie?
    Een ander kraamburo is gewoon n olossing natuurlijk waar ik me geen zorgen hoef te maken om mn privacy maar dat voelt ook weer zo gek... help!!

Jullie denken mss waaaar maakt zij zich druk om.. maar ik kan er niks aan doen hihi :-

2. lydian

lydian Niet meer actief

Zou het even navragen bij het kraambureau, weet je het direct zeker!
    Weet niet wat je nichtje daar doet op het kantoor, maar ze mag iig niet zomaar in jou dossier kijken als ze niet bij jou komt kramen of je gegevens moet verwerken...

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik verplaats deze naar 'kraamtijd'.

4. Joky

Joky Actief lid

9 feb 2014
    451
    0
    0
    Ik was bang dat daar alleen een kraamverzorgende op reageert en t heeft niet zozeer betrekking op de kraamzorg toch?

5. rijkdom

rijkdom Lid

14 jun 2014
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het gewoon niet melden en pas bij aanvang van de zorg het melden met de mededeling dat je het niet in het dossier wil hebben.

Of...

Je vk en ha zullen vast op de hoogte zijn, je kan ook bij hen melden dat je het liever helemaal niet bij de kz meldt.
    Als jouw man en VK en evt HA goed kunnen bewaken hoe het met je gaat en tijdig actie kunnen ondernemen kan dat ook een oplossing zijn. Dan kan jij met de kraam lekker zorgeloos over babies praten. En mocht je echt in de paniek gaan schieten dan onderneemt jouw kraam echt wel actie, die zijn immers ook geschoold om bepaalde signalen op te vangen en de juiste mensen in te schakelen.

Geniet van je kleintje straks!!!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij de intake zou ik het wel melden. Je krijgt met een psychisch probleem meer uren kraamzorg geindiceerd omdat ze een serieus groter risico loopt op pnd. Je nichtje heeft geen biet met jouw dossier te maken en zou dat ook niet zo maar in mogen gaan zien, tenzij ze daar gegronde reden voor heeft.

7. Joky

Joky Actief lid

9 feb 2014
    451
    0
    0
    Thnx ladies !!! :)

De vk en zkh weten t uiteraard. Ga idd gewoon daar zorg afnemen en t met mn lieve kraam bespreke.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Het ligt er een beetje aan wat de funcie van jouw nichtje is bij dat bureau.
    Ik ben zelf relatiebeheerder bij een grote kraamzorgorganisatie en zie ook vaak dossiers van cliënten van collega's in.
    Uiteraard heeft jouw nicht beroepsgeheim en, al zou die informatie bij haar bekend zijn, zal ze er nooit met jou of iemand anders over mogen beginnen.

Ik zou deze informatie overigens wel vermelden bij het intakegesprek.
    Je kindje kan nl reageren op jouw medicijnen na de bevalling en je hebt toch een wat grotere kans op een ppd.
    Je zou evt. wat meer uren kraamzorg mogen afnemen om die reden.
    Belangrijke informatie dus voor de kraamzorg!

Ik snap dat je er niet mee te koop wilt lopen dat je antidepressiva gebruikt, maar er zijn tegenwoordig hele volksstammen die ze slikken. Wat dat betreft dus echt niks om je voor te schamen;)

9. Joky

Joky Actief lid

9 feb 2014
    451
    0
    0
    Klopt ook lies...
    Bedankt voor je bericht.
    Ik heb mn kraamhulp opgebeld van de vorige. Is n kennis. Voelt erg vertrouwd. Zij zei dat de vk dat soort dingen overdraagt aan de kraamhulp omdat die moeder en kind iets beter in de gaten moet houden maar ik t niet hoef te melden voor de intake. T voegt voor haar verdr niks toe. Wel de nazorg natuurlijk. Dus ben nu helemaal gerustgesteld :D

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou het melden maar ook erbij vermelden wat je dilemma is en hoe zij dat discreet kunnen vermelden in het dossier.
    Je nichtje mag idd niet in jou dossier kijken als ze daar niets te zoeken heeft, maar ja wat als zij wel jou gegevens moet verwerken? Dan moet ze in jou dossier en wellicht dat ze dan ook alles even doorleest.

11. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon geen woord over reppen. Ik slik het ook en dat is verder niet van invloed op de bevalling/kraamtijd. En stel dat je bepaalde medicijnen nodig hebt dan checkt je apotheek of de medicijnen samen mogen..

12. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Bij de intake even aangeven dat je jouw dossier graag prive houdt tov familielid.
    Wij hadden een iets andere situatie: 1 van de kraamhulpen was de vorige eigenaar van onze woning, daar woonde we net en we wisten dat de verkoop niet geheel uit eigen wil was (scheiding). Wij wilde dus niet dat er informatie van ons naar die kraamhulp ging (voelde niet fijn) en daar is keurig rekening mee gehouden.

13. Joky

Joky Actief lid

9 feb 2014
    451
    0
    0
    Poohbear hmm das ook n lastige situatie inderdaad!
    Mamaatje bedankt. Idd t heeft geen imvloed op bevalling of kraamtijd.

Deel Deze Pagina