Vorig jaar ben ik met mijn eigen bedrijf gestart. Daar werk ik meer dan 1225 uur per jaar (zo'n 28 uur per week). Daarnaast werk ik nog zo'n 21 uur per week voor een werkgever. Kan ik nu een ZEZ uitkering en een uitkering via de werkgever aanvragen? Of alleen via de werkgever? Met mijn eigen bedrijf verdien ik toch echt bijna drie keer zoveel als voor de werkgever dus dit zou mooi zuur zijn... Heeft iemand in eenzelfde soort situatie gezeten? En heeft iemand een idee?
Ik ben zelf ook in loondienst en heb ook voor mezelf gewerkt, maar helaas niet genoeg. Op de UWV site staat wat meer info over de situatie waarbij je zowel in loondienst als zelfstandig werkt: Ik ben zwanger en zelfstandige (ZEZ) - UWV - Voor Particulieren Zelfstandige en in loondienst Bent u zwanger en werkt u als zelfstandige? En heeft u ook nog een baan in dienstverband? Dan kan het zijn dat u recht heeft op meerdere zwangerschapsuitkeringen. Meerdere zwangerschapsuitkeringen Als zelfstandige krijgt u een ZEZ-uitkering: de regeling Zelfstandig en Zwanger. U vraagt deze uitkering zelf bij ons aan. Als u werknemer in dienstverband bent vraagt uw werkgever namens u de zwangerschapsuitkering bij ons aan. Beide uitkeringen vallen binnen de Wet arbeid en zorg (WAZO). Hoogte van de ZEZ-uitkering Heeft u recht op beide uitkeringen, dan berekenen we het totaalbedrag van de 2 uitkeringen. Is dit totaalbedrag hoger dan uw totale inkomsten? Dan verlagen wij uw ZEZ-uitkering, zodat de 2 totaalbedragen gelijk zijn. Houd er rekening mee dat de ZEZ-uitkering niet hoger is dan het wettelijk bruto minimumloon.
Ik heb ze ook beiden maar werk minder dan die 1225 uur zelfstandig. De zez vraag je zelf aan. Formulieren vind je wel op de site van het uwv. De reguliere gaat via je werkgever als je je zwangerschapsverklaring hebt ingeleverd.