Werkgever zegt te moeten houden aan regels..

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kloe, 2 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kloe

Kloe Nieuw lid

2 jul 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nu 19 weken zwanger.
    Ik loop al sinds de 11e week extra op controle bij de gynaecoloog.
    Dit vanwege veel bloedingen en een stolsel in mn baarmoeder.
    De gynaecoloog heeft gezegd dat ik (omdat ik in de schoonmaakbranche werk) dat ik geen zwaar werk meer mag verrichten.
    Ik heb vorige week een gesprek gehad met de voorvrouw en manager en ze zeggen dat ze niks voor me kunnen doen vanwege regels.
    Ook zei hij dat het uwv mij niet serieus zou nemen omdat ik zwanger ben en jong ben. Er zijn immers veel vrouwen zwanger die nog meer werken dan ik. Ik werk 20upw.
    Ik moest het maar zelf gaan regelen door met een collega te ruilen voor minder zwaar werk en dat ik dan wel op mn uren blijf, maar zij moet dit wel willen!
    Ze wilt dit dus niet en nu moet ik gewoon mn werk blijven doen met risico's.

Wat moet ik doen? Klopt dit?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kloe,

Je geeft aan dat je zwangerschap niet gemakkelijk verloopt en dat je van de gynaecoloog geen zwaar werk meer mag verrichten.
    Je werkgever geeft aan dat ze niets voor je kunnen doen. Je moet dit zelf maar regelen door te ruilen met een collega voor minder zwaar werk.

Wat moet je nu doen?
    Als het vanwege je gezondheid niet mogelijk is je werk te doen, dan meld je je ziek. De werkgever mag deze ziekmelding niet weigeren. Hij heeft de mogelijkheid om je naar de Arbo-arts te sturen om te kijken of je inderdaad ziek bent en of de klachten veroorzaakt worden door je zwangerschap.

Ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap? Dan zal UWV de Ziektewet-aanvraag in behandeling nemen. UWV beoordeelt een aanvraag op het ziektebeeld en de klachten die je hebt. Dit heeft niets te maken met je leeftijd.

Het regelen van diensten is niet iets wat je zelf hoeft te doen. Als het mogelijk is om je in te roosteren voor werkzaamheden die je wel kunt verrichten is het de taak van de werkgever om dit te doen. Je hoeft dus niet zelf te gaan ruilen.

Actuele informatie over ziek tijdens de zwangerschpa vind je hier.

Ik wens je veel sterkte en een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Kloe

Kloe Nieuw lid

2 jul 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie.
    Wat moet ik nu dan doen?
    Ze zeggen bv dat het ook niet mogelijk is om gedeeltelijk ziek te melden zodat ik gedeeltelijk wel aan het werk kan blijven.
    Ze zeggen nu onbetaald verlof is wel mogelijk.
    Wat kan je me bijvoorbeeld aan raden om te doen?
    Groetjes Kelly

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Kelly,

Wat rot dat je werkgever zo reageert!

Wanneer je jouw eigen werk niet kunt doen door je klachten is er maar 1 optie: jezelf ziek melden. De gezondheid van jou en je kindje staat op de eerste plaats.

Zoals Yvonne al aangaf, is je werkgever verplicht je ziekmelding aan te nemen. Gedeeltelijk werken terwijl je ziek bent dat kan gewoon. Het is zelfs verplicht om de mogelijkheden voor gedeeltelijk werken of werken in een andere functie te benutten. Onbetaald verlof is absoluut niet de weg in deze situatie.

Heb je jezelf ziek gemeld en ontstaat er met je werkgever een conflict over bijvoorbeeld wel of niet ziek zijn of welk werk passend is? Dan kun je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen.

Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier.

Ik wens je sterkte met deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Kloe

Kloe Nieuw lid

2 jul 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, ze zeggen zelfs dat geheel ziek melden (100%) wel mogelijk is.
    Maar ze hebben me gewoon bang gemaakt om me ziek te melden door te zeggen dat het uwv niet mee zal werken.

Groetjes, Kloe

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kloe,

Wellicht moet je dat dan doen, als dat het beste bij het advies van je gynaecoloog past. Als je werkgever je ziekmelding doorgeeft aan UWV, nemen we kort daarna contact met je op. Mijn collega zal dan de ziekmelding verder met je bespreken.

Voor nu een fijn weekend,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina