uitkering na ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sammy76, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sammy76

sammy76 Nieuw lid

3 jul 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Waarschijnlijk heb ik per 1 november 2014 geen baan meer. Ik ben in vast dienstverband bij deze werkgever sinds mei 2011. Omdat de vestiging gaat verhuizen en de reistijd voor mij niet haalbaar is zal mijn contract per 1 november hier eindigen. Als ik geen ander werk heb gevonden zal ik uitkering aan moeten vragen.

Nu heb ik sinds 22 april 2013 ouderschapsverlof opgenomen, elke week 8 uur. Dit zou betekenen dat ik eind oktober a.s. Precies 80 weken heb opgenomen. Ik weet dat als je minder dan 78 weken hebt opgenomen, dit geen invloed heeft op de hoogte van je uitkering. Hoeveel invloed hebben deze 2 extra weken op mijn uitkering? En zou ik de uren dan beter eerder opnemen, zodat ik binnen die 78 weken blijf?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sammy76,

Als je WW aanvraagt, berekent UWV het aantal uren dat je werkloos wordt. Dat is een gemiddelde van de 26 weken voorafgaande aan de week waarin je werkloos wordt. Vanwege ouderschapsverlof, kan deze periode met maximaal 78 weken worden verlengd. Heb je 80 weken ouderschapsverlof gehad, dan wordt voor je WW-omvang een gemiddelde berekend van 24 weken waarin je volledig werkte, en 2 waarin je verlof had. Zou je de uren eerder opnemen, dan zou je een uitkering krijgen voor het volledige aantal uren.

Overigens kun je in de WW geen ouderschapsverlof opnemen; je wordt geacht werk te zoeken en te accepteren voor het aantal uren dat je werkloos wordt. Ben je voor minder uren beschikbaar, dan wordt de WW-uitkering evenredig verlaagd.

Succes met het vinden van een nieuwe baan!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina