Zelfstandigheid kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door IkbenTess, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier mogen de kinderen veel en dat is gelukkig bij veel kinderen in onze omgeving.
    We zijn niet van het betuttelen en eindeloos pamperen en alles voor je kinderen willen regelen.
    Ook onze brugklasser fietst door weer en wind naar zijn school 10 km verderop en ja hij regent weleens nat maar dan moet die maar een regenpak aantrekken. Ik ga hem niet met een spatje regen naar school brengen. Hij heeft een ov chipkaart en wil die met de bus dan kan die dat prima zelf regelen en zelfs met zijn adhd trekjes lukt het hem allemaal erg goed. Vanaf einde groep 6 gaan/gingen ze ook al zelf naar school en zelf thuis eten op mijn werkdagen en ook de bso werd opgezegd omdat ze prima zelf konden aangeven het daar niet meer leuk te vinden tussen al die kleuters...
    Het zal ook zeker aan het kind liggen wat ze kunnen maar ik vind het wel onze rol als ouders om ze te stimuleren om goed zelfstandig te worden en niet altijd afhankelijk te zijn van ons om alles voor ze op te lossen.
    De oudste kinderen zijn nu 11 en 13 jaar en ze doen het erg goed moet ik zeggen. Mijn dochter van 11 jaar zet op mijn werkdagen om 5 uur de aardappelen en groente aan op een laag vuurtje zodat we ook niet eindeloos laat hoeven te eten. Dat heb ik dan 's morgens al klaargezet en ze stelde het zelf voor om dit voor me te willen doen. Heerlijk toch zo'n zelfstandig kind ;)

2. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoon van 8,5 gaat sinds een aantal maanden (mee begonnen in mijn verlof) alleen naar huis van school. Hij gaat nu ik weer aan het werk ben op maandag en donderdag met de huissleutel naar huis, belt ons en draait de deur op slot en gaat naar zijn kamer om achter de PlayStation te gaan. Mijn man komt dan een half uur later thuis vanuit zijn werk en dit gaat fantastisch.
    Hij zei ook echt je moet mij vertrouwen. Verder blijft hij ook weleens thuis als ik boodschappen moet doen want hij wil echt niet mee.

Buiten spelen mag hij al een hele tijd en ja hij zal ze grenzen echt weleens verleggen door dingen stiekem te doen of ergens naartoe te gaan waar ik het liever niet heb maar hij komt op tijd naar huis of meldt waar hij is of naartoe gaat. Stukje loslaten hoort erbij en zolang hij luistert en de afspraken nakomt mag hij steeds meer en verder weg.

Maar mijn baby in bed laten liggen en zelf even een boodschap doen zou ik echt nooit doen. Ook niet mijn zoon van school halen en haar laten liggen vind ik gewoon onverantwoord.

3. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het hangt vooral af van je kind en de buurt waar je in woont, denk ik. Mijn zoon is 8, maar mag onder geen voorwaarde alleen op de fiets weg. Hij heeft geen enkel verkeersinzicht, een motorische achterstand waardoor fietsen an sich al een opgave is en ziet geen enkel gevaar. Kortom: dat kan hij simpelweg niet aan. Op zijn step, skates mag het wel.
    We hebben duidelijke grenzen afgesproken waartussen hij mag spelen en hij weet dat hij bij niemand naar binnen mag als ik er niet van af weet.

Mijn kinderen alleen thuis laten gebeurt niet. De oudste is zelf nog kind en kan dus niet de verantwoording dragen voor zijn 1-jarige broer.

Alleen naar school fietsen is niet aan de orde, want hij gaat met de taxi, maar toen we nog naar de reguliere basisschool fietsten was dat al levensgevaarlijk, dus het zou voorlopig ook niet gemogen hebben. Verschillende grote en onoverzichtelijke kruisingen en veel auto`s bij school, niet verantwoord.

Vroeger mocht ik in groep 8 "oppassen" dan waren mijn ouders bj de buren en als er iets was bonkte ik op de muur ;)

Deel Deze Pagina