Hallo, Ik werk sinds 1mei in de thuiszorg ter zwangerschapsvervanging van iemand anders. Myn contract loopt af op eind november. Ik heb vandaag een gesprek gehad op myn werk en te horen gekregen dat myn contract niet verlengd word. Na myn verlof mag ik altyd terug komen wanneer er uren vry zyn. Ik ben 28feb uitgeteld en zou anders eind januari met verlof gaan. Het liefst wil ik dat nog steeds. Maar aangezien ik byna 20wkn ben zie ik solliciteren ook niet echt zitten want dan zou ik daar met 28wkn kunnen beginnen... En aangezien de zorg een zwaar beroep is weet ik niet hoe het dan gaat met evt klachten. Nou heb ik myn werkgever om een 0uren contract gevraagd, en deze zou ik evt per 1dec kunnen krygen. Maar hoe zit het dan met inkomen tot myn verlof? Wordden de inkomen dan aangevuld tot die 24u per week? En waar word myn inkomen op gebasseerd tydens myn verlof?
Beste an85, Je wilt weten hoe het zit met het inkomen tot aan je verlof mocht je een 0-uren contract kunnen krijgen per 1 december. Daarnaast vraag je jezelf af waar de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsverlof op wordt gebaseerd. Tevens vraag je wat er gebeurd mocht je ziek worden. WW Wanneer je werkloos raakt kun je een WW-uitkering aanvragen. Omdat je nu al weet dat je werkloos raakt (per 1 december), kun je jezelf inschrijven via www.werk.nl als werkzoekende bij het WERKbedrijf. Vervolgens kun je de WW-uitkering het vroegst een maand voordat je werkloos wordt aanvragen op www.werk.nl Vanaf het moment dat je op de hoogte bent van ontslag heb je de verplichting te voorkomen dat je werkloos wordt. Dit kun je dus doen door bijvoorbeeld te solliciteren. Heb je een WW-uitkering aangevraagd, of ontvangt je een WW-uitkering dien je wel actief te solliciteren naar (passend) werk. Met de werkcoach maak je afzonderlijke afspraken over je sollicitatieplicht die worden vastgelegd. Een van de voorwaarden voor een WW-uitkering, is dat je uren- én loonverlies moet hebben vanaf 1 december. Ga je vanaf 1 december op basis van een 0-uren contract aan het werk, kun je eventueel aanvullend uitgekeerd worden als je minimaal 5 uur werkloos blijft in de week. UWV kort de uren die je op basis van het 0-uren contract werkt per week op de vastgestelde uren die je gemiddeld gewerkt hebt in de 26 weken voorafgaand aan 1 december. Deze gemiddelde aantal arbeidsuren vind je terug in de beslissingsbrief van UWV. Ga je dus aan het werk op basis van een 0-uren contract per 1 december en je wilt aangevuld worden (en dus ook actief solliciteert), ontvang je zowel van UWV als je werkgever inkomsten. WAZO Acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum bel je met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) voor het aanvragen van de WAZO. Je eventuele aanvullende WW-uitkering zal dan lopen van 1 december 2012 tot 1 februari 2013 (4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum + 1 dag). Vanaf 1 februari heb je minimaal recht op 16 weken WAZO. De hoogte van je WAZO-uitkering wordt bepaald op basis van je aanvullende WW-uitkering. Daarnaast heb je een dienstverband op basis van een 0-uren contract. Je werkgever vraagt de WAZO-uitkering voor je aan. Ook in dit geval ga je dan 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met zwangerschapsverlof. Voor de hoogte van de WAZO zal dan gekeken worden naar je verdiensten een volledige maand of 4 weken voor de maand waarin je met verlof gaat. Vraag je dus geen aanvullende WW-uitkering aan, zul je alleen WAZO ontvangen vanuit je dienstverband. ZW Mocht je ziek worden na 1 december, meld je jezelf ziek bij UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) voor je WW-uitkering. Blijf je dan ziek, stopt de WW-uitkering 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum en ga je met zwangerschapsverlof. Wordt je ziek ten gevolge van zwangerschap na 1 december, zal de WW-uitkering meteen beëindigd worden. Je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Bij recht zal ook deze Ziektewet-uitkering 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum stoppen en ga je met zwangerschapsverlof. Daarnaast meld je jezelf ook ziek bij je werkgever tijdens dienstverband. Word je ziek voor 1 december en blijf je ziek tot einde van je contract, zal de werkgever je ziek uit dienst melden. Word je ziek vanwege zwangerschapsklachten, zal de werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Raak je ziek na 1 december tijdens je 0-uren contract moet je werkgever je loon doorbetalen tot het einde van de oproepperiode. Ben je daarna nog altijd ziek, kun je misschien een Ziektewet-uitkering van UWV krijgen. Actuele informatie over ziek worden wanneer je een oproepkracht bent vind je hier. Ik wens je veel succes bij het solliciteren en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare