Zelfvertrouwen opbouwen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sunshine1976, Apr 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn angst is dat ze later onzeker worden en over zich heen zullen laten lopen. Ik hoop daarom ook dat ik mijn dochters met een gezonde dosis zelfvertrouwen opvoed. Ik zou graag willen weten of jullie hier ook mee bezig zijn en wat jullie ideeën zijn hoe je dit kunt doen, los van de complimentjes geven uiteraard.

Grtjs Hanneke

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm je hebt er zelf nog niet te veel vertrouwen in als ik dat zo lees misschien daarmee beginnen? :)

3. adi

adi Niet meer actief

Waarom heb je die angst? Want angst is meestal slechte raadgever. Zijn je kinderen extreem onzeker?

Ik zou beginnen met zelf vertrouwen hebben dat het kind zich prima zal redden. Dat scheelt vaak een heleboel.

4. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ze zijn geen onzekere meiden. De oudste kijkt altijd eerst de kat uit de boom. En dat komt op mij over alsof ze onzeker is, maar ze is eerder een gevoelig meisje.

5. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Ik ben van mening dat je met (veel) complimentjes kinderen (nog,of) heel onzeker kunt maken.

Want,wanneer jij niet in de buurt bent om te vertellen dat ze het goed doen,doen ze het dan wel goed?

Wat is er mis met het kind ZELF laten ontdekken dat ze iets mooi vinden ofniet? Dat ze het goed doen zoals zij het doen?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit complimentjes mag geven,maar op een andere manier. Op een manier waarop je je kinderen bewust van zichzelf laat worden.

6. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik ben er niet mee bezig om mijn dochter (2,5 jaar) zelfvertrouwen te geven maar ik laat haar heel veel zelf doen bijv:
    - brood smeren
    - uitkleden
    - traplopen
    - haren wassen

Soms gaat iets niet vlekkeloos maar dan geef ik haar een complimentje dat ze het goed geprobeerd heeft. De keer erna wil ze het weer zelf doen en geef ik haar weer complimentjes. Op dat moment straalt ze echt trots uit dat ze het zelf kan. Dus ik hoop/ denk dat ze op die manier wel zelfvertrouwen opbouwt.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Een van de doelen van het spel knappe koppen is het zelfvertrouwen vergroten bij kinderen. Het is een heel leuk spel. Ik beloon niet alleen als iets lukt maar ook vooral het proberen. Ik benoem ook gevoelens. Mijn dochter mag iets spannend of eng vinden maar we proberen het dan samen. Gaat het niet dan zeg ik goed geprobeerd!

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Lekker veel zelf laten proberen en ontdekken. En juist het proberen stimuleren met complimentjes.

Natuurlijk hoef je dan niet compleet te gaan negeren als ze iets goed gedaan hebben. Daar mag ook best een complimentje over gegeven worden.

Geen complimentjes geven voor dingen die ze allang kunnen. Of voor bijvoorbeeldeen tekening die helemaal niet mooi is geworden. Je mag gerust zeggen als je iets mislukt of niet mooi vind. Niet alles hoeft immers altijd perfect te zijn. En dat kun je ook benoemen.

Share This Page