Zelie

Discussion in 'Babynamen' started by Amarens, Dec 11, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,282
    28,406
    113
    Mijn eerste gedachte is ook zEE-lie.
    Omdat Peterzeelie .. :o:

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Toen ik las dacht ik al zelie?

Zou eerder voor Celia gaan.

Ik had voor een jongen ook een prachtige franse jongensnaam in gedachten, maar de uitspraak zou problemen opleveren.

3. Elouise

Elouise Actief lid

Sep 6, 2018
    132
    89
    28
    Female
    Onze dochter heet Julie, ook de Franse uitspraak, dus ik zou de klemtoon op -lie leggen. Ja, wij hebben mensen ook moeten vertellen dat het niet Juu-lie of Djoe-lie was, maar Zjuu-lie. Maar zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet en ze vindt het ook niet erg. Ik zou me daar dus ook niet door laten tegenhouden om de naam te kiezen!

4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,515
    13,802
    113
    Female
    Noord- Holland
    Dit.

Deze naam stond en staat ook nogsteeds op ons lijstje :)

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,515
    13,802
    113
    Female
    Noord- Holland
    Ik ben bang dat dit voor de meeste mensen nogsteeds niets verduidelijkt qua uitspraak.
    Door de enkele l in het midden en de enkele e die er voor staat, zullen de meeste mensen toch al gauw denken aan de uitspraak ZEE-lie denk ik (en dus niet aan zee-LIE zoals jullie willen).
    Denk maar aan het woord kapot: dan zeg je ook KAA-pot en niet kaa-POT.
    Mensen denken bij het zien van een voor hen nieuwe naam vaak aan de eerste associatie die er bij ze op komt, en dat zijn vrijwel altijd standaard woorden waaraan ze het dan zullen linken en het ook op die manier uit zullen spreken.

Totaal iets anders: ik ben een namenkneus en heb ook nog eens goede kennis van de franse taal en tevens kinderen met meerdere franse namen, dus ik wéét dat de klemtoon bij franse namen achteraan komt, maar zelfs ik spreek Zelie toch echt uit als zee-lie :p (maar komt dus ook omdat ik m als Zélie ken ;))

6. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Ik zou het inderdaad uispreken als ZeeLIE, maar ben dan ook half Frans. Ik vrees dat het in Nederland ZEElie gaat worden. En dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Mijn nichtje heet Ophélie (OfeeLIE). Misschien is dat een alternatief? Ik denk toch dat men hier, zelfs in Nederland, geen oFEElie van gaat maken?

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,198
    23,283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm, ik leg de klemtoon op kaPOT hoor. Nooit iemand gehoord die KApot zegt...

spruitje80 likes this.
  8. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Mooi! Ik kende de naam niet, maar ik vind het echt wat hebben. Apart, zonder raar te zijn.

Ik las het dan wel gelijk op z'n Frans, maar ik kan me voorstellen dat het vaak "mis" zal gaan. Lijkt me wel een nadeel, maar als dit DE naam is, zou ik het er niet om laten.

9. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

Nov 27, 2015
    1,694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Zou het ook Celie kunnen zijn? ik heb het gevoel dat de klemtoon dan makkelijker is

10. iez

iez VIP lid

Dec 4, 2013
    5,215
    1,041
    113
    Precies dit, het zou mij zeker weerhouden, sterker nog, heb de naam die ik wou kiezen voor mijn dochtertje die geboren moet worden juist niet gekozen omdat het hier anders uitgesproken zou worden en ik het super irritant vind om mensen te moeten verbeteren.

Ik heb ook een Spaanstalig naam en het maakt niet uit hoe vaak ik uitleg dat alle i’s in mijn naam uitgesproken moeten worden als een ie, mensen blijven mijn naam met i uitspreken. Mijn collega’s waar ik al 10 jaar mee werk, mijn schoonouders die ik al 13 jaar ken. Meerdere malen per jaar doe ik een poging en toch houden ze die vreselijke uitspraak aan. Terwijl het echt niet moeilijk is. Ik heb zoveel frustratie ervan dat ik dat dus mijn kind niet aan wil doen. Maar dat is natuurlijk heel wat anders als een accent-probleem misschien.

Al kan ik me daar ook soms aan irriteren met mijn dochtertje van 3, als mensen de klemtoon op de 1e lettergreep leggen ipv de laatste (ook na verbetering).

Zou het dan niet helpen om het te schrijven als Zelíe?

11. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Dank jullie wel voor alle reacties! Het moeten verbeteren van de uitspraak is dus iets om rekening mee te houden. Wij kijken nog even verder.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,698
    4,306
    113
    noord holland
    Dat dacht ik dus ook ;):)

Liekje81 likes this.
  13. Miirte

Miirte Lid

Dec 14, 2019
    37
    18
    8
    Female
    Leuke naam maar doet wel denken aan peterselie.

Share This Page