Veel praten tegen baby bevordert taalontwikkeling | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Dit artikel. Mijn vraag is eigenlijk ook meer ik zong met de kinderen meer dan dat ik met ze praten. heeft dat dan het zelfde effect?
Je gebruikt woorden en je bent niet stil dus het lijkt me wel. Hier vond ik zingen trouwens ook fijner dan praten tegen een kindje die nog niks terug zei.
Ja zingen lijkt me ook goed - wel relateert praten vaak meer aan wat er gebeurt dus worden woordjes en dingen/activiteiten beter gelinkt
Zingen is ook goed, zeker als je ook zingt over de dingen die je doet. (zodat ze de woorden gaan leren van activiteiten en veel gebruikte voorwerpen) Maar ik zou het zeker niet alleen bij zingen laten. Bij gesproken taal is het namelijk zo dat je een bepaalde intonatie gebruikt. Je geeft (onbewust) het einde van een zin aan, laat horen of iets een vraag is, benadrukt de belangrijkste woorden enzovoorts. Juist die intonatie is heel belangrijk voor kinderen die taal moeten gaan leren. En als je alleen maar zingt, denk ik dat daar toch veel van wegvalt.
Ik sluit me aan bij Tupp. Zingen is ook zeker zinvol, maar praten leert een kind dingen die je met zingen minder leert. Ik denk dat veel van beiden doen heel goed is. Ik vind het vooral fijn om te lezen dat je je een gesprek niet per sé teveel hoeft aan te passen aan het niveau van het kind en dat kinderen juist ook leren van moeilijke woorden en onderwerpen. Dit was ook altijd onze filosofie en we hebben idd een zeer vroege en bekwame prater in huis .