Zembla over ziekenhuisbevallingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door evenstar, 22 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    O, die is wel heel erg :D
    Maar zoals ik al zei, je hebt overal uitblinkers en kneuzen...

Gynaecologen hebben in het algemeen (met de nadruk op in het algemeen) meer ervaring met dingen die niet goed gaan, hun medische studie is immers daarop gericht. Als er geen ernstige problemen zijn, kan de VK natuurlijk prima. Probleem is alleen dat je dat je dat nooit van te voren helemaal zeker weet. Als er wel een ernstig probleem is, heb ik op dat moment liever een arts dan een verloskundige. Als ze beide even slecht luisteren en beide rare antwoorden geven kan de eerste in elk geval nog daadwerkelijk ingrijpen (bv. een keizersnede doen, mocht dat nodig zijn en ja dan hoop je dat hij/zij dat dan goed doet, maar ja dat heb je in elke beroepsgroep)

2. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Dat is er al: KNOV - VOOR VERLOSKUNDIGEN je kunt daar een klacht indienen over een bepaalde verloskundige.

Dames, ik ben het met jullie eens dat er vaak gewoonweg niet goed geluisterd wordt door hulpverleners (gyn, verloskundige, of wat dan ook). Maar, en dit typ ik met het gevaar betuttelend te worden gevonden, het is voor een patient lastig te zeggen wat goed voor haar is, daar zijn nou net vk's en gyns voor. Die dan als het kan, duidelijk moeten uitleggen hoe iets zit, en waarom iets wordt gedaan. Ter illustratie, als je iets aan bijvoorbeeld je hart hebt, en de cardioloog zegt dat je het beste een bepaald medicijn kunt nemen, ga je dan een open hart operatie eisen? Nee, want die cardioloog weet waar hij het over heeft....

Ik ben het er helemaal mee eens dat de perinatale sterfte in NL naar beneden moet, dat vind volgens mij iedereen die ook maar een beetje in die zorg werkt. Bij mijn weten is het echter tot op heden nog steeds niet helemaal duidelijk waardoor dat cijfer nog zo hoog is en dan kan Zembla heel hard roepen (of laten roepen door vooraanstaande mensen) maar zolang de oorzaak niet geheel duidelijk is, is het ook niet handig zo te roepen. Dat vindt ook verloskundig/gynaecologisch NL hoor, dat verin ik niet zelf. En ter informatie: uit de cijfers van 2007 blijkt dat de sterfte na 42 weken helemaal niet hoger is dan tussen 37 en 41 weken....juist lager!

3. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna

Oh kijk zoiets is handig..

En ik vind t wel erg raar dat die cijfers heel anders zijn als andere cijfers..

En hoewel t niet duidelijk is er is duidelijk dat t in t buitenland beter is en dan moet t toch aan de verschillen tussen hen en ons liggen!

En wat je zegt over de cardioloog is waar, maar in veel gevallen hebben ze artsen gewoon geen gelijk. punt.

Ze denken altijd beter te weten wat goed voor iemand is maar dat is gewoon vaak niet zo, je lichaam geeft zelf ook dingen aan.. daar is pijn voor gemaakt en ook gevoel moet niet onderschat worden..

Hoe vaak ik wel niet bij een arts ben geweest met de vraag of t niet iets kon wezen, maar nee dat kon niet.. tot je er jaren later achter komt dat t wel zo is!

Dus wanneer een VK of een gyn. mij leuk verteld dat t op een bepaalde manier moet of dat dat normaal is en ik twijfel of ik heb t gevoel dat er toch iets niet goed zit, ja dan denk ik dat je je mond open moet doen.

Want hoewel zij de studies en t verstand ervan hebben.. voelen zij niet wat de patient voelt. en dat vergeten vele nog wel eens, daarnaar te luisteren met alle gevolgen van dien!

4. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Net in het nieuws:

Minister Klink van volksgezondheid wil dat er voortaan in ieder ziekenhuis, 24u per dag een gyneacoloog aanwezig is om een bevalling te begeleiden.
    Begin volgend jaar zal de invulling van de plannen duidelijk worden.

5. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna

Kijk! dat scheelt al heeeeeeeeel veel denk ik! niet hoeven wachten mocht er direct hulp nodig zijn..

en dan is t thuis bevallen of in t ziekenhuis iig weer een keuze die je zelf maakt maar die ook nut heeft..

Zo kan je dus t ziekenhuis kiezen omdat dat dan ook echt dichter bij de arts is ;)

6. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Precies, je moet bijna overal wel zelf verstand van hebben, lijkt het wel, want voor je het weet heb je een verzekering die niet klopt, een hypotheek die niet deugt, wil de belastingdienst geld van je terwijl je juist wat van hun moet krijgen, enz. Dit soort dingen zijn dan geen zaken van leven of dood, maar degenen die het moeten regelen hebben ook vast de één of andere opleiding gevolgd.
    Het blijft natuurlijk altijd mensenwerk en zeker in de zorg is het ook nog zo dat ieder mens weer anders is en het ene geval nooit precies hetzelfde is dan de vorige. Toch zou ik nooit blind varen op wat een arts of vk of wie dan ook zegt. Vaak heb je toch wel in de gaten of iemand verstand van zaken heeft of niet en klopt ook je eigen gevoel wel.

7. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Alles is waarschijnlijk al gezegd in dit topic maar ik vind het persoonlijk wel goed dat het NL systeem van verloskundige zorg eens in zo'n programma wordt belicht, zeker gezien de hoge babysterfte in Nederland.
    En persoonlijk heb ik ook absoluut meer vertrouwen in gynaecologen dan in verloskundigen, mede door een slechte ervaring die ik zelf met een vk heb gehad tijdens mijn eerste zwangerschap. Toen ik, met plotseling enorm vocht vasthouden, het advies kreeg bleekselderij te eten en voetjes omhoog te doen. En later dus (zoals ik zelf al vreesde) een veel te hoge bloeddruk bleek te hebben.
    Maar goed, bij een voorspoedige zwangerschap en bevalling is het natuurlijk fijn dat een verloskundige de hele bevalling thuis kan begeleiden. Alleen de communicatie en samenwerking tussen verloskundigen en gynaecologen, daar valt volgens mij nog heel wat aan te verbeteren.

8. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik vind het al heel wat dat er in ieder geval actie ondernomen wordt door Klink. Hij neemt het hoge sterftecijfer serieus en zo hoort het ook!
    Ik had gisteren op de site gekeken van het ziekenhuis hier in de stad en er staat dat er 24u per dag een gyneacoloog aanwezig is.
    Vraag het evengoed nog even na, want een ok-team zou ook handig zijn mocht dit nodig zijn ;)

9. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hopelijk voor ons dat dan vóór eind februari is geregeld;)

10. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Dat hoop ik met je mee :D!
    Als Klink net zo resoluut is als met de vaccinaties, dan kan ik nog wel eens vertrouwen in hem hebben ;)

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Haha dat ging ik ook net schrijven :D

12. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Nou, liever voor begin februari ;)
    Maar goed dat er van hogerhand actie wordt ondernomen.

13. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Nou ik ben dan wel benieuwd waar Klink een blik gynaecologen vandaan haalt ;)

14. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Tja.... er zal meer geld in de zorg moeten denk ik.
    Hij bedenkt vast wel wat ;)

15. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Je kunt het toch ook anders organisren, als de gynaecoloog die dienst heeft in het ziekenhuis blijft slapen en niet naar huis gaat, heb je ook al een groot deel opgelost (en dat 'ie dan niet boos wordt als 'de jongste bediende' hem/haar wakker komt maken)

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    En die verandering moet al beginnen bij de vervolgstudie van basisarts naar gynaecoloog, kwestie van cultuuromslag, en wat extra stimulii ( lees: geld).

17. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Hoi allemaal, ook ik heb Zembla gezien.

Schandalig dat ze je tot 42 weken laten doorlopen.

Ik ben vanaf 40 weken opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege zwangerschapsvergiftiging. Ze wilden niet ingrijpen met inleiden. Ze wilden wachten tot het natuurlijk zou beginnen. Ik voelde mij met een zeer hoge bloeddruk helemaal niet lekker. Echter de kleine had het naar haar zin dus niet ingrijpen.

Met 42 weken en 1 dag hebben ze (na een woede uitbarsting) uiteindelijk ingeleid (ze wilden nog langer wachten) De inleiding is niet gelukt, ik bleef hangen op 3 cm ontsluiting. Uiteindelijk 's-avonds een keizersnede omdat mijn bloeddruk gevaarlijk hoog was.

De kleine meid leek gezond, echter na een week kreeg zij stuipjes. 2 maanden in het ziekenhuis gelegen. "gelukkig" was het geen stofwisselingsziekte. De professor vertelde mij "zonder wetenschappelijk bewijs" dat het heel goed mogelijk was dat de kleine meid het niet naar haar zin meer had in mijn buik (stres) en dat de stuipjes daarmee samen kunnen hangen.

Uiteindelijk wel goed gekomen, geen stuipjes / epilepsie meer.

Mama daarintegen heeft zenuwpijn overgehouden aan de keizersnede/ruggenprik wat ze niet kunnen behandelen.

Ik ben dus zeker "voor" eerder ingrijpen!

(zou er bijna voor gaan verhuizen naar een ander land:()

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ jopa: verhuizen naar een ander land lijkt me drastisch. Je hebt blijkbaar ook pech gehad want toen ik in het OLVG lag, werden vrouwen met een erg hoge bloeddruk (maar nog geen zwangerschapsvergiftiging) wel al zelfs voor de 40 weken ingeleid (onder instemming van de vrouwen zelf en natuurlijk wel na de juiste overwegingen). Het is niet alleen maar kommer en kwel in Nederland. Sterker nog, ons zorgstelsel is echt zo slecht nog niet. Het kan alleen op een aantal punten worden verbeterd. Maar dat is in ieder land zo.

19. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Toch nog even.
    Niet alleen de regel/protocol betreft het te lang door laten lopen, na 42 weken. Maar ook de regels/protocollen in de ziekenhuizen wordt ter sprake gebracht in het programma.
    Op mij komt het over of hier meer gesproken word over hoe "slecht" de vk het doet. Maar dat is echt niet het enige wat ik heb gehoord.

Het klopt gewoon niet dat er na kantooruren geen gekwalificeerd personeel in de ziekenhuizen rond lopen. Belachelijk! En dat alleen de instelling, moedernatuur zorgt er wel voor, wat vele VK aanhangen is ook niet correct. Er moet eerder in gegrepen worden. En er moeten mensen voor zijn.

20. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0

Deel Deze Pagina