zoon van 2 vind alles 'eng'

Discussie in 'De lounge' gestart door mamagisa, 2 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamagisa

mamagisa Fanatiek lid

1 jul 2011
    1.397
    0
    0
    Ik weet niet zo goed waar dit nu precies thuis hoort dus ik zie het wel als hij niet goed staat hier.

onze zoon van 2 vind alles op dit moment 'eng'. Niet eng zoals wij iets eng vinden maar hij zegt het bijvoorbeeld als hij iets niet wil of niet mooi vind. Ik vraag dan wil je dit niet of vind je dit niet mooi?

Het geen wat ik eigenlijk het ergste vind is dat hij ook bij papa zegt: Ik vind papa eng!
    papa niet lief enz. Laatst in een restaurant wilde mijn man hem gaan verschonen zoday ik alle spulletjes in zou kunnen pakken. En onze zoon riep door het overvolle restaurant: neeee ik vind papa eng! Nou ik zag mijn man zijn gezicht betrekken en het liefst had hij op dat moment door de grond gezakt. Dat doet gewoon pijn als je kind zoiets zegt. En ook al bedoeld hij het waarschijnlijk niet zo en snapt hij dat niet is het natuurlijk wel heel vervelend. Overigens doet hij ook hele leuke dingen met papa waarbij het ook goed gaat hoor, maar vaker niet als wel.

Heeft iemand tips hoe we deze fase nu het beste aan kunnen pakken?

Negeren of juist verbeteren?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het is een fase en ik zou er niet zo de nadruk op leggen. Voorkeur voor een van de ouders komt helaas vaker voor. De kunst is om hier niet in mee te gaan, dus niet het maar overnemen omdat hij zo'n stennis schopt bij je man of andersom. Het gaat vanzelf weer over en heeft niks te maken met zijn gevoelens voor die ene ouder. Je man moet zich niet afgewezen voelen, leuk is anders, maar het is echt niet persoonlijk.

Eng is waarschijnlijk een woord dat hij net heeft geleerd en wat vaker voorkomt is dat kinderen een bepaald woord opeens heel vaak gaan gebruiken. Ik zou hem niet echt verbeteren maar gewoon spelenderwijs, in een gesprek, zeggen: 'oh je vindt dit (vul maar in) niet mooi.' Er moet geen druk achter liggen, maar gewoon gespreksgewijs, dat hij ook andere uitdrukkingen leert gebruiken. Hij neemt alles van jullie over, jij geeft het voorbeeld. Varieer zelf veel in je taal en benoem de dingen, 'wat een mooie bloem', 'oh je wil geen kaas op je brood, wil je dan ham?' 'ik vind dit niet zo'n mooie kleur', etc.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoort bij peuter en kleuter.

Het zijn face.s. Niet te veel zeggen of doen laat het kind er van zelf op af gaan. en willen ze niet hou je ze bij je. veel kinderen kijken eerst de kat uit de boom of vinden nieuwe dingen eng. Lekker bij je laten en negen van de tien gaan uit eindelijk wel wat doen.

O ja het verschonen ja dan moet jij het even doen gaat ook weer over er komt een tijd dat kinderen zich weer van hun moeder afzetten. Papa doen.
    Nu is het de face mama doen.

Deel Deze Pagina