Hallo, Ik weet niet of er vrouwen zijn die hier over mee kunnen praten, hoop het wel, kan wel wat ideeen/meningen gebruiken Afgelopen 1 mei heb ik een lisexcisie ondergaan ivm pap3b bij het uitstrijkje. Nou ging dat totaal niet goed omdat de wond niet dicht wilde. Anderhalve liter bloed verloren en 2,5 dag in het ziekenhuis. Als dit er niet tussen was gekomen waren we nu al druk bezig geweest en aan het hopen op een tweede zwangerschap. (Aanstaande donderdag 5-6 wordt onze kleine meid alweer 1 jaar). Ik ben zelf bijna 30 en heb altijd jong kinderen gewild, maar dat kon niet om financiele redenen. Nu is dat op orde en krijg ik dit :S Wat zouden jullie doen? Gewoon voor een tweede gaan of wachten tot november (nieuw uitstrijkje) met de kans dat het weer niet goed is en je weer in de molen komt. We hebben btw groen licht van de gyn. gekregen, aangezien het voor nu schoon is. Het is gewoon een apart idee dat je eigenlijk voor jezelf of voor een nieuw kindje moet kiezen. Ik ben me trouwens heel erg bewust dat ik me heel erg gelukkig mag prijzen met onze fantastisch lieve dochter!!! Groetjes Marieke
Marieke, heftig zeg.... Als ik jou was zou ik toch wachten tot november. Je oudste is nu net 1 jaar en evt een half jaar meer leeftijdsverschil merk je toch niet. En jij moet wel gezond zijn om ook een gezonde zwangerschap te kunnen hebben. Succes met je Overwegingen
Hoi, het is je eigen afweging. En als je gynaecoloog zegt dat het kan, waarom niet? Ik heb ook een lisexcisie gehad toen ik 30 was, en moest toen van de gynaecoloog een half jaar wachten. Ook om te kijken of het nog schoon was, maar ook om de wond te laten herstellen. Persoonlijk zou ik nog even wachten. Je bent pas 30 . Maar ik snap ook het gevoel dat je niet kan wachten. Wij wilden toen ook al graag kinderen en ik vond het vreselijk om te wachten. Vooral omdat ik bang was dat het door de lis niet meer zou lukken. En uiteindelijk is het toch goedgekomen... Succes!
Als eerste gefeliciteerd met je dochter vandaag. Ik heb in augustus ook een lisexcisie gehad met pap3b. Mijn planning was altijd december precies met trouwen te stoppen pil voor 2e kindje, heb dit ook gewoon gedaan. Gyn zei ook dat dit geen enkel probleem was. Het had dus zo kunnen zijn dat het voor de eerste controle raak was. Zoals mij uitgelegd is, is pap3b iets wat ooit over 10 a 15 jaar zou kunnen omslaan naar erger, maar zelfs dat hoeft niet te gebeuren. Dus een zwangerschap tussen door is geen probleem. Uiteraard moet je zelf je gevoel volgen, maar de gyn zegt niet voor niks dat het geen probleem is. Hij heeft ervoor gestudeerd
Dat neemt trouwens niet weg, dat het echt super vervelend is om zo'n uitslag te krijgen en de procedure is helemaal vreselijk! Ik hoop het nooit meer mee te maken! Dus wel ff de tijd nemen voor jezelf om bij te komen.
Van mijn gyn mocht ik ook gewoon zwanger worden. Uiteindelijk heeft het bij ons 2 jaar geduurd en in tussentijd gewoon de controles gehad. Dus ik ben blij dat we gewoon gestart zijn en niks hebben uitgesteld. Ik kreeg 3 maanden na de lys een nieuw uitstrijkje en die was goed. Hoe lang moet jij wachten op de 1e controle? Edit: ik zie staan controle in november. Misschien kun je met je gyn overleggen om eerder het uitstrijkje te doen.
Ik kreeg precies dezelfde uitleg als mamalap. Voor nu is er niets waar je niet zwanger zou mogen worden. Dat pap3b pas over 15 jaar mogelijk iets kan zijn. En zelfs die kans is schijnbaar klein. Bij pap3b en 4 zullen ze altijd preventief verwijderen. Dat is protocol, ook al ziet het er naar uit dat het geen kanker zal worden.
Bedankt voor de felicitaties, topdag gehad! En uiteraard ook voor de reacties... Het verschil in de reacties is precies wat er in mijn hoofd ook speelt. En dat maakt alles oh zo lastig. We kijken het denk ik de eerste 3 maanden aan of het lukt en daarna wachten we eerst het onderzoek weer af. Eigen gezondheid en onze kleine meid zijn me ook wel wat waard. Ik heb trouwens inderdaad wel gelezen en gehoord dat het nog jaren kan duren. In de uitslag kwam wel naar voren dat er veel afwijkende cellen inzaten en dat het dus echt wel nodig was geweest.
Wat voor cin uitslag had je? Dat speelde in mijn afweging wel mee. Maar inderdaad het kan nog jaren duren en of je nu snel zwanger wordt of niet, de komende jaren sta je nog goed onder controle.