Zaterdag ben ik 37 weken zwanger. Mijn meisje is heel beweeglijk, maar bij elke echo/controle vk ligt ze doodstil (en dat maakte betrouwbare metingen soms erg lastig). Vanaf 28 weken ligt ze ook structureel hetzelfde: hoofdje beneden en ruggetje links. Ik heb tussendoor regelmatig gedacht, dat ze wel anders moest liggen (buik voelde heel anders), maar elke keer bij een controle, lag ze in haar voorkeurshouding, dus ik nam aan, dat ik het me verbeeldde en dat ze hooguit wellicht om haar as draaide. Zojuist de laatste groeiecho gehad. En weer lag ze (rug links, hoofd beneden, nog niet ingedaald) doodstil en nu was er met de beste wil van de wereld geen betrouwbare meting van te maken. Ik moest dus even rondlopen, in de hoop dat ze iets zou bijdraaien. In de tussentijd twee koppen koffie gedronken en een reep gegeten, in de hoop dat ze wat zou reageren op de cafeïne en de suiker. Ik voelde haar inderdaad wel wat bewegen (lang niet zo erg als 's avonds!) en een uur later konden we weer terecht voor echo. Ze had inderdaad bewogen... ze lag ineens in stuit! De gyn was ook wat beduusd. Normaal zou op deze termijn een versie gedaan worden, maar omdat ze veel ruimte leek te hebben, is de verwachting, dat een versie nu weinig zou uithalen. Ze kan toch zo weer gaan liggen, zoals ze wil. Het is me wat onduidelijk wat de plannen nu zijn. Maandag bij de verloskundige moet bekeken worden hoe ze dan ligt. Maar ook als ze dan goed ligt, dan zegt het nog weinig.mdemgyn had het erover, dat bevallen in een doek een optie kan zijn voor baby'tjes die los liggen. Zo kunnen ze tijdens de bevalling in de juiste houding gedwongen worden. Weet iemand hier meer van? Of heeft iemand hier ervaring mee? Bij het breken van de vliezen, moet ik nu wel meteen gaan liggen en de ambulance bellen. Ook in de supermarkt. Gek idee...
wat vervelend dat het ineens is gedraaid. Hier een baby wat al een tijdje in stuit ligt. Gezien het de tweede is, hebben ze meer ruimte om te bewegen en is de kans groot dat hij zelf nog gaat draaien. Wel is al besloten dat wanneer hij met 37 weken goed ligt, ik dan meteen word ingeleid zodat ik "natuurlijk" kan bevallen. Hij hoeft dan niet perse ingedaald te zijn. Dit is nu niet nodig omdat de eerste bevalling op de natuurlijk manier is verlopen en ze dus weten dat het "past"aldus de gyn en vk. Vreemd dat ze deze aanpak bij jou niet doen. Of is dit omdat ze niet goed kunnen meten of het op groei ligt? Dit is namelijk bij mij wel een voorwaarde, kindje moet bij 37w op groei liggen. Wat is precies bevallen met een doek? Nooit van gehoord
Hoi Ukkie, Bedankt voor je reactie! Ik weet niet waarom ze jouw aanpak bij mij niet doen... Mijn dochter ligt perfect op schema qua groei (toen ze in stuit ging liggen, was het ineens veel beter te meten ) Nu je het zo zegt, is inleiden wel kort ter sprake gekomen. Voorwaarde hiervoor was inderdaad niet het indalen (wat ik wel dacht), maar dat de baarmoedermond al wat open moet staan (=ontsluiting?). Maar omdat deze stuitligging zo onverwacht kwam, heb ik ook niet goed doorgevraagd. Maandag eerst maar eens horen wat de vk zegt. En dat bevallen met doek, ben ik dus ook heel erg benieuwd naar!
Hier ook niet ingedaald, maar hoefde niet de ambulance te bellen hoor. Gewoon de VK gebeld en die kwam langs om te kijken of ze was ingedaald.
Ik heb ervaring met de doek. Ik kwam voor een keizersnede ivm onstabiele ligging. Voor de ks een echo gehad en toen bleek dl goed te liggen. Toen hebben ze mijn buik (en haar dus) ingebonden in een doek met rollen ertussen zodat dl in de juiste positie werd gedwongen en toen ingeleid. Helaas bleek ze toch niet helemaal goed te liggen toen ze mn vliezen wilde breken en hebben ze alsnog voor een ks gekozen. Als je vragen hebt stel ze gerust. Mag ook via pb.
Jo, klopt, dit was de verkorte versie van wat de gyn zei. Die zei inderdaad dat ik vk moest bellen en dat zij de ambu moest bellen (maar ik kan me voorstellen, dat ze dat pas doet nadat ze gecontroleerd heeft, of het kind misschien toch al is ingedaald) Senna, wat fijn dat je er ervaring mee hebt! Ik ben vooral op zoek naar info, maar ik weet niet waar ik op moet Googlen. Weet jij hoe zo'n doek/bevalling heet? Hoe voelde het voor jou om zo ingewikkeld te zitten? Het lijkt me niet heel naar... Wel zonde dat het bij jou alsnog een ks is geworden.
Hier ook een kind in stuitligging gehad maar toen de vliezen braken zijn we gewoon zelf naar het zk gegaan hoor. Je hoeft daar gaan ambulance voor te bellen? Ook dit advies nooit gekregen
Als je kindje niet is ingedaald en je vliezen breken dan heb je een kans dat de navelstreng naar buiten zakt en het kindje er op komt te liggen en dan krijgt het niks meer via de navelstreng binnen en overlijd het... Snap nooit dat VK of Gyn zeggen kom zelf maar... Het is dan echt gaan liggen en blijven liggen tot dat je weet of het oké is. En ja dit kan op een gekke plek zijn maar beter maar even op de grond liggen en een levend kindje krijgen dan doorgaan en moeten bevallen van een levenloos kindje
Maar ik was zwanger van mijn derde en die kunnen tot het eind niet indalen, dus mijn gyn had ook dit advies moeten geven?
Als je kindje niet is ingedaald en de vliezen reken, ja, dan moet je gaan liggen. Dus zou je dat advies wel verwachten ja.
Lekker dan..... Zit heel hard te denken maar er is volgens mij echt niks over gezegd... En ook nooit iets gezegd over wel of niet ingedaald..