Mijn situatie rondom borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door nicoletje, 3 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicoletje

nicoletje Niet meer actief

Hallo,

Momenteel is mijn kindje 11 weken oud. En krijgt nog volledige borstvoeding.
    Hij krijgt ongeveer 6 voedingen over de dag, die ongeveer 2x 20 minuten duren. De laatste voeding gaat meestal wel wat sneller, hiervoor maak ik hem wakker tussen 22:00 en 23:30. Hij slaapt dan tot 7:00 a 8:30 uur.
    Mijn vraag is moet ik hem wakker maken voor die laatste voeding of proberen als hij om 19:30 a 20:30 voeding heeft gehad kijken wanneer die zich weer meld (met risico op nachtvoeding). Of is die hier nog te jong voor?
    En is 40 minuten voeden lang?

Binnenkort ga ik weer werken. ik heb al wel wat gekolfd. Stel dat hij nog s'ochtends slaapt, kan ik dan beter afkolven? Binnen 15 minuten heb ik een fles vol gekolfd of adviseer je om hem wakker te maken terwijl hij nog slaapt? Oppas is thuis, dus hij hoeft zijn bed niet uit.

Ik sta nog steeds achter het geven van borstvoeding. Ik probeer om de 3 uur overdag voeding te geven, maar soms komt hij al na 2 a 2.5 uur.
    Wat mij hierin het moeilijkst maak is dat ik af en toe wat wil ondernemen. Maar dan het gevoel heb rekening te moeten houden met de voeding (ik voed wel onderweg, maar niet in alle gelegenheden). Pas had ik een afgekolfd flesje gegeven toen ik onderweg was. Maar kan dit ook kunstvoeding zijn? En als ik die momenten weg ben wil ik niet kolven, hoe erg is dit?

Wat mag een baby van 6.5 kilo in de fles krijgen als ik afgekolfde borstvoeding geef?

Groeten nicolet

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Nicolet,

Fijn dat het zo goed gaat. Ik zal 1 voor 1 je vragen beantwoorden:
    Je kunt het eens uitproberen hoe je kindje het doet wanneer je hem niet wakker maakt voor de late voeding. Ik vermoed dat hij laat in de nacht zal komen, aan de andere kant: je schrijft dat hij 's ochtends nog slaapt: wie weet is hij dan juist op dat moment wel wakker!

40 min. is ruim, maar niet erg. Jij en je kindje nemen je tijd zo te horen! Je kindje is 11 weken, binnenkort zul je merken dat hij vanzelf minder lang gaat drinken en effectiever zijn voeding binnen haalt. Met zo'n 4 maanden gaan kindjes vaak korter drinken: ze zijn dan eerder klaar in vergelijking met eerst en hebben helemaal geen tijd meer om lang aan de borst te liggen: de wereld wacht: ze willen alles zien en niets missen!

Het is natuurlijk het handigst wanneer je kindje drinkt aan de borst voor je weg gaat, omdat je borst dan goed geleegd is. Evt. zou je 1 kant kunnen voeden en tegelijkertijd de andere kolven?

als je een flesje geeft onderweg (of dat nu moedermelk is of andere voeding) zal je borst op enig moment geleegd moeten worden om stuwing te voorkomen. Hele voedingen overslaan is dan niet zo'n goed idee. Je zou kunnen kijken of je vlak voor vertrek kunt voeden of kolven, of direct na terugkomst. Even plannen dus.
    Ja, dat is inderdaad in het begin, maar zal snel veranderen: wanneer je weer aan het werk gaat èn je kindje is iets verder in zijn ontwikkeling krijg je een heel ander beeld: sneller klaar met voeden, makkelijker op pad etc. In dat opzicht worden je 'beperkingen' dan weer minder.

op basis van zijn gewicht en uitgaande van ong. 8 voedingen mag hij 120 in de fles aangeboden krijgen. Dit is een richtlijn en kan dus per moment en kind verschillen. Zit je op meer of minder voedingen, dan is het dus weer anders. (minder of meer in de fles)

Veel succes!

Deel Deze Pagina