Zenuwachtig voor uitslag bloedonderzoek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bozoe, 21 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Mijn dochter van 2 is al een paar weken erg moe. Ik dacht eerst een beginnend griepje maar daar duurt het echt al te lang voor. Waar ze normaal het hele huis op z'n kop zet, ligt ze nu grotendeels op de bank. Na 3 meter lopen wil ze al getild worden want ze is moe. Tussen de middag slaapt ze van half 10 tot half 2 (en dan maak ik haar wakker). Rond etenstijd vraagt ze alweer of ze op bed mag. Ze heeft enorme donkere kringen onder haar ogen en ziet er gewoon slecht uit. Ze klaagt vaak over pijntjes, dan haar arm of weer haar benen/heup.

    Gelukkig was het lichamelijk onderzoek bij de huisarts allemaal goed. Maar ze was wel met mij eens dat dit niet de M is die we gewend zijn. Dus hebben we net bloed laten prikken. Normaal is ze zo pittig en nu ondergaat ze het allemaal gelaten.

    Voor de doktersassistentes; mocht het echt mis zijn, word ik dan eerder gebeld?

    Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Je haalt je de ergste scenarios in je hoofd:(.
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Wat ontzettend vervelend voor jullie. Ik snap dat je je zorgen maakt.

    Ik ben doktersassistente. Het is niet zo dat een uitslag eerder bekend is als er iets uit komt.
    Maar als er echt iets afwijkends uit komt al de arts je vast wel bellen.
    Tenzij het afwijkend is maar niet ernstig.

    Dit zal overigens niet in elke praktijk zo werken.

    Sterkte
     
    bozoe vindt dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.362
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Echt mis als in ‘levensbedreigend’? Ja, dan wordt je eerder gebeld.

    Sterkte met wachten!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ja dat bedoel ik. Maak me (waarschijnlijk onterecht) zorgen om nare ziektes
     
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.896
    16.252
    113
    Zulke onderzoeken zijn altijd zenuwslopend als het om je eigen kind gaat. Ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Geloof me, als er iets echt niet goed is dan word je snel gebeld.
    Maar spannend is het altijd. En het kan ook mee vallen he, denk laag hb bijvoorbeeld. Sterkte met wachten. Hoop oo snel duidelijkheid
     
    bozoe vindt dit leuk.
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.060
    25.557
    113
    Arm meisje. Ik kan me jullie zorgen voorstellen.
    Ik hoop dat het iets onschuldigs is zoals een vitamine tekort of zo, en niet echt iets engs.. maar ik begrijp dat je gedachten daarheen gaan.
    Sterkte met wachten!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  8. Bakfietsmoeder

    Bakfietsmoeder Niet meer actief

    Sterkte met wachten !
    Kunnen heel veel niet erge dingen zijn maar kan me voorstellen dat je je van alles in je hoofd haalt .
     
    bozoe vindt dit leuk.
  9. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.075
    3.552
    113
    Vrouw
    Ahh beterschap voor jullie meisje. Niet fijn als ze zo uit hun doen zijn. En jij succes met wachten!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.290
    3.528
    113
    Ik weet hoe zenuwslopend het kan zijn, maar als er echt iets is wat direct verder onderzoek vereist bellen ze zodra het bekend is.
     
  11. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Hier was zoon er ook een tijd zo aan toe. Bleek na bloedonderzoek toen een erg laag hb te hebben. We kregen toen een ijzerdrank. Inmiddels heeft hij nog steeds momenten dat hij heel erg moe is en er 'slecht' uitziet, maar verder gaat het erg goed!

    Sterkte met wachten op de uitslag, dat duurt het langste he
     
    bozoe vindt dit leuk.
  12. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Waar ben je precies bang voor? Heb je iets in gedachten of is het een algemeen ongerust zijn?
    Wat heel. B
    Is er ooit onderzocht hoe hij aan die bloedarmoede kwam?
    Bij een kind is dat toch gek.
     
  13. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Is er ooit onderzocht hoe hij aan die bloedarmoede kwam?
    Bij een kind is dat toch gek.[/QUOTE]

    Nee, nooit onderzocht eigenlijk. Er werd gezegd dat het vaker voorkomt.
     
  14. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Nee, nooit onderzocht eigenlijk. Er werd gezegd dat het vaker voorkomt.[/QUOTE]

    Oké. Fijn dat vervolg onderzoek niet nodig was.

    Ik werk in een huisartsenpraktijk maar kom het niet vaak tegen. Gelukkig maar.
     
  15. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ahh slopend dat wachten, maar ik denk dat ze echt snel bellen als het slecht is. Hier was een verdenking op leukemie , en dat ging echt super snel allemaal, gelukkig was dat het niet. Sterkte met wachten!
     
  16. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij zeeeerr afwijkende uitslag belt laboratorium de huisarts. Of het wordt gefaxt. En dan belt de huisarts jou. Maar dat doen ze alleen als iets ernstigs is of spoed achter zit.
     
  17. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.952
    1.041
    113
    Vrouw
    Hier zei de kinderarts ook dat ze eerder zouden bellen als er iets ernstigs uit zou komen. Anders zouden we tot de volgende uitslag moeten wachten. Toen hoorden we dat hij bloedarmoede heeft.

    Hier dus een kind van 1 jaar met bloedarmoede. Zit nu een week aan een ijzerdrankje.
    Heb jij als doktersassistente een idee hoe een jong kind daar aan kan komen??
     
  18. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Als de kinderarts hem onder behandeling heeft zal hij de oorzaak wel weten. En soms is het domme pech.

    Maar het zou kunnen zijn dat hij te weinig ijzer binnen via de voeding binnen krijgt. Maar dat zal jij als moeder het beste weten.

    Andere oorzaken kunnen ook wel zijn dat de darmen te weinig ijzer opnemen. Dit is gebeurt bij coeliakie.
    Of hij verliest bloed door een darmziekte zoals colitis ulcerosa of een Meckels divertikel.

    Maar dit zijn allemaal oorzaken die je dan wel had geweten, anemie is daarbij een gevolg. Niet het hoofdprobleem.
     
  19. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Het kan ook na een infectieziekte voorkomen of bijv. bij zuigelingen die niet de bij leeftijd passende opvolgmelk krijgen.
    Je hoort het vaker bij kinderen hoor! Heel vaak door niet de juiste voeding: volkorenbrood, peulvruchten, bladgroente.. niet direct dat waar de meeste kids gek op zijn.
    Veel kinderen krijgen bij of direct na het avondeten een melkproduct. Dat is eigenlijk ook niet goed voor de ijzeropname.

    Heb je al een uitslag? Met een dag is deze bekend hoor!
    Zulke zorgen om je kindje zijn echt vreselijk.. hopelijk valt het toch mee!
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  20. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.952
    1.041
    113
    Vrouw
    Dank je voor je uitgebreide antwoord. Binnenkort weer afspraak met de kinderarts en dan vraag ik het. Dit was een telefonisch consult waar veel besproken moest worden en ben vergeten hier verder vragen over te stellen.
     
    Evanesco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina