Geslacht bij NIPT nu wel of niet?!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door minimee, 26 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hi dames!

Ongetwijfeld al veel vaker gevraagd maar ik lees zoveel tegenstrijdige berichten dat ik niet meer weet wat nou waarheid is.

Wij denken erover de NIPT test te laten uitvoeren, ondanks dat wij niet in de risicogroep vallen. Ik begrijp dat je hiervan een deel zelf voldoet (€170 geloof ik?). Nu was ik benieuwd of ze naast het allerbelangrijkste doel van de test ook kunnen/willen kijken naar het geslacht van het kindje (op verzoek)? Of wordt dit helemaal NOOIT kenbaar gemaakt in NL, ongeacht of je t wilt weten of niet? Of ligt dat dan weer aan het testcentrum/je vk? Ik snap dat het niet t hoofddoel is, maar lijkt mij dat ze als neveneffect toch gewoon het geslacht kunnen zien daar ze naar chromosomen kijken? Of denk ik nu iets te simpel :p.

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Geslacht wordt je niet medegedeeld omdat het een onderzoek betreft.

3. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hmm.. ook raar dan dat het bij de een wel wordt medegedeeld en de ander niet? Lees namelijk genoeg verhalen van mensen die t wel te horen krijgen? Veranderd uiteraard verder niks aan onze keuze voor de test, maar trek dan 1 lijn denk ik dan..

4. mmoniquee

mmoniquee Actief lid

19 dec 2014
    445
    44
    28
    Nee dat niet. Wel bij het amerikaanse onderzoek.

5. Bubbels84

Bubbels84 Fanatiek lid

27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Via gendia misschien wel?
    Veel deden t ook via Antwerpen en die geeft wel geslacht

In Nederland doen ze het niet omdat het geen 100% zekerheid is (98 bij meisje geloof ik )

6. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Als je 400 euro in antwerpen betaald doen ze het wel.
    Hier in nl indd niet voor de simpele reden dat ze willen voorkomen dat mensen kinderen laten weghalen als het geslacht niet voldoet aan de wensen... raar zoals je weet zijn er in het buitenland veel mensen die waarde hechtte aan een jongen en met zom vroege test zouden ze een meisje weg willen laten halen en dat willen ze iig in nl voorkomen (aldus mijn vk)..
    Nog even geduld dus..

7. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Holy moly... ja het schijnt te bestaan zulke mensen.. in mijn opinie dan meteen ook maar meteen alles weghalen om zodanig nooit geen kids meer te MOGEN krijgen.. vreselijk. Maar jeetje.. wat een motivatie! Ik snap het ergens wel, alleen de reden is walgelijk zeg..
    Inderdaad dan nog maar even geduld.. pff haha ben zo nieuwsgierig!!

8. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Dat is niet de reden toch? Want geslachtsbepaling via echo heeft een veel grotere foutmarge. Ik had ook gelezen dat het in Nederland verboden is vanwege risico op abortussen.

Ik blijf het bizar vinden, want geslachtsbepalingsecho's zijn wel toegestaan.

9. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Ja dat zei mijn man ook.. er zijn echobureaus die al vanaf 13/14 weken geslachtsbepalingsecho's aanbieden voor een paar tientjes.. dan is een abortus ook nog steeds toegestaan.. (vind die grens hier trouwens wel eng ver liggen maar das mijn bescheiden mening..)

10. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Klopt inderdaad. Sowieso ligt de nauwkeurigheid volgens mij hoger dan 99,8%, er wordt immers naar DNA gekeken. Maar zelfs latere echo's hebben een grotere foutmarge.

Of het direct gelinkt wordt aan abortussen weet ik niet. Maar het is wel zo dat in Nederland vanuit een ethische discussie besloten is geen vergunning te geven voor het kijken naar de geslachtshormonen.

Overigens heeft dit ook een nadeel. Want qua nevenbevindingen zullen afwijkingen op de geslachtshormonen in Nederland niet gezien worden (mag immers niet bekeken worden), terwijl in België bijv hier wel naar gekeken wordt.

11. Angela38

Angela38 Lid

7 nov 2016
    17
    4
    3
    NULL
    Utrecht
    Wij hebben ook een nipt test laten doen
    En ook gevraagd of ze het geslacht konden vertellen maar dat doen ze niet omdat ze bang zijn dat mensen om die reden de zwangerschaps afbreken omdat ze liever een een meid of liever een jongen hadden gehad ..dat was bij mij de reden waarom het niet verteld werd

12. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    dit was bij ons ook het geval indd.
    vond overigens wel bizar om te horen dat er daadwerkelijk mensen bestaan die dat zouden doen maar goed dat is een ander onderwerp.
    naar mijn weten geven ze nergens in nl via nipt de uitkomst vh geslacht.

13. Bubbels84

Bubbels84 Fanatiek lid

27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Mij is gezegd dat die foutmarge de reden is. Dat echo grote fout marge heeft staat daar compleet los van immers moeten zin zelf afweging maken in welke info wel of niet wordt gedeeld :)

14. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Ik weet niet of dat laatste wel zo is. Bubbels heeft namelijk bijvoorbeeld wel het geslacht te horen gekregen naar aanleiding van een Nederlandse NIPT vanwege bijzondere omstandigheden, dus ik vermoed dat ze het wel weten maar alleen niet meedelen.

Op de NIPT site staat ook:
    Krijg ik met NIPT ook het geslacht van mijn kind te horen?
    Nee. het geslacht wordt niet gerapporteerd.

Dus het wordt niet gerapporteerd, maar is wel bekend.

15. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Oh zou dat dan veranderd zijn? Misschien verschil tussen Trident 1 en 2 ofzo. Ik vind het wel goed dat ze er wel naar kijken. Niet rapporteren is een ander ding. Fijn om te horen!

Edit: op rivm site staat:
    Worden de geslachtschromosomen met NIPT ook onderzocht?
    Nee, het laboratorium onderzoekt de geslachtchromosomen niet en geslachtsgebonden chromosoom afwijkingen worden niet gerapporteerd.

16. Bubbels84

Bubbels84 Fanatiek lid

27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Bij een meisje kan het zijn dat ze net t chromosoom van de moeder hebben dus omdat daar een fout marge ligt geven ze het geslacht niet. Bij een jongetje is er bijna geen foutmarge geloof ik.
    Wel jammer want je zou ook kunnen zeggen met 98 procent zekerheid... maar goed daar hebben ze dus niet voor gekozen helaas!

17. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb nipt begin dit jaar nog in België laten doen (was 290 EUR in Antwerpen). Was toen nog niet in nl. Daar doen ze het wel. Je zou er dus voor kunnen kiezen iets meer te betalen en naar Antwerpen te rijden. Was erg professioneel geregeld in ziekenhuis daar en snelle uitslag. Mogelijk is dat een optie?

18. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    In het UZ Antwerpen kostte de nipt mij 4 weken geleden 250 euro. Daar mag je het geslacht wel weten maar wij hebben ervoor gekozen dat niet te willen.

We hebben voor Antwerpen gekozen omdat je vanaf week 10 al kan prikken en ik de hele zomer in het buitenland verblijf. Hoe eerder wij de situatie helder hadden, hoe fijner in ons geval.

In de Trident studie in Nl krijg je het geslacht NIET te weten.

19. Smurfje1

Smurfje1 Actief lid

2 mrt 2017
    172
    47
    28
    Ik laat dinsdag de NIPT test doen. ik ga er vanuit dat jullie allemaal in Nederland wonen maar wel in Antwerpen de test lieten doen aangezien jullie zoveel geld betaalt hebben? Voor Belgische vrouwen is de NIPT test namelijk maar 8 euro sinds 1 juli. Ik ga het alleszins vragen of ze het geslacht kunnen bepalen en mogen zeggen. Wie niet waagt niet wint zeker?

20. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Ik heb in nl 170 euro betaald afgelopen mei... die 400 euro is geloof ik 2 jaar geleden dat heeft mijn schoonzus betaald in antwerpen... mss dat de kosten nu lager zijn alleen hier in nl 170 zonder indicatie... met indicatie vergoed de verzekeraar volgens mij

Deel Deze Pagina