hoihoi, ik moet de tandarts bellen, maar zie er vreselijk tegen op! heb afgelopen zomer een kies laten vullen, maar hij zei toen al dat het een tijdje gevoelig zou blijven, maar als ik het te erg vond zouden we een zenuwbehandeling moeten doen. nou, het is nog hartstikke gevoelig, kan eigenlijk alleen maar zachte dingen kauwen aan die kant, maar appels of cruesli ale: hij verzekerde me toen dat ik er niks van zou voelen, maar ik hoor alleen maar horrorverhalen om me heen (en dit van mensen die er nooit één gehad hebben!) ik ben al bang om te gaan, en die drempel wordt alleen maar groter! dus wie heeft er ooit één gehad en hoe ging dat en vooral... pijn?
Ik heb 2 zenuwbehandelingen gehad en ik moet zeggen, het viel me 100% mee... Het enige wat echt zeer deed was de prik die ze moeten zetten om de zenuw te verdoven, dan ga je echt even door de grond... (sorry, dat is vast niet wat je wil horen, maar je kunt maar beter weten wat je te wachten staat... )Maar echt, dat is maar een milliseconde ofzo... Daarna voel je eigenlijk alleen maar dat de tandarts zit te "trekken" aan die zenuw om hem eruit te krijgen... Dat is hooguit een vervelend gevoel maar het moet zeker geen pijn doen! Ik heb daarna bij beide keren absouut geen last meer gehad... Ik was zoooo blij dat ik toch doorgezet had, ook al sch**t ik 7 kleuren je weet wel...
ik heb ook al een paar wortelkanaalbehandelingen achter de rug. zelfs de verdovingsprik vond ik meevallen! na verdoving is de behandeling een eitje! als de verdoving is uitgewerkt voel je het natuurlijk wel, maar dan helpt een paracetmol. geloof me, de pijn die je nu voelt is tienduizend maal erger dan zo'n behandeling! naderhand heb je echt zoiets van, wat een verademing!
ik vraag ook altijd verdoving bij het boren gek genoeg zie ik daar niet tegenop, als het dezelfde soort prik is dan, (zo in je kaak zeg maar) en moesten jullie terug komen voor een behandeling (moest het meerdere keren voor één behandeling?) en bluesky ik wil de waarheid en niks anders haha
Ik was ook doodsbang maar het is me ook erg meegevallen. Die prik vond ik zelfs meevallen, je moet je goed proberen te ontspannen en gewoon over je heen laten komen (makkelijk gezegd he haha) maar dan voel je niks meer van de behandeling zelf. Ik tenminste niet Komt heus goed!
Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad voor een tand en voor een kies. Voor de tand hoefde ik later niet meer terug te komen, voor de kies wel. Ze maken hem eerst helemaal schoon en wachten dan voor ze hem definitief vullen en dichtmaken (voor het geval er toch nog iets zit). Bij de kies heb ik geloof ik 2x een soort van pijn gevoelt, maar tegen de tijd dat ik auw kon zeggen was de pijn al weg. Ik heb helaas de pech gehad dat bij die kies onder de wortel een ontsteking is gekomen en ik mocht dus naar de kaakchirurg voor een nog engere behandeling. Maar ja... na de verdoving voel je niets meer (gelukkig maar). Ik ben dus ook zo'n held die het uitstelt, maar ik stel een normaal bezoekje al uit... ben niet zo'n fan van de tandarts, vind het eigenlijk maar helemaal niets. O ja, ik krijg normaal altijd ibuprofen600 mg mee, en daar ligt nu dus een hele voorraad van in de medicijnkast, want die heb ik hooguit 2 dagen nodig (ben nogal bang voor pijn hihihihi). Groetjes Daphne
De prik voor de verdoving doet wel pijn ja,maar zoals al eerder gezegd:de pijn die je nu hebt is veel erger! Van de behandeling zelf voel je niks,alleen een beetje gewroet in je mond. En je kan dit van mij aannemen hoor,ik schijt in mijn broek voor de tandarts,dus als ik zeg valt wel mee dan is dat ook zo
ik heb 2 of 3 kiezen waar ik een wortelbehandeling heb gehad. En ik ben zo iemand die als kind (tot m'n 12e) de boel bij elkaar gegild heeft bij de tandarts daarna voelde ik me daar te groot voor, maar ik vond het altijd erg eng. Ik ga nu dus 1 x per jaar... En dat vind ik al erg knap van mezelf. Gelukkig heb ik een goed gebit. Maar na een verdoving valt zo'n behandeling echt wel mee. Het is alleen een lange zit vind ik . En als je last krijgt naderhand, dan vind ik ibuprofen ook weleens handig. Het voordeel is ook weer wel, dat als je later wat krijgt aan die kies, dan is een verdoving niet meer nodig , dat heeft me toch best geld gescheeld , want de zenuw is er uit, dus je voelt zowiezo niets meer.... (ook al is het weer niet zo goed voor je kies zelf , het ontbreken van die zenuw, want anders deze ze het bij al je tanden wel ) maar toch succes! En maak jezelf niet gek! Die pijn is echt veel erger die je nu voelt!
ook ik heb al een zenuw laten verwijderen en het prikje vind ik best wel mee vallen en voor de rest heb ik geen pijn gevoeld ik persoonlijk vind die zenuw uithalen minder eng dan het boren want daar komt mijn haar van recht he
dank je voor je pb ik heb gebeld en moet maandag heen. we zullen zien, zie er nog steeds als een boom tegen op, maar ja, zo wil ik ook niet doorlopen. hoe harder ik er aan denk, hoe meer ik voel. (voelt net een beetje alsof mijn kaak stijf is) en als ik er een tijdje niet aan gedacht heb voel ik niks misschien komt er wel helemaal geen zenuwbehandeling in die kies waarvan ik denk dat het moet. maar in die die gevuld is, want die is nog wel gevoelig met harde dingen kauwen (niet met warm of koud da's zo raar) zucht
Ok.. de waarheid hè? Ze boren eerst de kies open, en dan gaat de prik recht in de zenuw.. Dus niet in je kaak zoals bij een gaatje. Wel kun je vragen of ze verdoven voor het boren, heb ik ook gedaan... (watje eerste klas.. ) Ik moest nog een keer terugkomen om de definitieve vulling te laten zetten, ze willen graag zeker weten of alles weg is voordat ze hem echt dicht maken. En dat weet je pas als de verdoving is uitgewerkt. Anders moeten ze weer helemaal alles wegboren, en dat is ook niet leuk.
Bluesky, hier hebben ze echt nooit eerst geboord en dan de verdoving in de kies gezet. Ze verdoven bij mij de kaak. (hier geen boor in een kies/tand voor er verdoving in zit)
@ Bleusky, haha jij mag niet bij ons in de praktijk komen werken hoor! Haha, jij jaagt iedereen weg nog voor ze binnen zijn! Maar de verdoving waar jij het over hebt, die is idd pijnlijk (spreekt niet uit eigen ervaring, maar van patiënten reacties). Gelukkig is deze verdoving bij de meeste mensen en de meeste endo`s niet nodig. .
jee wat heb ik dan een slechte tandarts gehad!Nu ik dit allemaal zo lees,zou ik zelfs huppelend naar binnen gaan......... Ik heb dus echt geen verdoving gehad!...en laat nog liever piercings en tatoo's zetten dan dat er bij mij nog 1 zenuw uitgehaald word....... Moet er wel bij zeggen dat mijn zenuw niet helemaal dood was,en had er echt al weken pijn aan(dronk pure rum om s'avonds te kunnen slapen) en toen heeft de tandarts ook eerst nog de verkeerde eruit gehaald,en een week later de zenuw waar ik last van had pas. (sorry,maar ik heb het dus idd anders ervaren)
Je hebt gelijk hoor, ik vergeet erbij te zetten dat ze bij mij eerst de kaak verdoofd hebben, toen geboord naar de zenuw, en toen is de zenuw verdoofd... Ook bij mij komt er geen boor in mijn mond zonder vedoving... Ik zou het liefst al onder narcose gaan bij het tandsteen verwijderen..
Nou ik heb een tijd terug 9 wortelkanaalbehandelingen gehad en er niets van gevoeld! En sommigen waren echt diep! De verdoving is even beetje gemeen... maar dat is ie ook als je verdoving neemt bij boren of trekken... Tijdens de behandeling niets gevoeld en erna ook niet... Ontspannen! Komt allemaal goed..
Ik heb helaas verschillende keren een zenuwbehandeling gehad. Ik heb een zwak gebit door de medicijnen die ik vroeger moest nemen en dat laste schijnbaar achteraf gezien erg mijn tanden aan. Kreeg constant ontstekingen,hoe goed ik mn gebit ook verzorgde. Vrijwel nooit pijn gehad tijdens de behandeling,vond het alleen eng dat ze met die naaldjes oid in mn zenuw zaten te poeren. Helaas waren bij mij sommige ontstekingen van de kiezen zo fel dat meerdere verdovingen na elkaar niet werkten op de onstoken kies of tand en lag ik echt te huilen van de pijn. De assistente stond naast mij om mn tranen en zweet van mn hoofd te deppen Maar dat was ook echt extreem,dat zei de tandarts zelf ook want normaal gezien voel niets of nauwelijks iets van een zenuwbehandeling door de verdoving. Helaas had ik flinke pech. Maar ik was wel een extreem geval! Ga er maar vanuit dat je niks of bijna niks zal voelen. In ieder geval zal je geen pijn hebben. Zorg wel voor pijnstillers in huis want je zal het waarschijnlijk wel voelen als je verdoving is uitgewerkt. En dat is logisch want er is natuurlijk veel gebeurd in de mond. Dus zorg voor pijnstiller daarna en neem die gewoon in als je voelt dat de verdoving uit begint te werken,dan ben je de pijn mooi voor. Probeer je niet bang te maken want als je bang bent maakt je het voor jezelf erger dan het is. Je wordt goed verdoofd en je zal (haast) niks voelen. Je voelt altijd wel iets maar geen pijn. Ik was overigens ook doorgestuurd naar de kaakchirurg na die behandeling want mn eigen tandarts durfde het niet meer aan en bij de kaakchirurg nergens last van gehad mja die hebben weer andere middelen natuurlijk Succes en het gaat goed komen!
@ Denise. Bij een flinke ontsteking kan het zeker zo zijn dat de verdoving niet wil werken. En je dus ook nog wel wat voelt Pijnstilling achteraf krijg je of advies parracetamol of een receptje (brufen bruis 600) van je tandarts.