Hoi mensen, Vandaag heb ik een groeiecho gehad en daar bleek dat ons meisje te klein is voor dit termijn. De gynaecoloog had het over een P6 lijn. Het gaat om 't hoofdje en de buik. De beentjes waren iets boven het gemiddelde. Ik moet volgende week een echo laten maken van de navelstreng en de week erop weer een groeiecho. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien waarbij het kindje ineens toch harder ging groeien? Probeer mij niet druk te maken maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan. Heb ergens ook gelezen dat veel rusten ook kan helpen. Veel liefs.
ik heb het zelfde meegemaakt... was toen ook 28 weken zwanger... navelstreng was toen ook al niet super meer... ben toen meteen opgenomen en heb 4 weken in het ziekenhuis gelegen... iedere dag ctg's en naarmate het slechter ging kreeg ik steeds vaker navelstreng echo's.. uiteindelijk is bij 32 weken na een slechte ctg met een spoedkeizersnede mijn dochtertje geboren... ik heb het als een vreselijke tijd ervaren, had een kleintje thuis zitten was net een week getrouwd... had vreselijke heimwee... bovendien voelde ik me kiplekker! rust is altijd goed, maar is geen directe oplossing... als je navelstreng nog goed is nu, dan zal opname nog niet nodig zijn... maar zodra je navelstreng functies slechter worden moet je daar wel rekening mee houden, zeker met dit termijn... wil je niet ontmoedigen natuurlijk maar hou het in je achterhoofd, bij mij kwam het als donderslag bij heldere hemel... maar kan ook gewoon dat je kindje klein is... de navelstreng goed blijft functioneren en je gewoon iedere 2 weken een groeiecho krijgt... Dat was bij mijn laatste zwangerschap ook het geval... bleek bij mijn 20 weken echo dat het kindje te klein was... toen heb ik GUO echo gehad, maar gelukkig geen afwijkingen... ben mn hele zwangerschap thuis geweest! uiteindelijk ben ik met 36 weken bevallen i.v.m pre eclampsie, kindje was 2240 gram... deed het meteen super! Dus 2 verhalen... maar wat belangrijk is! ze zijn allebei momenteel kerngezond en gelukkig mooie geweldige kindjes! en dat is het belangrijkste
Dankjewel voor je verhaal! Ik hou het in mijn achterhoofd. Ik ga er niet vanuit natuurlijk dat het aan de navelstreng ligt maar ik streep het ook niet direct weg.. Mensen begrijpen het ook niet echt, zeggen alleen 'Ach, niet te druk om maken' We zullen het volgende week zien.
Hi Nono, Hier hetzelfde verhaal, heb ook een topic aangemaakt, kindje achter op groei, eerder geboren heet het.. Staan ook wat ervaringsverhalen in..
Ik ben met 28 meteen gestopt, omdat ook op die termijn bleek dat het kindje vanaf de gemiddelde lijn ineens op en net iets onder de onderste zat. Ik zat de volgende dag al bij de gyn... Wat hebben ze gedaan? - uitgebreide echo in academisch ziekenhuis: geen bijzonderheden, gewoon een te klein kind - 3 x week ctg's (later werd dat langzaam minder) - 1 x per week navelstrengcontrole (doorbloeding was prima, kreeg dus voldoende voedingsstoffen binnen) - 1 x per 2 weken groeicho en vruchtwatercontole (altijd goed geweest) Belangrijk is dan het kind wel minimaal met de curve meegroeit, dus niet nog meer af gaat wijken. En dat de doorbloeding van de navelstreng goed is en je genoeg vruchtwater hebt. En goede ctg's natuurlijk en dat je je kindje goed blijft voelen bewegen. Wordt het minder dan altijd acuut bellen! Maar dat is hier niet nodig geweest. Ik heb ook altijd geweten dat het gewoon goed zat met de kleine. Mijn tip: stop met werken. De dame hier begon na het stoppen meteen weer bij te trekken in groei. De onderste lijn staat voor een geboortegewicht van 2500 gram, de gemiddelde lijn voor 3500 gram. En mijn dochter was weer naar 3120 gram gegroeid!! De gyn en de verloskundigen van het ziekenhuis stonden versteld, ze vroegen en of ik krachtvoer had gehad, haha. Puur rust zorgt ervoor dat je zelf niet teveel verbruikt en er meer naar je kindje kan gaan. Ikzelf kon met 36 weken weer terug naar mijn eigen verloskundige, ik viel dus niet meer onder controle van het ziekenhuis.
Onze oudste zat met de 28 weken op de P25, en dat kwam dan omdat beentje en hoofdje wel gewoon gemiddeld waren, want buikje was echt veel te klein. Maar zoals Sandana zegt, in de weken daarna bleef het kleintje met die curve meegroeien. En uiteindelijk met 39w6d bevallen van een kereltje van ruim 7 pond.. Dus het kan ook heel erg meevallen. Probeer inderdaad wat extra rust te pakken. Veel succes en ik hoop voor je dat het ook bij jou meevalt!
Waarom krijgen jullie allemaal met 28 weken een groeiecho? Ik krijg dat volgens mij pas met 30 of 32 weken dacht ik. Maar als ik dit lees is het dus ook wel even belangrijk om dat te krijgen. Of waren er aanwijzingen voor bij jullie?
Hier hetzelfde, zoontje bleek met 28 weken ook aan de kleine kant. In tegenstelling tot de verhalen hierboven maakte ze zich in ons ziekenhuis weinig zorgen. Met 36 weken schatte ze hem ook nog klein, uiteindelijk was hij bij zijn geboorte met 39+4 2690 gram en 47 cm. Hij deed het direct prima en kon zich ook al snel goed warm houden.
Hier met 26 weken een pretecho gehad en hier merkte de man op dat het buikje erg achter lag.. Dit aangegeven bij de vk en daarom een groeiecho gekregen met 30 weken, anders had ik ook geen groeiecho gekregen.. Is nog helemaal niet bij alle praktijken standaard!