Zenuwen voor borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by chantal6790, Jan 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chantal6790

chantal6790 Actief lid

May 13, 2013
    368
    10
    18
    Bij mijn 1ste was er geen enkele twijfel ik wou perse borstvoeding. Na een spoedkeizersnede met volledige narcose werd ze voor het eerst aangelegd en al snel kwam alles goed op gang. De dag ik naar huis mocht waren de borsten zo vol het letterlijk er al uit spoot als ik de BH naar beneden deed, snachts 3x bed verschonen en douchen ondanks ik op mijn rug lag. Mijn dochter groeide wel erg goed en was naar 4 dagen op geboorte gewicht. Maar door alle 'gedoe' toch op de laatste dag van de kraamzorg over op FV.

Mede door ervaring van de 1ste en tepelkloven en het 'lastig gevonden te hebben' bewust voor FV gekozen bij de 2de. Na een geplande keizersnede dronk hij al erg slecht en weinig. In de kraamweek met spoed opgenomen, hield nix binnen, temperatuur bleef zakken en soms blauwe lipjes en werd ons verteld dat de dag van de keizersnede niet goed gevoed was (Hij sliep soms rustig 5 a 6 uur door) en dat dat weleens voorkomt bij een keizersnee.

Nou bij de 3de ben ik er zeker van ik borstvoeding wil geven door het voorval met mijn zoontje en voeden op verzoek. Maar door de ervaring van de eerste maak ik me nu al erg druk om het borstvoeding. Om de pijnlijke tepelkloven het snachts kletsnat wakker worden ik wil gewoon aanleggen minimaal tot het geboortegewicht en dan evt. Kolven (openbaar voeden is niets voor mij en zo kan mijn man het ook geven).

In april gaan we naar 2 bijeenkomsten over borstvoeding maar ik wil voor nu vooral van die zenuwen af, ben nog maar 10 weken zwanger en de helft van de dag ben ik bezig met denken over borstvoeding.

Graag zou ik willen weten wat ik nog meer kan doen om echt goed aan de borstvoeding te beginnen. Mijn moeder houd maar niet op over het harden van tepels met handdoeken terwijl dit volgens mij overbodig is?

In elk geval bedankt en sorry voor het erg lange verhaal:D

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

ten eerste: Harden is niet nodig!

Ten tweede: investeer in begeleiding vanaf geboorte. Dus zoek een lactatiekundige die met jou al de dingen doorspreekt liefst voor de bevalling. En liefst 1 op 1. (met andere woorden: als die 2 afspraken in groepsverband zijn en je moet er voor betalen is dat misschien beter besteed aan een lactatiekundige die met jou naar jouw ervaringen kijkt en een plan biedt,) zodat je straks precies weet wat je doet, wat je doet als iets niet lukt, zodat je zelf verder kunt komen dan vorige keer!

Dan vanaf geboorte zorgen dat je korte lijnen hebt. Ik bied dergelijke begeleiding in overleg vaak in 1 pakket aan, kijkend naar wat vergoed wordt. Dat houdt in een afspraak van te voren, waarna je een plan krijgt om mee te nemen naar kraamzorg, ziekenhuis, etc.
    Dan kom ik dag 1, 2 of 3 langs. En van daaruit kijken we wat nodig is. Soms kom ik 3 x om de dag, soms 2 keer in de eerste tien dagen.

Verder zou ik informeren naar voorkolven: dus al wat spuitjes hebben om dag 1 te kunnen bijvoeden waar nodig. Omdat je zo'n ruime productie had al bij je eerste en gelijk in het begin vermoed ik dat dat geen probleem hoeft te zijn! De spuitjes geven je dan wat rust in je hoofd dat je iets achter de hand hebt voor als het anders loopt dan gepland. Zo kun je de eerste 2 dagen overbruggen!

Wil je meer weten, (of woon je op rijafstand van me vandaan) mail me dan even prive: heidi @ borstvoedingdebasis.nl

Succes!

Share This Page