Novasure

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 12 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Graag lees ik hier ervaringen :)

    Na mijn schoonmaakoperatie voor endometriose (+ meteen sterilisatie) heb ik niet veel buikpijn meer, maar wel constante bloedingen, variërend van enkele druppels en zonder inlegkruisje kunnen, tot soort van menstruatie maar zonder verdere klachten, alleen het bloedverlies dus.

    Hormonen begin ik niet meer aan, ze nemen de bloedingsklachten niet weg en heb een bijwerkingen van.

    Nu sta ik op de wachtlijst voor Novasure. Lees er wisselende verhalen over. Baarmoederverwijdering zie ik meer zitten, maar ondanks adenomyose wil de gyn. dit niet doen, bij een second opinion werd het eerst wel geopperd maar daarna weer van tafel geveegd.

    Ik ga onder volledige narcose bij de ingreep, omdat ik bij een vorige ingreep (curretage) met ruggenprik een lekkage kreeg met extreme hoofdpijn als gevolg, en door mijn verleden geen ingrepen bewust meer mee wil maken.

    Hoelang duurde het herstel bij jullie? Na laatste operatie in 2018 duurde het 4 weken, maar dit was een kijkoperatie van 3,5 uur voor endometriose.
     
  2. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik heb een afspraak in januari voor novasure en sterrilisatie en volgens de gyn is het herstel 1 dag. Daarna hoor je nergens meer last van te hebben.
    De novasure behandeling zelf duurt geloof ik 90 seconden.
     
    LW85 vindt dit leuk.
  3. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hoi! Ik lees graag mee. En een vraag:
    Is de sterilisatie toendertijd gedaan om ook endometrioseklachten te verminderen?
     
  4. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Nee niet echt. Maar vriend zou een knip laten zetten, maar we hadden zoiets van: als ik dan toch onder het mes ga doen dan ook maar meteen!
     
  5. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hier zei de gyn. dat je best bijwerkingen kon hebben, onder andere een paar weken lang veel bloederige waterige afscheiding. En dat er risico’s aan verbonden waren zoals het doorboren van de baarmoederwand. En dat het niet altijd helpt.
    Ik neem sowieso 3 dagen vrij omdat ik de laatste keer na narcose een reactie op de morfine kreeg en mijn bloeddruk savonds daalde waardoor ik terug aan het infuus moest en nacht moest blijven.
     
  6. debbyvermeer

    debbyvermeer Bekend lid

    4 sep 2007
    877
    42
    28
    verkoopster
    den haag
    Bij mij is de novasure mislukt
    Hij kon niet goed uitklappen
    Hierna mijn baarmoeder verwijderd en oh wat voel ik me nu happy

    Succes alvast
     
  7. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Als je de mogelijke bijwerkingen van een paracetamol leest schrik je je ook rot. Ik ga altijd van het beste uit. En navloeien hoeft natuurlijk geen pijn te doen. De ingreep zelf stelt in ieder geval echt niets voor (mits alles goed verloopt).
     
  8. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Als de novasure bij mij niet voldoende werkt tegen het bloedverlies word dat mijn volgende stap. Liefst laat ik alles verwijderen omdat in de familie eierstok kanker en baarmoederhalskanker geregeld voorkomt maar de gyn vind me te jong ivm overgangsklachten daarna.
     
  9. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Alles verwijderen, baarmoeder en eierstokken dus, wordt niet snel gedaan. Snap het wel, gemiddelde leeftijd wordt hoger dus stel je wordt 98 dan is vanaf je 35e in de overgang erg vroeg met alle bijwerkingen en nadelen van dien. Wellicht kunnen ze je overgangsleeftijd berekenen met de huidige staat en aantal van je eicellen? Heb er ergens ooit iets over gelezen, aan de hand van die info kon gezegd worden of je vroeg, normaal of last in de overgang zou zitten. Mocht het vroeg zijn kun je misschien toch eerder alles laten verwijderen.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  10. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat is ook een idee. Ik heb weleens gelezen dat je moeder de beste graadmeter is voor hoe oud je de overgang in gaat en hoeveel klachten je krijgt. Als dat waar is heb ik nog een jaar of 13 te gaan maar ga ik het wel zwaar krijgen tegen die tijd.
     
  11. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Dan zou ik nog een jaar of 6 te gaan hebben..
    Met de endometriose, adenomyose en vooral de klachten zou ik het liefst alles weg willen laten halen. Helaas zit er ook wat rond de zenuwbanen naar been en blaas, wat voor ergere klachten kàn zorgen dan wat ik nu al heb.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  12. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    lastig he dat soort keuzes?!
     
  13. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Wat voor sterilisatie laat je doen?
     
  14. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Welke sterilisatie heb je gehad?
     
  15. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Hebben we nog niet definitief besproken. Ik wil in ieder geval geen veertjes daar lees ik te veel negatieve ervaringen over.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  16. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Laat de eileiders gewoon verwijderen op de oude/nieuwe manier 2/3 sneetjes en klaar. (Het is nu een kleine ingreep vergeleken met vroeger)
    Ik heb de Essure (veertjes) gehad en werd er langzaam aan ziek van. Na 2 jaar kwam ik er achter dat het van de Essure kwam en een half jaar later zijn ze verwijderd en ik knapte weer op.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  17. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat lees ik inderdaad veel van de veertjes vandaar dat ik die optie absoluut niet wil!
     
  18. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Als ik het toen had geweten had ik het ook niet gedaan.
    Gelukkig is er nu meer over bekend.
     
  19. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mmm ook bij mij is de novasure in eind maart mislukt vanwege niet kunnen uitklappen vh apparaat. In mei is mijn baarmoeder verwijderd. Ik ben nu 43 en bij mij was t tem gevolge van bloedingen door de overgang
     
  20. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Volgens mij worden de veertjes niet meer geplaatst ivm teveel vrouwen die erna heel veel klachten hadden? Bij mij zijn mijn eileiders dichtgebrand op meerdere plekken.
     

Deel Deze Pagina