Vraagje We wonen nu 16 jaar in een nieuwbouwhuis. We zijn de eerste bewoners. De keuken, badkamer, vloer boven enzo zijn dus allemaal 16 jaar. Het kan allemaal nog wel maar het zal binnen een paar jaar toch vervangen moeten worden. Verder ben ik ook totaal uitgekeken op de meubels (ook 16 jaar behalve de bank en eetkamerstoelen die zijn tussendoor al een keer of 2 vervangen). De gordijnen zijn ook wel aan vervanging toe evenals de laminaatvloer boven. Als ik alles een beetje bij elkaar optel dan kom ik op een enorm bedrag uit wat dat gaat kosten. We hebben het er over gehad of verhuizen niet gewoon goedkoper is maar ook in een ander huis kom je dingen tegen die je niet mooi vindt of die vervangen moeten worden. We hebben dus besloten om hier te blijven. Hoe zouden jullie die aanpakken in welke volgorde. Ik heb wel al besloten dat wanneer de badkamer en toiletten gedaan worden we wel op een bungalowpark in de buurt gaan zitten Ik kom er niet echt uit wat nou de handigste verdeling is. Alles tegelijk kan niet financieel gezien, heb geen geldboom. De vloer boven gaat iig pas na de badkamer vervangen worden ivm evt beschadigingen tijdens de verbouwing. Denk dat wat kosten betreft de badkamer en toiletten het duurste zullen zijn (tenminte wat ik zo om me heen hoor). De jongste is 5, ze kleurt bv nog graag en soms komt er dan wel eens stift of pen op de tafel. Nu niet erg als het er niet meer af gaat maar bij nieuwe meubels is dat zonde. Gordijnen wil ik pas na de meubels doen. En zo blijf ik in kringetjes ronddraaien. Keuken is dus ook 16 jaar maar nog niet versleten. Er hangen geen kastjes scheef ofzo. Heb toevallig vorig jaar een nieuwe combi-oven erin gezet omdat de vorige stuk was. Er zit ook een afwasmachine in die nog niet zo oud is. Dus de noodzaak is ook niet echt aanwezig. Zouden jullie eerst doorsparen en dan toch alles tegelijk doen? Of dingen gaan verbouwen terwijl het nog niet echt nodig is enz. En hoe financieren jullie alles? Sparen jullie alles bij elkaar of lenen jullie? Sluit je een 2e hypotheek af?
Als er geen kamer is die spoed heeft zou ik boven beginnen en dan naar beneden toe werken. Bedenk wat je wilt en hoeveel je daarvoor kwijt zult zijn. Kunnen er mensen helpen of moet je alles laten doen? Ik zou dan gewoon beginnen met de badkamer boven, vervolgens vloer/muren/kozijnen boven en dan later beneden de ruimtes aanpakken. Als je veel laat doen is het wellicht wel voordeliger om bepaalde dingen tegelijk te laten doen (bv kozijnen van het hele huis in 1keer). Qua financiering: wij sparen zoveel mogelijk en als er iets gedaan moer worden gaat het van de algemene spaarrekening af. We willen een minimaal bedrag over houden, dus als hier iets gedaan moet worden zal het ook stap voor stap gaan.
Wij zijn de tweede bewoners van dit nieuwbouwhuis en gaan in het najaar de zolder verbouwen en nieuwe vloer leggen (gelijk ook op eerste verdieping) dat is inderdaad een groot bedrag maar wij kunnen juist veel sparen omdat we lage hypotheeklasten hebben. In 2021 willen we dan de keuken en vloer beneden doen. Die zijn mooi hoor, alleen ik zou het zelf net allemaal anders hebben gedaan. Aantal jaar geleden hebben we de tuin gedaan, volgens jaar willen we de schuur doen. Badkamer wellicht ooit maar die is uit 2011 en helemaal onze smaak nog dus voorlopog nog niet van toepassing. Ik zou dus alles in etappes doen inderdaad. Wij werken zelf van boven naar beneden. Overigens hebben wij nog gekeken naar tweede hypotheek of ophoging voor deze grote verbouwing en dar kon en was akkoord etc maar uiteindelijk vonden wij het toch zonde om geld te lenen wat we zelf op de bank hebben staan ook al is het voor een verbouwing. Maar dat is dus zeker een optie!
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van jullie voorkeuren. Een keuken en/of badkamer hoeven niet vervangen te worden ivm de leeftijd, maar wel als het niet meer functioneert of in jullie ogen niet mooi meer is. Evenals de meubels en gordijnen. Het klinkt wel een beetje alsof jullie op heel veel dingen in je huis zijn uitgekeken. En dan is verhuizen misschien niet eens een slecht idee. Wij hebben 2 jaar geleden dit huis gekocht, heel veel toen verbouwd, oa badkamer renovatie en nieuwe keuken, dus dat zijn inderdaad de grootste kostenposten denk ik. Verder zetten wij maandelijks een bedrag opzij voor onderhoud van het huis (100€), het eerstvolgende dat daarvan betaald moet worden is de buitenboel schilderen. Voor incidenteel een nieuwe kast of andere meubels hebben we gewoon budget, dat gaat niet van het onderhoud potje.
Oh ja en qua planning: hak een knoop door en regel alles meteen. Hier bleven we dingen in de tuin uitstellen. Ik was er zo klaar mee. Heb op een gegeven moment geappt of er mensen wilden helpen (1 dag grind scheppen en 1 dag schutting zetten). Was zo geregeld, spullen besteld en 3 weken later was alles klaar.
Verkijk je vooral ook niet op de kosten qua verhuizen. Deze zullen een stuk hoger uitkomen dan nu een verbouwing. Wij doen niet alles tegelijk en waarom niet... we hebben maar 2 paar handen. Maar als het ene afgerond is gaan we verder met het volgende. Afgelopen winter is het houtwerk binnen van nieuw verfwerk voorzien, vloeren voorzien van nieuw laminaat en trappen van nieuwe vloerbedekking. Afgelopen voorjaar hebben we de hele voor, zij en achtertuin onderhanden genomen. Nu is de schilder ons hele huis aan de buitenzijde aan het schilderen. In het voorjaar komt er een nieuwe garagedeur in de garage en daarna keukenrenovatie. Wij lenen niets en ook hogen wij onze hypotheek niet op voor verbouwingen. We hebben een aardige spaarpot vergaard de afgelopen jaren en sparen ook gewoon gestaagd door.
@luca75 Wij krijgen per jaar de hypotheekrente terug, dit stoppen wij altijd weer in ons huis. Elk jaar een ander project, 3 jaar geleden de hele benedenverdieping gestuct, nieuwe meubels en een nieuwe keuken. Toen weer even gespaard. Dit jaar hebben we de voorkant gedaan, nieuwe kunststof kozijnen en al het hout vervangen door kunststof. Volgend jaar is onze vloer aan de beurt en het jaar erna komt er een dakkapel op zolder. Zo houden we het huis bij. Wij plannen ook de werkzaamheden dus altijd in mei/juni ongeveer.
Wij zijn de tweede bewoners van een woning uit 2005. Alles was nog zoals zij het destijds gekozen hadden. Wij hebben naast de hypotheek een bouwdepot opgenomen en een grote uitbouw geplaatst, alle muren en plafonds laten stuken en laten spuiten, overal nieuwe vloeren (+ verwarming), nieuwe keuken. Wij zijn nu zelf aan het sparen voor een nieuwe toilet en badkamer, dan is alles van zolder tot beneden helemaal aangepakt. De verbouwing tezamen was 100.000 euro, hiervan werd 70% uit het bouwdepot betaald.
Wij gaan van boven naar beneden het hele huis weer aanpakken. Behalve de badkamer, die is 2 jaar geleden helemaal vernieuwd. We wonen er nog maar 5 jaar, maar vind het echt wel alweer nodig. Sowieso is onze zolder alleen nog maar geïsoleerd en verder nog niks aan gedaan.. dus 1 bouwval soort van! Wij lenen het geld. Anders gaat het ons ook nooit lukken, en per maand kunnen we het geld wel missen.
Wij doen alles stap voor stap... 2 jaar geleden de keuken, vorig jaar de vloer, dit jaar schilderwerk en wat meubels vervangen, volgend jaar de tuin. Maak een prioritering van wat echt noodzakelijk is, in een meerjarenplan. Als een toilet nog gewoon functioneert kun je het ook opfrissen met een likje verf en nieuwe accessoires, mooi nieuw plankje, hippe bril.. dan hoef je geen 4000€ uit te geven aan een complete renovatie. Wij kijken altijd kritisch wat we zelf kunnen en willen doen. Bijvoorbeeld bij de keuken hebben we de oude keuken aan iemand gegeven die hem er dan helemaal uit kwam halen ook, scheelt toch weer. Ik zou niet eens alles in 1x kunnen/willen doen al had ik een berg geld; ik wil graag me uitgebreid oriënteren wat er allemaal is en wat ik zou willen, wat de voor en nadelen zijn van bepaalde producten. Daar gaat al avonden research inzitten vaak , dus het zou me veel teveel gestress zijn als alles in 1x “moest”
Wij hebben binnen 1 jaar een nieuwe badkamer en keuken gekocht. Dat hebben we betaald door de flinke overwaarde die op ons huis zit. Ik heb echt geen zin om daar zelf voor te gaan sparen. Verder hebben wij voor kleinere klusjes (huis schilderen, nieuwe vloer etc) een spaarrekening waar we elke maand een vast bedrag op storten. Daardoor doen dergelijke uitgave minder pijn haha
Wij doen het precies hetzelfde. 6 jaar geleden de keuken gedaan, 5 jaar geleden de badkamer, 4 jaar geleden de tuin (was heel duur ivm nieuwe beschoeing ) en zo doen we elk jaar wat vorig jaar een nieuwe dakkapel en dit jaar komt er een nieuwe wc.
Gewoon project per project aanpakken? En soms ook accepteren dat je een tijdje met materiaal zit dat niet meer zo fris is. Dat is geen ramp. Wij zijn al tien jaar af en aan projectje per projectje aan het verbouwen. Ik weet niet beter
Het meest praktische is van boven naar beneden. Zo beschadig je het minste en zit je het minste in de rommel.
Wij doen het in etappes, nu net de kamer van onze dochter geverfd en nieuwe meubels. In de woonkamer een nieuw kleed en schilderij. Twee jaar geleden de cv ketel gedaan, vorig jaar buiten laten verven. Komend jaar willen we de keuken vervangen. En op langere termijn een nieuwe badkamer en/of uitbouw (extra kamer). We sparen er voor en lenen niks extra's.
Leuk, jullie reacties. We hebben vorig jaar het hele huis opnieuw laten behangen en texen. 2 Weken zijn er 2 schilders bezig geweest. Mijn man compleet in de stress, terwijl hij overdag gewoon aan het werk was Hij doet het het liefst in 1 keer, want, zo zegt hij dan hebben we maar 1 keer puinzooi. Nog afgezien van het geld denk ik niet dat het ons lukt om een vloer, meubels, gordijnen, keuken en badkamer uit te zoeken. Dat lijkt me dus pas echt veel stress.
Wij hebben twee jaar geleden het hele huis (waar we toen 13 jaar woonden) laten verfrissen en verbouwen. We zijn zelf naar een vakantiepark gegaan en hebben alles laten doen. Vakantiepark was op zo’n afstand dat we naar huis konden als het moest. Lekker hoor: kom je thuis en is je huis als nieuw. Heerlijk.
Wij zijn vorig jaar verhuisd en pakken ook stukje bij beetje aan. Wij zijn boven begonnen en daar is alles ook wel klaar. Nu beneden staat de keuken sinds kort en moeten we straks verder met het stucwerk en de vloer. Maar eerst weer even sparen, zonde om voor te lenen. Je hebt er nu niets aan, maar misschien is het handig voor over weer 16 jaar dat je maandelijks een bedragje opzij gaat zetten voor zulke uitgaven. Al is dat maandelijks bv 50 euro, op jaarbasis 600 en na 16 jaar is dat al 9600 euro. Maak je er 75 euro van, dan leverd dat na 16 jaar al 14440 euro op
Elk jaar sparen zodat je een budget opbouwt voor vernieuwingen in en om huis. Dus het ligt eraan of jullie al 16 jaar iets opzij hebben gezet. Zo niet, dan zou ik beginnen met datgene dat het meest aan vernieuwing toe is. Misschien is het een idee om een vijfjarenplan te maken met vernieuwingen en de bijbehorende budgetten die jullie daarbij uit wille en kunnen geven. Zo kun je het op noodzaak en wens rangschikken. En kun je je ook verheugen op de vernieuwingen die komen gaan.