goede avond, Ik wordt, ivm reorganisatie ontslagen bij humanitas. Nu had ik nog ouderschapsverlof dus een lager inkomen. Kunt u mij aangeven of mijn uitkering nu gewoon70% van mijn volle salaris zou moeten zijn. ( werkte 17 uur vol time daarna 8.5 ivm oudersschaps verlof ) Ik zou het oneerlijk vinden als ik gestraft zou worden dat het feit dat ik ouderschapsverlof geniet nu als gevolg zou hebben een mindere uitkering. Ik hoop dat u mij kunt helpen. Gr Ineke Eland
Beste Ineke, Vervelend dat je door reorganisatie ontslagen wordt. Je wilt weten of genoten ouderschapsverlof van invloed is op de hoogte van je WW-uitkering. Heb je niet langer dan 78 weken ouderschapsverlof genoten? Dan ontvang je een WW-uitkering die gebaseerd is op je contracturen (17). Ook de hoogte van je WW-uitkering baseert UWV op het loon dat hoort bij een contract voor 17 uur (er vanuit gaande dat je elke week 17 uur werkte voordat je met ouderschapsverlof ging). Heb je meer dan 78 weken ouderschapsverlof genoten? Dan kijkt UWV naar een periode voor je verlof. UWV gaat dan wel kijken naar je daadwerkelijk gewerkte uren. Het hangt er een beetje van af hoe lang deze periode is geweest. Voorbeelden: 1) Heb je bijvoorbeeld 104 (78+26) weken ouderschapsverlof gehad? Dan baseert UWV je WW-uitkering op je daadwerkelijk gewerkte uren (8,5). Immers het gemiddelde aantal arbeidsuren wordt berekend over een periode van 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag. Heb je langer dan 78 weken verlof gehad? Dan kijkt UWV zoals gezegd naar een periode voor je verlof. 2) Heb je 90 weken ouderschapsverlof gehad? Dan zijn dit 12 weken 8,5 uur en 14 weken 17 uur. Je hebt immers 12 weken teveel ouderschapsverlof gehad. Het gemiddelde zal dan in dit geval 13 uur bedragen. Op de hoogte van je WW-uitkering heeft het ouderschapsverlof geen invloed. Ouderschapsverlof van meer dan 18 maanden heeft daardoor alleen een nadelig effect als je vanuit de WW gedeeltelijk gaat werken. Stel dat voorbeeld 2 het geval is. Je ontvangt dan een WW-uitkering gebaseerd op 13 uur (met een dagloon dat op 17 uur berekend is). Vind je vervolgens weer werk en je bent minder dan 5 uur werkloos? Dan stopt de WW-uitkering. Dit zou het geval zijn wanneer je een baan voor meer dan 8 uur per week vindt. De WW-uitkering is overigens de eerste 2 maanden 75% van het dagloon. Ik adviseer je wel aan te geven dat je ouderschapsverlof hebt genoten op het moment dat je een WW-uitkering aanvraagt. Dan kan mijn collega daar rekening mee houden wanneer hij/zij je aanvraag in behandeling neemt. Kort samengevat: UWV betaalt jou je contracturen uit (geen nadelig effect op de hoogte van je WW-uitkering). Maar het aantal uur waarvoor je een WW-uitkering ontvangt hangt af van het feit hoeveel uur ouderschapsverlof je hebt opgenomen per week. Actuele informatie over de invloed van ouderschapsverlof op WW vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare