Zere borsten en tepels

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by babywens2011, Jan 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babywens2011

babywens2011 Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    2,056
    0
    36
    NULL
    NULL
    Afgelopen maandag ben ik bevallen. Mijn eerste zoontje heb ik 16 maanden lang de borst gegeven en dat ging vanaf het begin vrijwel helemaal goed. Nu heb ik al 6 dagen lang last van hele zere borsten en tepels. De stuwing is weggetrokken maar heb op allebei de borsten kloofjes (precies op het puntje) Voeden doet zoveel zeer dat ik vaak huilend en verkrampt aan het voeden ben. Ik ben van alles aan het proberen. Een tepelhoedje werkt enigsins en de pijn is iets draagbaarder, maar ik zie nog steeds tegen elke voeding op. Er xijn verder geen duidekijke tekenen van spruw (witte tepels of witte waas in baby zn mondje) De hele dag doen mijn borsten en tepels dus pijn, een branderig en prikkelend gevoel. Wat zou dit kunnen zijn? Mijn vk raadde lilypadz aan, maar dit lijkt me helemaal niet goed voor je kloven omdat er dan geen lucht bij komt?

Groetjes Laura

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Lillypads helpen niet bij kloven, maar houden lekken tegen. Ze zal gel pads bedoelt hebben, die heb je van verschillende merken en maken dat kloven snel en goed kunnen genezen zonder dat er harde korstjes ontstaan die steeds weer open worden gezogen...au
    Zelf gebruik ik in mijn praktijk de ComfortGel hydropads van Améda. (17,50, ik kan ze voor je versturen als je wilt)

Ik zou daarnaast een laktatiekundige in je buurt inschakelen: de wondjes aan beide borsten en de pijn die je omschrijft geven aan dat er iets niet goed gaat. Het kan enkel aanleggen zijn, mogelijk is er meer aan de hand en is er een aanwijsbare oorzaak waarom je kindje niet goed bij jou aan de borst drinkt. Het is zaak dit snel te onderzoeken om je productie en kans op slagen veilig te stellen!
    Een Lk zal met je meekijken, onderzoek doen naar mondmotoriek en bekijken of er mogelijk een kort lipriempje of tongriem de oorzaak van je problemen is.

Ik zou echt willen aanraden dat je een lk zoekt: vaak wordt dit vergoed vanuit aanvullende zorgverzekering, en zelfs al is dit niet zo, het is het waard! Je hebt goede ervaring met je eerste kindje, dus je weet dat je borstvoeding kunt geven. Kijk verder!

Veel succes!

3. babywens2011

Feb 1, 2011
    2,056
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je antwoord! Vandaag is er een lactatiedeskundige langsgeweest en ik moest mijn zoontje op mijn buik leggen en zelf laten zoeken en aanhappen. Dit heb ik twee keer geprobeerd, maar ook dat doet zoveel pijn en er komt ook veel bloed bij kijken. Zij zei dat dit een goede houding was. Momenteel heb ik ook een bloedblaar op een tepel en weet niet goed wat ik daar mee moet doen. Laten zitten en gewoon voeden, doorprikken of even begin afkolven zodat de blaar opengaat?

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Oei, wat pijnlijk....wat zegt je LK hierover? Best als zij het gezien heeft dat zij adviseert in deze. Heeft ze mondonderzoek gedaan? Lip- en tongriem bekeken? (en hier ervaring in) voeden zou geen pijn hoeven doen!!! Bel haar terug!

5. babywens2011

Feb 1, 2011
    2,056
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tip. Ben niet zo tevreden over deze LK. Ik ga vandaag de ha bellen en vragen hoe of wat. Ik hoop eigenlijk dat het een schimmel is en de klachten gauw over gaan! De kloofjes trekken namelijk niet weg en worden alleen maar erger. Mijn tepelhof is ook erg rood!

6. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    zou goed schimmel kunnen zijn. Jullie allebei behandelen! Dat je je niet geholpen voelt mag je best als feedback geven, je betaalt genoeg! Zo jammer. Zijn er meer LK's in je omgeving?

Ik hoop dat je snel goed verder kunt.

Share This Page