vragen over bloedgroep o negatief??

Discussion in 'Zwangerschap' started by jackystory, Jul 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    he dames,

ik heb gister na mijn curretage te horen gekregen dat ik de bloedgroep o negatief heb.
    na de curretage gelijk een pril gekregen voor antistoffen:(

wie kan mij meer vertellen,

b.v

heb je kinderen, zo ja hoeveel?
    hoe lang heeft het geduurd voor je zwanger was?
    en hoe is de bevalling gegaan?
    wat doen ze tijdens de bevalling?
    thuis of in het ziekenhuis bevallen?
    extra echo's of controle?

ik heb veel vragen en lees er veel over maar graag zou ik meer willen weten over jullie ervaring?

groetjes jacky story

2. vondebs

vondebs Bekend lid

Oct 16, 2009
    684
    0
    0
    Ikzelf ben ook o negatief. Benieuwd naar de reacties.

3. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    ik zie dat je zwanger bent gefeliciteerd, heb jij de prik al gehad?
    wat hebben ze jou verteld tot nu toe?

groetjess

4. vondebs

vondebs Bekend lid

Oct 16, 2009
    684
    0
    0

Dankjewel. Ik wist van niets tot ik jouw topic las en dan ben ik het even gaan opzoeken. Had er al wel van gehoord maar dacht dat je vriend dan o+ moest zijn en dat er dan eventueel problemen zouden kunnen ontstaan. Ben juist vandaag bij de gynecoloog geweest maar moet binnen 2 weken terug dus dan zal ik het toch gelijk even vragen

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,553
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het zit niet vast op de bloedgroep (O, A, B of AB), maar op je negatieve rhesusfactor. Wanneer je een partner hebt met een postieve rhesusfactor, dan heb je ook kans op een kindje met een positieve rhesusfactor. In dat geval, kan jouw lichaam antistoffen aanmaken omdat het je babietje ziet als een "indringer".... in het ergste geval sterft een kindje dan...

Deze prikken krijg je om dus te voorkomen dat je lichaam bij een volgende zwangerschap je kindje gaat afstoten. In de zwangerschap van een rhesus-negatieve-moeder wordt rond 27 weken opnieuw bloedgeprikt om vast te stellen of baby positief of negatief is. Is deze positief, dan krijgt moeders direct een prik en ook direct na de bevalling.

6. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    nee volgens mij klopt dat niet wat je zecht, ik weet dat o negatief alle andere bloed cellen kan afstoten. maar dat alle andere bloedcellen we o negatief als donnor kunnen krijgen.
    dus ik zou je vk ff bellen, en vragen of ze dit wel in de gaten houden.
    (dit is een filmpje) Gezondheid.be, de gezondheidssite voor Vlaanderen

groetjes jacky story

7. vondebs

vondebs Bekend lid

Oct 16, 2009
    684
    0
    0
    Ja heb dit ook idd gezien op school ( 1ste jaar verpleegkunde) o kan idd aan iedereen bloedgeven. Kvraag het de volgende keer wel even na bij de gynecoloog. Men vriend weet zijn bloedgroep niet dus die moeten we nog even laten testen.

8. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    bedankt voor je reactie, wat rood is is mogelijk nu mij overkomen, vandaar deze topic om meer te weten over de bloedgroepen.

groetjess

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Alle bloedgroepen die - zijn krijgen zo'n prik

Dus A-
    B-

Etc etc

+ bloedgroepen hoeven geen injectie, alleen elke - bloedgroep

Veel sterkte met alles Jackystory!

10. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Ik heb ook nul negatief, m'n vriend positief. Na mijn miskraam kreeg ik ook anti-d. Dat doen ze vanaf tien weken. Het verhaal van afstoting is je waarschijnlijk niet overkomen. Dat speelt pas later. Je kunt met een plus min combi prima gezonde kinderen krijgen, het is alleen effe opletten.

11. Behappy

Behappy Niet meer actief

ik ben ook o negatief ,met 27 weken word er gekeken wat t kindje is
    als t botst dan krijg ik een prik zodat ik in mijn volgende zwanerschappen minder kans heb dat mn lichaam alles afstoot

12. blinky

blinky VIP lid

Feb 11, 2010
    8,249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik ben o negatief. vorige zwangerschap kreeg ik rond 30 weken een anti-D prik in mijn bil. direct na de bevalling is bij mijn zoon uit de navelstreng bloed afgenomen. die bleek toen positief te hebben en dus heb ik een paar uur later een 2e anti-d prik gekregen. nu bij deze zwangerschap zal het weer hetzelfde verlopen

13. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Hopmarjanneke heeft wel gelijk hoor; het gaat om de rhesusfactor bij een zwangerschap. Jij hebt ook wel gelijk dat 0 negatief een universele bloeddonor is, maar dit is alleen van belang bij een bloedtransfusie. Bij een zwangerschap gaat het om de rhesusfactor. Wat Hopmarjanneke al zegt: als je zelf rhesus negatief bent en je kindje rhesus positief en je hebt antistoffen tegen de rhesus factor (= een eiwitje in je bloed), dan vallen deze antistoffen het bloed van je kindje aan en dit heeft zeer ernstige gevolgen. Vandaar de prikken.

14. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    he dames bedankt voor al jullie uit leg, ik begrijp het nu wel veel beter.
    het is natuurlijk schrikken na een curretage en je gaat je van alles in je hoofd halen.
    maar ja hoopelijk dat mijn volgende kindje mooi te wereld mag komen.

thax dames groetjes jacky story

Share This Page