Listeria

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mammie1982, Aug 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

Aug 25, 2010
    1,459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Even een korte vraag. Ik gebruik gewoon margarine dieet of light voor op brood. We kopen altijd een groot kuipje en doen er ongeveer 2 weken mee.
    Nu had mijn dochter vd week hagelslag gegeten en dat zat in de boter. Ik had het er een beetje uitgehaald en gewoon weer verder gebruikt. Nu zag ik vandaag na de lunch, had er al van gegeten, dat er een beetje geel vet in dreef. In de hoek. Zal wel vd boter afkomen. Opeens sloeg de schrik me om het hard. Ik vroeg me af of hier listeria in kan groeien. Het kuipje is nu denk ik een week open ofzo.

Ben ik nou dom bezig geweest? Ik ga steeds meer twijfelen aan al het eten. Word er gek van. Is listeria op deze termijn nog schadelijk, en hoe merk ik dat ik het heb?

Bedankt

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi mama82,

niet druk om maken hoor. Je hebt niets verkeerds gedaan, daar krijg je geen listeria van.
    Listeria heeft symptomen die vaak lastig van normale klachten te onderscheiden zijn (grieperig voelen, darmproblemen). Soms heb je een listeria infectie zonder klachten. Maar nogmaals, niet druk om maken in dit geval.
    Jouw termijn is vrij gunstig mocht je zo'n infectie oplopen. Het grootste gevaar schuilt in het eerste trimester. Maar listeria kan in de hele zwangerschap gevaarlijk zijn.

Groetjes Brigitte

3. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

Aug 25, 2010
    1,459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie. Ik was wel bezorgd. Maar hoe lang mag ik margarine na opening veilig eten? Kan er na opening niet alsnog listeria ontstaan?

Bedankt

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi,

margarine kan echt wel even openstaan hoor. Het is niet zo bederfelijk als bv iets van vlees of groente. Ik denk dat je de inhoud van zo'n kuipje wel een paar weken kan eten voordat het bederft en er listeria in kan ontstaan. Maar hoe lang precies kan ik het je ook niet zeggen. Zo kort als bij jou is in ieder geval geen probleem.

Groetjes Brigitte

5. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

Aug 25, 2010
    1,459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel

Share This Page