Hallo dames verloskundigen, Ik heb even een vrag over het uitblijven van mijn menstruatie sinds de curettage bijna 10 weken geleden. Ik heb nog met regelmaat last van donkerbruine afscheiding maar nog steeds geen ongi. Nou las ik op het internet over het Syndroom van Asherman. En nu wordt ik bang dat er zoiets is opgetreden bij mij. Wat zijn nog meer redenen waardoor een ongi uitblijft na een curettage, iets waar ik misschien niet aan denk en minder ernstig is? Van de week dacht ik nog even dat ik misschien wel weer zwanger kon zijn, maar deze hoop is nu volledig gevlogen als ik het verhaal lees over het syndroom. Sorry dat ik er zo vaak iets over vraag, maar ik wordt er langzaam moedeloos van. Hopelijk krijg ik snel een antwoord waar ik iets blijer van wordt. Groetjes Hope
o ja, en moet je nog meer symptomen hebben dan alleen maar bruine afscheiding? Want ik heb nergens anders last van, alleen soms wat zeurderig gevoel in mijn onderbuik, net zoals de bandenpijn toen ik nog zwanger was. Ik hoor het wel, alvast bednakt voor jullie antwoord. Groetjes Hope
Helaas heb ik nog geen antwoord. Hoopte toch wat meer info te krijgen voordat ik morgen naar de gyn ga. Hope
Hoi Hope, Sorry voor de late reactie, deze vraag had ik over het hoofd gezien. Oorzaken waardoor een menstruatie uitblijft na een curretage. De grootste oorzaak zijn de hormonen. Na een miskraam of curretage moet het lichaam alle zwangerschapshormonen uitscheiden en moet de normale hormonale menstruele cyclus weer op gang komen. Een andere oorzaak kan ook zijn, is de curretage wel goed uitgevoerd, want waarom heb je zolang bruin verlies? En zo zijn er inderdaad velerlei oorzaken maar die komen minder vaak voor, het syndroom van Asherman komt ook bijna niet voor. Waarschijnlijk is het lichaam nog ontregeld, en moet de hormonen weer op gang komen. Je hebt helemaal gelijk, je wordt moedeloos van het lange wachten en op internet zijn vele verhalen ten ronde. Ik ben blij dat je morgen naar de gynaecoloog gaat, en laat het maar haarfijn uitzoeken wat de oorzaak is. Succes en sterkte, Japke
Hoi Japke, Dankjewel dat je toch nog even tijd had om mijn vraag te beantwoorden. Ik hoop dat het idd aan mijn hormonen ligt en dat hij een manier heeft om het weer normaal te krijgen. Ik houdt je op de hoogte. Groetjes Hope
Ben vanmiddag geweest. Ik heb mijn verhaal gedaan en daarna heeft hij een inwendige echo gemaakt. Ten eerste om te kijken hoe het nu is met het baarmoederslijmvlies en ten tweede om te kijken of er geen zwangerschap was. Het baarmoederslijmvlies zag er goed uit, gelukkig geen verklevingen. Er was (helaas) ook geen zwangerschap te zien. Hij heeft nog naar mijn eierstokken gekeken. Daar zaten wel meerdere follikels maar er was nog geen de baas, een eicel die ging rijpen, aldus de gyn. Hierdoor heb ik dus nog geen eisprong gehad en ook nog geen ongi. Doordat er teveel follikels waren maakte ik een bepaald hormoon teveel aan en daardoor kon er eentje, wat eigenlijk zou moeten, niet rijpen. Ik heb nu "provera" tabletten gekregen om een ongi op te wekken. Deze moet ik 12 dagen slikken en dan zou ik ongi worden, ben benieuwd. Daarna zou ik weer gewoon zwanger mogen raken. Maar het is natuurlijk wel afwachten of mijn cyclus zich dan wel weer hersteld. De gyn verwachtte geen gekke dingen omdat ik voor de zwangerschap ook normale cyclussen had. Van de ene kant ben ik nu gerust, maar van de andere kant blijft die teleurstelling wel nog. Ik had gewoon gehoopt dat we sneller weer verder konden zonder deze belemmering. Maar goed, moet maar weer geduld hebben. Hopen dat hierna alles weer goed komt. Als ik het goed begrijp, stopt de gekleurde afscheiding met het nemen van deze tabletten. En als ik met deze tablettenkuur stop wordt ik na 3a 7 dagen ongi? Klopt dit, heb je hier ervaring mee? Groetjes Hope _________________
hoi Hope, het kan wel zijn dat je tijdens de kuur nog wat heel licht bloedverlies hebt, de echte ongesteldheid komt inderdaad waarschijnlijk een paar dagen nadat de tabletjes op zijn. Gelukkig dat alles goed was op de echo! Mirjam