Mijn moeder heeft bij mijn geboorte een spoed sectio gehad ivm een te smal bekken. Zowel mijn moeder als ikzelf hebben dit ter nauwerood overleefd. ( De gyn die dienst had dacht dat het wel zou lukken) Ik was echter een kleine baby! Dus daar lag het niet aan. De verloskundige had ook niet gedacht dat het niet zou passen destijds door te voelen aan de buik etc had ze gedacht dat ht wel kon begreep ik. Nu ben ik erg bang dat dit bij mij ook het geval is, mijn verloskundige gaat hier eigenlijk niet op in. Ik wil weten of ik een echo kan vragen zodat ze in de laatste weken kunnen zien of het kindje niet te groot is voor mijn bekken. Is dit een mogelijkheid?
HOi anastacia, Ja dit kan je aanvragen, je gaat dan voor consult naar de gynaecoloog en met hem of haar kan je dit dan nog eens bespreken. Het is echter zelden dat ze een keizersnede zullen afspreken er word altijd gestreefd naar een vaginal bevalling. Een proefbaring noemen ze dat. Maar met deze informatie is de kans kleiner dat ze tot het uiterste gaan. Groetjes imke
maar mijn verloskundige doet met deze informatie dus niets... gaat er niet op in. Kan ik er echt op gaan staan, en eisen dat het gebeurd of dat ze mij doorstuurd? En wat als ze dit dan niet doet? Is er dan een andere mogelijkheid?
HOi anastacia, Als je verloskundige hier niet op in gaat dan kan je zeggen dat je het toch graag wilt op eigen verzoek. Ik denk niet dat je verloskundiger er moeilijk over zal doen. Als ji het graag wilt. IMke
heb het dus vandaag gevraagd , maar ze wilde het niet.. Ze zegt dat het een probleem van het bekken is en niet van het kindje en dat ze dus wel een groeiecho kunnen maken maar dat dat dan nog steeds niets zegt of het wel lukt. Ik was zelf maar iets meer dan 6 pond terwijl het toch niet lukt... Ik maak me zorgen, en ik zou zo graag willen weten hoe het nu verder moet ik vind het doodeng om niet te weten of het wel past.
Hoi Anestacia, ik snap dat je je er druk om maakt. De vk heeft wel gelijk als ze zegt dat de groei van het kindje (zeker nu) niets zegt over de mogelijkheid van een vaginale bevalling straks. Tijdens de bevalling zelf zal moeten blijken of het past of niet. Vaak kan er wel worden gekeken met de echo als het hoofdje in de laatste weken nog niet heeft ingedaald gezeten. Dan kan er ook even een inwendig bekkenonderzoek worden gedaan. Maar vooral nu kun je nog niets doen, want je kindje moet eerst eens lekker groeien en pas bij de bevalling kan worden gezien en ingeschat of het gaat passen. Er wordt niet op voorhand een keizersnede afgesproken bijv omdat de kans er wellicht in zit dat er een probleem zou kunnen zijn met een wanverhouding, omdat dat bij je moeder zo was. Dan medicaliseer je wellicht de bevalling. Wel zal er goed gelet worden op het indalen van het hoofdje. Zowel in de zwangerschap als tijdens de bevalling en zal er in beide gevallen alert worden geanticipeerd. Maar nogmaals, ik snap dat het je wat beangstigd, het is niet niks wat je moeder (en jij dus ook) heeft meegemaakt. Groetjes Brigitte