Maandag moesten we vaccinaties halen voor Gambia en ik belde net even voor de zekerheid. Omdat ik zwanger ben adviseren ze om de gele koorts vaccinatie niet te nemen en ook is het een malariagebied, dus gevaarlijk. Tuurlijk neem ik geen risico's, maar dit zag ik even niet aankomen.. Wat is jullie ervaring hier mee?
Ik ga nu ook niet hoor, maar had de vakantie al ver voor mijn zwangerschap geboekt. Ik heb een annuleringsverzekering ja, maar ik probeer de reis eerst om te boeken naar Spanje.
Volgens mij is zwangerschap vaak ook een reden in een annuleringsverzekering om te kunnen annuleren. Succes met omboeken en hopelijk nog een fijne vakantie
De arts van de GGD zei dat dit gewoon onder een medische reden valt. Maar het valt wel even vies tegen
Jammer joh.. Het is zo'n mooi land! (ben er een paar jaren geleden geweest) Hopen.dat het omboeken lukt en dan over een paar jaar alsnog heen?
Dat is wel balen zeg. Check even goed je polisvoorwaarden, zwangerschap is niet altijd meeverzekerd, het is immers geen ziekte. Als er bijv. complicaties in je zwangerschap ontstaan wordt het een ander verhaal. Hopelijk kan je de reis omboeken.
Geen ervaring met de combinatie malariatabletten-zwangerschap, ik wist vantevoren dat dat geen gezonde combinatie is. Uiteindelijk hebben we een aantal maanden moeten wachten met zwanger worden en dus onze voorzorgen moeten nemen. Mijn anuuleringsverzekering was nogal onduidelijk hierover en dus heb ik het risico niet gelopen. Overigens heeft mijn moeder in Mali malaria gehad, waarschijnlijk opgelopen in Senegal en haar leven heeft aan een zijden draadje gehangen, ondanks de Malarone die ze nam.
Mocht het onder je annuleringsverzekering vallen, zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en je reis omboeken. Voor mijn werk ben ik al vaak in Gambia geweest. De malariamug komt vooral in het binnenland voor, en veel minder aan de kust. Mocht je dus een strandvakantie geboekt hebben, dan is de kans klein dat je de malariamug tegenkomt. Alleen kan en mag niemand dit je garanderen. Mocht je toch gaan, dan raad ik je aan om je goed te adviseren welke anti-mug producten je kan en mag gebruiken. Deet wordt volgens mij ook niet aangeraden bij zwangere vrouwen. Ik raad je aan om 's nachts de airco zachtjes aan te laten. Elke mug in de buurt zal je dan met rust laten, die houden niet van koelte. Laat je goed adviseren. De meest ideale bestemming als zwangere is het niet, maar ook daar worden vrouwen zwanger hoor.
Deet mag tot een bepaald percentage, ik dacht 30% maar dubbelcheck het even. Toch is het beter om het zo veel mogelijk te vermijden want het is naar sppul. Ik ben op vakantie geweest in Bonaire toen ik 20 weken was. Daar heb je Dengue en dus heb ik wel (spaarzaam) Deet gebruikt bij zonsondergang, anders werd je compleet opgevreten door die rotbeesten.