kloven afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mayke1980, 16 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Hallo Ilse,

Een vraag; ik kolf nu 5mnd omdat mijn dochter niet aan de borst wilde drinken. Nu ben ik het echt helemaal moe, kan echt geen kolf meer zien! Lynn krijgt al tijden naast de borst ook flesvoeding omdat de borstvoeding nooit voldoende is geweest.
    Hoe kan ik nu het beste afbouwen? Ik ben de afgelopen 3 weken al terug gegaan van 6x per dag naar nu 3x per dag kolven. Ook de tijd heb ik teruggebracht van 15 min naar 7 min. Toch blijf ik nog steeds per kolfbeurt evenveel voeding kolven (+/_ 130cc)
    Hoe kan het laatste stukje het beste afbouwen? Welk tijdsbestek staat hiervoor?

Bedankt!
    Mayke

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mayke,

Allereerst een HEELE GROTE PLUIM voor het zo lang afkolven van jouw melk! Echt super!

Gelukkig ging je vraag over afbouwen van kolven en niet zoals de titel suggereerde, afbouwen van kloven.....

Je bent al goed bezig dat je nu van 6 keer kolven naar 3 keer gaat waarbij je bovendien de helft van de tijd kolft. Alleen jammer dat je dan nog steeds hetzelfde volume kolft.

Als je netjes wilt afbouwen laat je dat kolfmoment vallen waarbij je de minste opbrengst hebt (maar goed met 3 momenten met dezelfde opbrengst is dat niet zo te zeggen). Je kijkt hoever je komt voordat je teveel last krijgt. Weet wel dat stuwing nodig isom je lijf een seintje te geven dat de productie moet remmen. Belangrijk is dat je goed op eigen lichaam let. Wees allert op pijnlijk, harde
    plekken die niet weg gaan na het kolven.

Omdat je maar 3 momenten hebt op de dag veracht ik niet dat je na overslaan ineens tot het volgende kolfmoment zult redden. Wordt de stuwing te sterk, kolf dan alleen de spanning eraf (niet teveel anders stimuleer je juist weer)
    Je zal merken dat je elke dag meer tijd kunt overbruggen. Over het algemeen moet je rekenen dat je 1 voeding in 1 week afbouwt. Natuurlijk is alles sterk afhankelijk van je productie en hoe je lijf reageert op het afbouwen. Houdt aan dat je een volgende kolfmoment kunt afbouwen als je geen last meer hebt van het overslaan van het (intussen afgebouwde) kolfmoment.

Ik veracht dat je productie snel terug zal lopen wanneer je 1 kolfmoment hebt geschrapt.

Je kan het ook heel anders aanpakken. Hangt erg van de moeder af wat het best bevalt. Risico van deze methode is dat je ritme totaal op de kop gaat.
    Start op het eerste kolfmoment, stel het volgende kolfmoment zo lang mogelijk uit. Kolf tot het weer zacht en comfortabel aanvoelt. Kijk hoe ver je het red tot het volgende kolfmoment. Eventueel (als dat goed gaat) kan je behalve de tijd ook de hoeveelheid die je kolf minderen. Dus bijvoorbeeld alleen de spanning eraf. Wanneer je hiermee gaat proberen doe dat dan overdag zodat je je borsen goed in de gaten kunt houden.

Voel je teveel harde plekken, neem dan pas op de plaats, kolf alle harde/gevoelige plekken weg en start opnieuw.

Meestal kies ik voor de nette manier (optie 1) maar in jou geval met 3 kolfmomenten kan je beide doen. Wat je zelf het meest aanspreekt.

Succes,

Ilse

Deel Deze Pagina