moeilijk: wat wel en niet eten?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door ilseD, 24 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    Sinds we aan het proberen zijn om zwanger te worden, probeer ik al een beetje op mijn eten te letten om het al wat gewoon te worden tegen dat het zover is. Maar mensen, wat is dat moeilijk! Want waar kan ik nu van genieten? Eerst een aperitiefje, dan een lekkere steak (nog goed rood) met verse rauwe groentjes en lekkere wijn en dan een lekker dessert (chocomouse of tiramisu). En 's avonds voor tv kan het ook wel al eens gezellig zijn met een glaasje wijn met kaasblokjes of zo. Zijn dat nu net niet alle dingen die je niet mag eten als je zwanger bent! Als je erop begint te letten mag je eigelijk bijna niets eten of drinken! Zelfs over de middag een broodje gaan halen, is niet gemakkelijk! Zitten dan rauwe groentjes op (en zijn die wel genoeg gewassen), mayonaise (met rauwe eieren gemaakt) en wat voor beleg moet je dan kiezen? O wee wat zal dat lastig zijn als ik dan echt zwanger ben!!
     
  2. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Dat valt allemaal best mee en zolang je niet zwanger bent zou ik ruim van alles genieten. Wie weet hoe lang het nog duurt voor je zwanger bent en als het zover is ben je veel gemotiveerder.
     
  3. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    mag je geen mayonaise eten?

    En geen rauwe groentes? (zit sla en bijv. wortelen etc. daar ook bij?)

    Wat zijn dan nog meer dingen die je absoluut niet mag TIJDENS de zwangerschap???
     
  4. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    als ik het goed heb, mag je geen dingen waar rauwe of halfrauwe eieren in zitten eten (dus oa mayunaise). Je mag wel rauwe groenten maar alleen als ze heel goed gewassen zijn (of zoals wortelen geschild) en dat kan je niet controleren als je iets gaat halen of op restaurant gaat. Is omdat daar een bacterie op kan zitten die in aarde voorkomt (je moet oa ook handschoenen dragen om in de tuin te werken). Ik heb me laten testen toen ik gestopt ben met de pil bij de HA en ik blijk niet immuun voor toxoplasmose en ? (nog iets maar weet naam niet meer).
    Voor de rest geniet ik nu nog van alles hoor, maar ik let er wel al op op wat ik dan allemaal als vervanging kan eten! Heb vanmiddag nog een lekkere lamsbrochette gegeten (lekker rood) met frietjes met groentjes en mayonaise! ;)
     
  5. angie

    angie Actief lid

    30 sep 2005
    200
    0
    0
    ondernemer
    oudkarspel
    als ik jou was zou ik gewoon nog alles eten en drinken nu het nog kan. als je zwanger ben dan heb moet je 9 maanden bepaalde dingen laten staan,nou,dat is best lang hoor. ik lust zo nu en dan ook een breezer met een verjaardag maar nu stap ik over op een cola,maar ook met mate want dat komt op een gegeven moment me neus uit. dan denk ik echt wat zal ik nou weer nemen? maar mayonaise mag je gewoon eten hoor fillet american,rauw vlees en waar au lait creme in zit voor de kaassoorten. bv.gorgonzola enzo dat soort kaas. en als je zwanger ben dan is ook af te raden de kattebak te verschonen. ook i.v.m. toxoplasmose.
     
  6. AnnaS

    AnnaS Fanatiek lid

    25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Zoals droge kosterworst dan?
    Daar heb ik wat kilootjes van opgegeten in mijn zwangerschap.
    En at ook mijn patatje regelmatig met mayonaise.

    Rauw vlees eten wist ik wel ook american filé en leverworst zeer slecht.
    En rauwe groente tja at op zn tijd wel mijn slamixje, maar dan wel zelf gemaakt.
    Rundvlees kon ik al op een afstand ruiken dus dat at ik toch niet meer.

    Ik zou nu nog alles gewoon gaan eten hoor!

    Groetjes Anna.
     
  7. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik zou ook nog gewoon lekker eten zolang je niet (weet dat je) zwanger bent! De natuur heeft het ook zo mooi geregeld dat de eerste paar weken nog geen uitwisseling van bloed tussen moeder en kind plaatsvindt, dus dan kan er ook weinig gebeuren :)
    Ik let trouwens wel heel goed op wat ik eet, maar mayonaise eet ik gewoon hoor....Mjammie!! ;)
     
  8. Aquarius

    Aquarius Bekend lid

    13 aug 2005
    912
    0
    0
    "Limbo"
    De mayonaise kan dan misschien wel van rauwe eieren zijn gemaakt, maar dat spul is toch allemaal door een bepaalde keuring gekomen.
    Ik heb bij de vorige zwangerschappen daar nooit naar gekeken.
    En al mijn vriendinnen hebben gewoon mayonaise gegeten.
     
  9. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik zou dr ook nog even van genieten nu het nog kan ;)
    Dingen die moet laten staan zijn :

    * Rauw/rood vlees als osseworst en filet american ( karbonaatjes en dat gewoon lekker goed door bakken .
    * Kaassoorten met au let ( rauwe melk ) zou ik ook laten staan .
    Dus kazen als brie ( even opletten want die heb met gepasaureerd melk en met rauw melk ) camambert, , Patourain en boursain mag je gewoon hebben .
    * lever , mag wel maar niet meer als 60 gram per week ( komt neer op ongeveer 2 sneetjes brood ;) )
    * Rauwe of half rauwe eieren ( dingen als mayo mag je weer wel hebben )
    *Cola / koffie en alles waar caffeine in zit ( cola mag en koffie mag wel , maar koffie 4 kopjes op een dag en cola 2 glazen )
    *Ongewassen fruit en groenten ( goed wassen dus )

    Verder mag je niet in de tuin werken zonder handschoenen .
    Kattenbakken verschonen toch even aan een ander over laten .

    Wil je er graag meer over weten en je kunt het niet vinden , dan is er een site die beheerd word door een verloskundige (Sandra Vuik ) .
    Zij beandwoord ook graag alle vragen .
    Ben je zwanger kun je ook gratis lid worden van de site .
    Tegen betaling kun je tijdens je zwangerschap ook altijd bij haar terecht voor online advies .
    De betaling is eenmalig en dan kun je een jaar lang ( tot je kindje 1 is ) alle vragen beandwoord krijgen die hebt .
    Handig als je eigen vk niet altijd bereikbaar is .
    Voor alle zwanger wannabees ( zoals ik dus :) ) is er ook een hoop info te vinden ( voor als je het hier niet kunt vinden of de vk kan je niet helpen ) .

    De site : www.babyopkomst.nl

    (weet niet of dit wel mag , zo niet sorry :oops: )

    Misschien kunnen hier alle vragen beandwoord worden die je hier niet beandwoord kunt krijgen ;)

    Groetjes Joyce
     
  10. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Hallo,

    Je kan je toch gewoon laten testen bij de huisarts of je antistoffen hebt tegen toxoplasmose of niet. Als je dat hebt dan moet je er allemaal niet zo op letten.

    Grtz
     
  11. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Sylvie , dat is niet helemaal waar .
    Jij kunt er idd wel tegen bestand zijn , maar je kindje niet .
    Je kunt je kindje er hoe dan ook mee besmetten volgens mij .
    Mijn zusje heeft toxoplasmose gehad en heeft dus de antistoffen .
    Zij moest er juist extra op letten dat ze het tijdens haar zwangerschap niet weer kreeg ;)

    Groetjes Joyce
     
  12. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    En hoe zit het dan met desserts zoals chocomousse en tiramisu? Want daar zitten ook eieren in verwerkt... En ik kan me niet voorstellen dat ik tijdens mijn zwangerschap geen chocolade meer zou lusten :)
     
  13. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    De dokter en de gynecoloog hebben me dat gezegt dus ik toch wel dat het waar is hoor! Ik zeg niet dat je niet meer moet opletten.

    Grtz
     
  14. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Die zin klopt niet echt he :-s Ik bedoel gewoon dat je tuurlijk nog moet opletten maar dat je je dan minder zorgen moet maken. Ik moet morgen toch bellen voor mijn uitslag dus ga het dan nog eens goed navragen en zal jullie dan iets laten horen.

    Grtz
     
  15. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ja , dat is goed Silvy .
    Ben heel erg benieuwd , want de gyn van mijn zusje zei dus dat ze extra moest opletten .
    Maar ja , ene gyn is de andere niet en houden er allemaal andere visies op na ;)

    Groetjes Joyce
     
  16. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Normaal moet je extra opletten als je geen antistoffen hebt, ben je zeker dat je het goed gehoord hebt? Want wat ik nog heb gehoord is dat als je eenmaal toxoplasmose hebt gehad je er niet meer mee besmet kan raken. Zou het raar vinden als het niet klopt want heb van drie verschillende personen dat gehoord.

    Groetjes
     
  17. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
  18. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Ilse,

    Ik zit je verhaal met verbazing te lezen. Waarom zou je jezelf in hemelsnaam al die lekkere dingen ontzeggen als je nog niet zwanger bent?!

    Gewoon lekker normaal blijven doen, zodra je zwanger bent verandert er al genoeg.

    Smakelijk!
     
  19. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Beetje vreemd vind ik het wel , dat de ene gyn het toch anders ziet dan de ander .
    De gyn van mijn zus zei dat ookal heeft zij het gehad , haar kindje kon ze er evengoed mee besmetten en dus moest ze extra goed opletten .
    Zei trouwens ook niet dat het niet klopte :)
    Ik heb het zelf nooit gehad , dus heb er niet zo veel verstand van .
    Ik vertelde wat mijn zus toen der tijd zei .

    Groetjes Joyce
     
  20. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    @jansen: ik eet alles nog wel hoor! ik geniet er zelfs extra van omdat ik steeds denk dat het misschien wel de laatste keer kan zijn in 9 maand! (dat hoop ik ook echt elke keer!), maar ik denk gewoon overal al eens bij na wat dan nog mag en wat niet, en probeer al lekkere alteratieven te vinden. Omdat er zoveel dingen zijn die ik anders gewoon ondoordacht toch ga eten.
     

Deel Deze Pagina