Deze week ben ik met mijn zoon op kraamvisite geweest bij een kennis. Haar baby is 9 weken oud, er was nog een andere baby van ook 9 weken oud. Nu zou het kunnen dat mijn zoon de zesde ziekte heeft, plotseling hoge koorts en (nog) geen andere klachten. Hij heeft een paar dagen geleden allebei de kleine baby'tjes aangeraakt, weet iemand of dat kwaad kan? Mijn vriend vindt dat ik de moeders niet moet bellen, om geen paniek te zaaien. Een van de moeders is zelf huisarts. Ik weet even niet wat ik moet doen nu. Ik denk echt wel dat mijn zoon over een paar dagen weer opgeknapt is, maar hij is bijna 12mnd, die andere kindjes waren 9wk... Het is een virus dus niks aan te doen, maar ik voel me wel wat rot om het niet te melden...
Ik zou het zeker weten wel melden!! Zou het zelf ook erg op prijs stellen als iemand anders dit bij ons zou doen. Ze weten dan op z'n minst waar ze aan toe zijn, dat ze er extra alert op kunnen zijn. Het niet melden wekt de indruk dat je iets verkeerds hebt gedaan, maar het is toch niet zo dat jullie iets expres hebben gedaan?!? Melden dus!
Maar het kan toch net zo goed iets anders zijn? Een virusje wat niet heeft doorgezet ofzo. Ik zou gewoon doorgeven dat je zoontje koorts heeft gehad, zonder er verder conclusies aan te verbinden. Wellicht valt het mee. Als hij dan alsnog vlekjes krijgt, dan kun je alsnog terugkoppelen dat het om de zesde ziekte gaat. Je kon van tevoren ook niet weten dat hij koorts zou krijgen, dus er valt je niks te verwijten
Er valt je niets te verwijten je weet van te voren niet of het een virusje is of de 6de ziekte. Wel is ht bij de 6de ziekte zo dat ze echt vlekjes gaan krijgen ongeveer 2-3 dagen nadat hij ziek is geweest. Persoonlijk zou ik wel melden dat je kindje ziek is geweest, ik denk dat de moeders dat meer waarderen dan dat je het voor hun achter houd en hun kleintjes straks misschien ziek worden.