Zon!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door amy1981, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
    Lang zitten dubben om het hier te plaatsen, maar ik doe het toch!
    Dit is misschien heel gek, maar ik vind het heel moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan...

Als het lekker weer is trek ik er het liefst op uit met onze dochter. Uiteraard smeer ik haar (bij zonnig weer) goed in met baby zonnebrandcreme factor 50. Ik ben heel voorzichtig (lees: overdreven voorzichtig misschien) met zon. Ik loop met de wandelwagen constant te pielen met de parasol, want ik wil niet dat ze ook maar een stukje in de zon komt. Als we een eindje gaan fietsen wil ik het liefst in de schaduw fietsen, maar dat kan helaas niet overal...
    Om me heen zie ik mensen die daar veel makkelijker mee om gaan en dat zou ik ook graag willen! Als we met vrienden weg zijn probeer ik me in te houden (wil geen pietlut zijn), maar als ze dan in de zon zit voel ik me zooo ongemakkelijk en probeer haar op een of andere manier er toch uit te krijgen;). Wij gaan in september naar Spanje op vakantie, maar ik krijg nu al kriebels in mijn buik met al die zon ;)(strand, zee, zwembad etc.) Als ik vakantiekiekjes zie dan zie ik vaak dat (kleine) kinderen een heerlijk kleurtje hebben.
    Ik denk wel eens, ik zie zon bijna als iets besmettelijks. Ik ben zooo voorzichtig voor ons meisje. Ook weet ik dat zon goede kanten heeft, want dat zorgt voor vitamine D. Maar toch...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hoe ik hier (makkelijker) mee om zou kunnen gaan.

Groetjes van Amy.

2. misa

misa Niet meer actief

Misschien kun je jezelf geruststellen door regelmatig in te smeren en een petje of iets dergelijks op te doen. De kap over de wagen en de parasol ervoor. De zon die er dan nog langskomt, is niet zoveel en wisselt steeds van plek. En beter vast hier oefenen met minder vaak, veel en heftigere zon..!

Ik ken je gevoel wel een beetje, maar probeer het ook ietsje meer te laten gebeuren. Goed smeren en een petje...!

3. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Het lukt eigenlijk gewoon niet om op vakantie je kind helemaal uit de zon te houden...hihi zie je al staan in het zwembad met een parasol erboven!:D
    Ik heb mijn zoontje heel vaal ingesmeerd ( inderdaad factor 50) en een petje oid opgedaan ( 100x per dag...pffff petje op petje af...zo'n leuk spelletje!;))

Tussen 12 en 3 echt wel geprobeerd in de schaduw te houden en ook niet echt in het zwembad..maar verder ...lekker zwemmen en genieten hoor! Ze loopt echt niets op van een paar zonnestralen!
    Als je haar maar niet laat verbranden naturlijk!

( enne...beter iets te bezorgd als te makkelijk hoor!)

x

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja, lastig, misschien bedenken dat er echt niets gebeurd als ze met factor 50 wat zon pakt, maar goed, dat weet je waarschijnlijk ook al wel ;). Ik was ook erg voorzichtig, maar ik smeer nu eigenlijk nog maar weinig en ze verbranden absoluut niet, maar ze zitten dan ook niet de hele dag in de zon. Als ze voor mijn gevoel wat langer in de zon zitten dan normaal, smeer ik ze wel in. Verder vergeet ik het gewoon vaak, maar ze verbranden dus ook absoluut niet. Lisa al helemaal niet, die is echt heel erg bruin. En Eva wordt niet snel bruin, maar verbrandt ook niet.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    insmeren doe ik ook best veel. En tot een jaar deed ik ook zeer voorzichtig met mijn dochter en nu met mijn zoontje ook. Ik verbrand zelf heel snel en ben er zo bang voor met de kids.
    Maar met mijn dochter ben ik wel makkelijker geworden nu. Het scheelt dat mijn kindjes een donkere vader hebben (zelfs zijn ze wel best licht) en heel snel bruin worden. Ik denk dat ze niet snel zullen verbranden.

6. Fransa

Fransa Niet meer actief

Lastig is het. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo moeilijk mee. Smeer goed en in de open zon een hoedje op. En af en toe een zonnestraaltje kan geen kwaad.
    Wij hebben nu voor bij het zwemmen voor beide mannetjes een anti-uv shirt gekocht. Die trekken we dan aan om het risico van verbranden nog weer te verkleinen. Vind ik wel een prettig idee.

Denk ik gewoon hier 'droogoefenen' zeg maar. Dus af en toe gewoon een straaltje zon toelaten. Want inderdaad, je kunt ze niet altijd volledig uit de zon houden.

Succes!

7. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Geruststelling misschien: ik heb mijn dochter met factor 30 ingesmeerd elke dag tijdens de behoorlijke hete vakantie. Ze heeft veel gezwommen, vol in de zon.

En? Geen spatje verbrand of verkleurd...Die zonnebrand help gewoon echt goed hoor! En verder houdt mijn dochter erg van petjes, dus die heeft ze veel op gehad.

Je moet ook zo denken, zon is lekker. lekker warm en ook gezond. Ze krijgen er echt niks van hoor!

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik ben ook erg voorzichtig met de zon. ik vind dat veel mensen te gemakkelijk omgaan met zoiets gevaarlijks. maar goed iedereen is anders en pas als het mis gaat snappen ze waarschijnlijk hoe gemeen en gevaarlijk en meedogenloos de zon kan zijn.

zo blijven wij altijd binnen tussen 11 en 4 als het heel warm is. of we zoeken iets in de schaduw of een atractie met schaduw, binnenspeeltuin,ergens lekker eten, noem maar op.dan ben je al een groot deel van het probleem kwijt.pas als ze een stuk groter zijn wordt ik daar wat soepeler in.

verder inderdaad smeren en een zonnehoedje en op vakantie zijn dunne witte truitjes met lange mouwtjes ideaal voor op strand ofzo.

probeer toch te genieten van de vakantie. maar gewoon in een wat aangepast schema. en verder extra drinken geven.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Kan me het wel voorstellen hoor :). Ik pas ook altijd goed op. Maar misschien kan ik je geruststellen. Wij zijn net terug van 5 weken Turkije waar het zonder uitzondering elke dag zonnig en heet was. Ik smeerde Irem elke ochtend en elke middag na haar slaapje helemaal in met factor 50, en als we naar buiten gingen deed ik haar een zonnehoedje op, met zwemmen een shirtje aan en bandana om, maar uit de zon houden is gewoon onmogelijk. En wat denk je? Ze is geen enkele keer ook maar een beetje rood geworden, ze is ook maar een heel klein beetje verkleurd (terwijl wij zelf behoorlijk bruin zijn geworden) dus de factor 50 doet echt zijn werk wel.

Nou moet ik wel zeggen dat wij geen mensen zijn die de hele dag op het strand gaan liggen en op het heetst van de dag waren we vaak binnen. En het is ook zo warm dat je automatisch wel de schaduw opzoekt waar mogelijk. Maar maak je niet teveel zorgen ;)

10. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Je bent niet de enige hoor,ons zoontje heeft een erg blanke huid,en een bosje blonde haartjes dus ik denk dat hij erg snel zou verbranden.
    Wij zijn net terug van Zweden,en daar was het mooi weer met een flinke brandende zon....ik heb hem vaak ingesmeerd,petje of hoedje opgezet,en als hij in de kinderwagen of bolderkar in slaap viel legde ik een hydrofiel doek over hem heen zodat hij toch niet stiekem zou verbranden.
    Nu we terug zijn krijg ik van mensen te horen dat hij nog zo wit is:(,en totaal geen kleurtje heeft gekregen op vakantie:$....

Ik heb hem niet helemaal uit de zon kunnen houden,is onmogelijk,maar ik denk dat als je hem goed insmeerd met een hoge factor die voor zijn/haar huidje geschikt is,en zijn hoofdje beschermd tegen de brandende zon,je het goed doet hoor.
    Elk kind is anders,de 1 is al bruin,terwijl de ander een bleekscheet is....net zoals elke ouder het op zijn of haar manier goed probeert te doen met wel/niet in de zon....

Succes in Spanje,en zeker veel plezier samen!!

11. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
    Bedankt voor jullie geruststellende woorden. Ik ga zeker mijn best doen om er wat soepeler mee om te gaan. Ik vind het fijn dat jullie zeggen dat een paar zonnestraaltjes echt geen kwaad kan. Zoals ik al schreef, zie ik de zon bijna als iets besmettelijks (terwijl ik voorheen nooit zo was, maar ben zooo zuinig op ons meissie:p) en verstandelijk weet ik dat ik niet TE moet zijn, maar vind het erg moeilijk om nuchterder te denken. Ik ga mijn best doen!

Alle tips zijn welkom en vooral ook alle geruststellende verhalen!!! Bedankt!!!

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi Amy,

ik snap ook je bezorgdheid heel goed. Vind het ook altijd eng.
    Als je over een tijdje op vakantie gaat, nu alvast gaan oefenen met een zonnehoedje. Mijn dochtertje deed ik er een op met een koordje onder de kin, en leerde haar meteen dat het leuk was en dat ze er niet aan mocht komen. Het hoofdje koel houden is 1 van de belangrijkste dingen.

Verder verbrand mijn dochter snel, en met factor 50 heb ik nog nooit 1 rood plekje gezien! Komt echt goed. En verder is het gewoon verstandig dat je uit de zon blijft in de hete middaguren.

13. marilouise

marilouise Niet meer actief

toen wij naar spanje zijn geweest laatst wilde ik de kleine man ook niet in de volle zon hebben, wij hebebn hem iedere dag van 11.30 tot 15.00 uit de zon gehad en gingen daarvoor en daarna zwemmen en naar het starnd hij sliep dan gewoon en ik smeerde hem heel vaak in en vaak een petje op, dit ging heel goed meneer had een buitenspeel kleurtje toen we terug kwamen na 2 weken en papa en mama waren lekker bruin.

gewoon goed insmeren en op het heetst van de dag de zon uit komt helemaal goed

14. Bri

Bri Niet meer actief

Bij mijn oudste was ik 2 jaar lang hypervoorzichtig (en bij de jongste ook in haar eerste zomer).

Nu doe ik het zo:
    - als we voor langere tijd naar buiten gaan (meer dan 15 minuten, dus buiten spelen, dierentuin) en de zon schijnt, dan smeer ik ze in met factor 50.
    - tussen 12 en 15 uur: niet naar buiten als de zon schijnt, of alleen als er écht volop schaduw is en dan smeer ik ze nog in met factor 50. dit gaat heel makkelijk, ze slapen meestal van 13 tot 15 uur, en rond 12 uur gaan we aan tafel voor een broodje. komt mooi uit dus.
    - dochter krijgt meestal een petje op, omdat zij nogal dunne haartjes heeft.
    - zwemmen of op het strand spelen: ik trek ze een UV-pakje aan (met korte mouwtjes en pijpjes) en de rest smeer ik in met factor 50. zwemmen doen we niet tussen 12 en 15 uur.

Beide kinderen hebben een heel lichte huid, papa en mama verbranden ook vrij snel. Inmiddels heeft zoonlief (3 jaar) een redelijk bruin nekje en bruine armpjes, maar dat komt dus van hééél veel buitenspelen, met altijd factor 50 op.

Van een paar zonnestraaltjes krijgen ze niets dan goeds, maar het is al snel te veel voor kleine kindjes. En wie als kind te veel zon heeft gehad, loopt een sterk verhoogd risico op huidkanker.

15. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Zon of geen zon (snel verbranden of niet) in de zomer is het heel belangrijk om veel te smeren. Ook bij bewolking heeft de huid last van de uv. En idd vaak smeren (2 x per dag is zeker niet genoeg!)..
    Daarbij is (tenminste hier in spanje) een zonnehoedje/petje verstandig. Wij (en de meeste lokale bevolking) gaan of tussen 9 en 11.30 uur naar het strand/zwembad of na 5en, dan is de zon niet meer zo fel. We nemen altijd iets mee om schaduw te creeren, niet alleen voor de zon, maar ook voor de warmte..
    Ik denk dat het lastig is om mee om te gaan dat je zo'n moeite hebt met de zon, maar mijn mening is beter te voorzichtig dan onvoorzichtig, want de zon heeft gewoon z'n gevaren en een hoop mensen zijn zich daar dus niet van bewust (het hele strand ligt hier tussen de middag vol met toeristen, waarvan de helft zich ook nog eens niet goed beschermd en het bij de dokter dus regelmatig vol zit met mensen die ernstig verbrand zijn)..
    Oh ja, zonnebrandcreme werkt het beste als je iig een half uur voor je de zon in gaat de eerste laag smeert..

16. Baby80

Baby80 Actief lid

21 nov 2009
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt nu nieuwe zonnebrandcreme, die hoef je een keer te smeren en werkt voor 10 uur lang. Wel wat prijzig maar je hoeft je 10 uur lang niet druk te maken of ze verbranden.
    Het is sunfilter Riemann.
    Ik heb het ook voor mijn zoontje, ben er tevreden over.

17. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik zag ergens in een folder (ik geloof Kruidvat) dat er een zonnebrandcreme is die, als je je kindje insmeert, verkleurt. Zo zie je precies wat je wel en niet hebt gehad. Heb het (nog) niet gekocht. Weet ook niet of ik het wel ga kopen, misschien is het wel fluoridegeel, dat ziet er ook zo eng uit:)
    Maar hier ook een fervent smeerder hoor! Liever teveel dan te weinig (beetje panisch misschien) maar verbranden is behalve gevaarlijk ook nog eens erg vervelend.

18. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Ik heb ultrasun en ook daar staat op één keer smeren per dag MAAR de apotheek raadde toch aan om bijv op vakantie in een warm land meerdere keren per dag te smeren omdat de UV-filters er gewoon na die tijd uit zijn..

Verder gaven ze de tips:
    - insmeren op een koele huid en daarna half uurtje wachten met in de zon gaan
    - als je hebt gezwommen ook weer insmeren
    - tussen 12 en 16 (kleine) kindjes zo veel mogelijk uit de zon houden
    - aftersun produkt gebruiken

Deel Deze Pagina