13 dagen geleden is mijn galblaas eruit gehaald via een kijkoperatie. Ik heb nu 4 sneetjes in mijn buik die goed aan het genezen zijn. Ze zijn eigenlijk al dicht zonder korstjes. Nu vraag ik me af zou ik daarmee in de zon mogen ? Ik wil zo graag naar het strand morgen. In de zee zwemmen doe ik niet. Mag ik het insmeren met zonnencreme ? Iemand die die weet ?
Ik ben geen arts of verpleegkundige, maar ik zou zelf als de wondjes dicht zitten het wel doen. Alleen wel sunblock erop, want het is héél erg teer.
ik zou een t-shirt aanhouden of een badpak oid. Littekens en zon gaat volgens mij niet goed samen, ik denk dat ze dan verkleuren (ben geen dokter, dus mss heb ik het wel mis), ook dat opblazend zand en de zonnemelk is niet echt hygienisch volgens mij. soit, volgens mij hé, wat heeft het ziekenhuis gezegd?
Ik zou het wel afdekken. Als het echt goed dicht is, moet smeren wel kunnen. Maar na 2 weken had ik nog een stukje open staan (hechting te strak en daardoor raar geheeld). Was ook galblaas. Ik denk dat de huid ook nog gevoelig is, misschien handdoek over je buik leggen af en toe, naast smeren? Of toch een badpak/tankini..
'verse' littekens worden echt verdomde lelijk door de zon... Ik zou het echt niet doen... Het is zo'n gevoelig stukje huid, sunblock of niet! (doe anders een strapless truitje over je buik, als je niet in badpak of hete kleding wilt, maar in je bikini...)
Als het dicht is kan het geen kwaad. Ik zou het zeker goed insmeren met hoge zonnebrandfactor en/of daarnaast bedekken met een topje of badpak ipv bikini cremes waar vit E in zit schijnt mooie litekens te geven... Je kan altijd de secretaresse van de afdeling bellen met de vraag of je zonder pardon in de zon kan
Ik ben pas geopereerd aan mijn galblaas en ging 2 weken erna op vakantie (nouja bijna 3 weken erna) heb ze met factor 50 ingesmeerd en gaan prima, nog wel rustig aan doen met sporten e.d. ik heb elke dag nog pijn eraan moet ik zeggen maar die van mij was ook ontstoken dus dat scheelt misschien wat? Ze zijn nu een beetje roze maar dat is ook mooi nieuw huid wat groeit, ze zien er goed uit!
aan de onderkant van mijn navel (zie je niet) en aan de bovenkant bij mijn maag zie je wat, en aan de rechterkant rechts boven een moedervlek zit ook iets, je ziet ze amper en ben gewoon ze zon in geweest mocht ook gewoon, ze wenste me veel plezier, mocht alleen geen koffers tillen haha, gewoon factor 50 en dan om de 2 uur even erop blijven smeren, dat het goed vochtig blijft.
jep ga niet te snel teveel weer doen is mijn advies wel qua sporten, tillen e.d. het is toch best een pittige wond van binnen. Heb jij verder helemaal geen last meer? je darmen bv die waren bij mij echt helemaal van slag...
Nee,ik heb nergens geen last meer van. Nog een beetje als ik veel buk en druk bezig ben. Mijn darmen heb ik altijd wel wat last van want ik heb de ziekte van Crohn maar zelfs dat gaat een stuk beter sinds mijn galblaas eruit is. Ik heb ook al van alles gegeten en dat gaat allemaal goed. (Behalve de hele bus Pringles was eergisten iets teveel ) Ben dus ook superblij dat hij er uit is want ik was echt doodziek. Ik kon geen eten of drinken binnenhouden en was constant misselijk met als voordeel 10 kilo afgevallen. Ik moet wel zeggen dat ik de operatie vond tegenvallen,veel pijn en kon de eerste 4 dagen mijn bed niet uit.
Wow die foto ziet er netjes uit mijn galblaas lidtekens zijn echt vreselijk die ene op boven buik is echt megadik en was heel lang pijnlijk en die bij mn navel net zo.. enkel die 2 gaatjes waren netjes.. en dam te bedenken dat mn ks wond een super dun lijntje is wat je amper ziet..
ik doe er normaal ook 2 keer per dag bio oil op misschien helpt het toch, ik heb geen vergelijk dus weet niet of het helpt haha Ik heb echt weken op de wc gezeten van galdiaree (teveel gal aanmaak zeg maar) op vakantie ook niet altijd even prettig, kan nog steeds niet teveel vlees eten, en vetten moet ik mee oppassen maar dat is niet zo erg want moet toch op de lijn letten. Maar een bus pringles zou hier een ochtend op de wc betekenen met krampen. Ik vond de operatie ook wat tegenvallen, ben zelfs nog terugopgenomen geweest ik had al 6 weken lang 4 aanvallen per week gehad met morfine spuiten en toen wilden ze alleen wat diclo geven ja ja dat helpt natuurlijk voor geen meter meer, dus toen sterkere pijnstillers gekregen en toen ging het weer gelukkig en na 6 dagen moest ik de kids weer naar en van school halen en brengen (kromlopen dat wel hihi) maar toen ging het wel elke dag wat beter gelukkig.. en niet meer die vreselijke aanvallen..