op buik slapen gevaarlijk?

Discussie in 'Verzorging' gestart door olifantje76, 14 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olifantje76

30 aug 2008
    71
    0
    0
    Mijn zoontje draait zich de laatste tijd nogal eens op zijn buik in bed en slaapt dan dus op zijn buik. Nu vraag ik mij af: kan dit niet gevaarlijk zijn in het eerste jaar? De nekspieren zijn inmiddels wel ontwikkeld op deze leeftijd, maar aan de andere kant, het is toch niet voor niks dat je op kdv moet tekenen als je je kindje op de buik wil laten slapen?
    Ik durf het nog niet aan, dus ik draai hem altijd weer op zijn rug. Maar als hij 's nachts op zijn buik draait, kan ik er natuurlijk niets aan doen. Tot nu toe ligt ie altijd op zijn rug als we wakker worden 's ochtends maar ik denk dat dat binnenkort anders zal zijn.
    Is het nou gevaarlijk? Zijn er nog meer kleintjes die op hun buik slapen op deze leeftijd?

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Mijn oudste sliep al vanaf dat ze 2 maanden was op haar buik en doet dat nu bog steeds en ze is inmiddels 2 jaar en 9 maanden.

Denk dat het nu echt geen kwaad meer kan hoor. Lekker laten liggen zou ik zeggen.

3. Natas85

Natas85 Actief lid

23 mrt 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Hier ook al vanaf een week of 8 een buikslaper.
    Al vrij snel was hij enorm sterk in zijn nekje, dus toen durfde ik het wel aan.
    Volg je eigen gevoel hierin, als jij merkt dat hij graag op z'n buik slaapt en denkt dat hij sterk genoeg in z'n nekje is, waarom niet?
    Die kleine van mij slaapt er veel beter door.

Liefs,
    natas

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Wij leggen onze dochter ook altijd op de rug te slapen en vinden haar meermalen op de buik terug. Wij draaien haar nog steeds om als we het zien.
    Ik zat me ook net af te vragen tot wanneer het echt gevaarlijk blijft....

5. Vanaf dat mijn dochter zich kan draaien, slaapt ze alleen nog maar op haar buik. Als wij haar op haar rug draaien ligt ze binnen vijf minuten weer op haar buik. Heb in het begin wel goed gecontroleerd dat ze haar hoofd goed op zij draait. dat ging goed, dus maak ik me geen zorgen meer.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Onze kinderarts heeft ons het buikslapen al AANgeraden toen dochter een maand of twee was. Maar dochter heeft dan ook ernstige reflux, waardoor rugslapen gevaarlijk kan zijn. Kinderarts zei dat een sterk kindje van twee maanden alweer keurig het hoofdje uit het matras kan halen, mocht ze daarin met haar neusje terecht komen. Uiteindelijk wilde dochter niet lang op haar buik slapen en slaapt ze nu op haar zij.
    Lijkt me dat een kindje van zeven maanden dan zéker op de buik kan slapen zonder al te grote risico's? En trouwens, ik neem aan dat je kindje al buik-rug en rug-buik kan draaien? Dan kun je er weinig aan doen dat je kindje een buikslaper wordt toch?
    Dat je er op het kdv voor moet tekenen, is omdat de officiële adviezen in Nederland anders luiden (namelijk: alle kindjes moeten op de rug). Kinderartsen (zoals de onze bijvoorbeeld) mogen daar vanaf wijken en ouders mogen doen wat ze zelf goed vinden, maar bij het kdv en bijvoorbeeld ook het CB gelden nu eenmaal regeltjes. Het CB wilde mij bijvoorbeeld niet eens vertellen of ik dochter op buik/zij ook in een slaapzakje mocht laten slapen.. Want ze mogen niet adviseren over buik- of zijligging!

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoontje slaapt nu ongeveer een maand op zijn buik. Wij leggen hem op zijn buik en hij draait meteen om. Soms blijft hij weleens op zijn zij liggen. Maar hij vindt het heerlijk slapen. Je kunt het niet tegenhouden en hij slaapt goed! Het enige "jammere" is, dat we goed zijn luier om moeten doen, omdat hij zo sneller doorlekt...

8. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Mijn kinderen zijn ook echte buikslapers... Ik heb er vertrouwen in en laat ze lekker op hun buik slapen! Sinds ze een maand oud zijn ongeveer

9. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Onze dochter van 8 weken sliep overdag heel slecht, sinds een paar dagen heb ik ontdekt dat ze op haar buik dieper en veeeeel langer slaapt overdag. Ik loop nog wat vaker binnen voor mijn eigen gemoedsrust maar ik zie al dat het eignelijk niet meer nodig is, ze draait veel met haar hoofdje. En draait dus ook echt door als ze geen adem kan halen. Eigenlijk net als aan de borst, als ze geen lucht krijgt draait ze wel. s Nachts slaapt ze trouwens wel op haar rug. Dan is ze zo moe dat het niets uitmaakt geloof ik.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k denk dat als een kindje zover is dat hij/zij zichzelf op de buik draait, ook zover is om zijn/haar hoofdje op te tillen of op zij te leggen.

11. keano

keano Actief lid

20 jan 2009
    443
    0
    0
    administratief medewerker
    helmond
    Keano slaapt vanaf zijn 3 maanden al op zijn buik:D...Heb er geen problemen mee, als ik hem te bed leg draait hij zich al op zijn buik..Dus ik zou zeggen, laat maar lekker slapen

12. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Timo ging zich met 3 maanden zelf op de buik draaien en toen was er geen houden meer aan. In het begin vond ik het vreselijk, kon er zelf niet van slapen (hij wel ;)), maar je krijgt er vertrouwen in als je zo nu en dan bij hem gaat kijken. Hij slaapt nog steeds op de buik en wil ook echt niet anders... so be it! :)

13. EmyD

EmyD Niet meer actief

Dat denk ik ook. Onze meid slaapt trouwens op haar buik sinds ze 4 weken is. En als het aan haar gelegen had, nog veel eerder.. ;). Als je kindje graag op z'n buik ligt, dan zijn ze er ook wel aan toe, lijkt me. Ik denk dat het pas slecht is, wanneer je het buikliggen gaat forceren. (Zoals 'vroeger'. Toen moesten alle kindjes op de buik liggen)
    Bij ons op het cb hebben ze er trouwens nooit zo'n probleem van gemaakt.

Deel Deze Pagina