Dag mama's, Ik wordt soms zo moe van mijn kleine meid, ze is zo overbewegelijk en druk,dat het eigelijk niet gezellig is, ik begijp natuurlijk wel dat het een peutertje is, maar goed er zijn ook peuters die wel even kunnen stil zitten. Mijn dag ziet er ongeveer zo uit. s ochtends komt ze haar bed uit en gaan we fruit eten in haar eetstoel, daarna spelen (rommel maken is het meer) alles op de grond uit de kast etc nu wil ik dat ze gewoon iets opruimt voordat ze iets anders pakt,maar heeft geen efect mevrouw rent gewoon weg doet net of ze mij nooit hoort, ze geeft ook geen reactie als ik haar roep, daarna gaan we douchen, net aangekleed rent ze weer de tuin in, hup in de aarde met haar handen en kleding, dus weer wat anders aan want we gaan dan meestal naar buiten. Nou buiten gaat ook alles dan wel redelijk, maar je hoeft niet aan haar te vragen of ze even bij je blijft staan, ze vliegt gewoon weg. Luiers verschonen duurt ook altijd super lang omdat ze maar draait en beweegt en schopt. nou en dan naar bed gaan is ook gelijk hard op het bed springen vallen huilen als ze haar zin niet krijgt. er zit helemaal geen harmonie en rust in, ik lijk onderhand wel zo'n viswijf die alleen maar loopt te waarschuwen, en als ik het rustig vraag en haar het voorbeeld geef dan negeert ze mij en vooral niet luisteren:x
Een tip van mijn kant... stop met het viswijf te zijn en bedenk wat je echt niet wilt. Haal van dat lijstje minstens de helft af en hou je aan de helft die overblijft... dat is genoeg voor een 2 jarige. Je kan niet verwachten van een 2 jarige dat ze schoon blijft na het douchen dus OF je gaat 's avonds douchen of je laat het gewoon gaan. Ga geen discussies of onderhandelingen aan maar wees duidelijk. 2 jarigen zitten in een soort pubertijd oftewel die zijn aan het ontdekken wie ze zijn, wat ze allemaal kunnen etc etc. Dit gedrag hoort er echt bij. Let wel op wat je kindje eet. Suikers (in sapjes en snoep e.d.) kunnen zorgen voor 'extra stuiteren'... Hoe rustiger jij bent hoe makkelijker het is voor je kindje om ook rustig te zijn. Probeer dingen te doen met je dochter die je allebei leuk vindt zodat je niet hoeft te waarschuwen e.d. Het is - denk ik - niet redelijk om te vragen of een peuter elke keer iets opruimt voordat ze met iets nieuws kan spelen. Ze hebben een korte aandachtspanne en wisselen graag af. Wat je wel kunt aanleren is dat er bijvoorbeeld voor het slapengaan opgeruimt moet worden. Dit doe ik samen met mijn zoontje (vandaag 2) en dat gaat harstikke goed. Hij vindt het zelfs leuk. Hier dus een ventje wat ook geen seconde stil zit (al begint het wel iets meer te worden om boekjes te lezen) en druk, druk, druk is. Hij kan zichzelf heel goed amuseren en daar prijs ik mezelf gelukkig mee. Ik laat hem zijn gang gaan en beperk het aantal dingen wat hij niet mag (niet aan draden en stekkers zitten, de oven etc en hij moet in de kamer blijven en hij mag niet gillen en gooien). Belangrijkste is.. maak er geen strijd van maar probeer 'mee te gaan' met duidelijke regels en grenzen. Enne... blijf positief!
geef de dingen aan die je echt belangrijk vind, dus niet overal over "zeuren" maar alleen de meest belangrijke. Positief blijven is idd ook heel belangrijk, laat je kindje weten dat zij wel lief is, maar dat het gedrag op dat moment niet zo leuk is. Probeer niet elke zin met nee te beginnen. Als ze met een duploblok op je salontafel staat te rammen, zeg je bv, kijk als je slaat gaat de tafel stuk, met de duplo mag je bouwen. En dan laat je dat zien. Dus aangeven waarom niet en een alternatief bieden.