Mijn dochter heeft 39graden koorts normaal past mijn schoonmoeder op maar zij moest vandaag naar mijn schoonzus om daar op te passen het was de bedoeling dat mijn dochter mee zou gaan daarnaartoe maar door de koorts wou ik dat niet omdat me schoonmoeder ook de kinderen van me schoonzus uit school moet halen ik heb dus noodgedwongen mijn werk moeten bellen dat ik niet kon komen vandaag wie weet hoe dit precies zit mijn vriend zegt dat ik hier gewoon recht op heb ene baas niet moeilijk hierover kan doen en dat dit waarschijnlijk makkelijler is voor moeders als voor vaders om vrij te krijgen
ik geloof dat je een paar uur per jaar recht heb op dat soort verlof. maar de kans is ook groot dat het je een vakantiedag kost. gewoon ff navragen. hier juist andersom. MIjn man blijft meestal thuis. Ik werk in de zorg en kan dus niet zomaar weg omdat er dan tekort is. bij hem op kantoor kan dat wat makkelijker maar hij heeft dan ook bijna 9 weken vak op jaarbasis.
Je hebt inderdaad recht op zorgverlof, maar of je dat krijgt voor een kindje wat koorts heeft weet ik niet... Bij mij op het werk zou me dat inderdaad een vakantiefdag kosten. Toen zoon in het ziekenhuis lag en een paar weken later buisjes kreeg heb ik wel zorgverlof gekregen. Ik zou het even navragen. Je kunt ook in de CAO kijken wat er afgesproken is rondom zorgverlof. Beterschap met de kleine!!
Je hebt recht op kortdurend zorgverlof, twee werkweken per jaar (dus als je 3 dagen werkt, 6 dagen in een jaar). Dat moet de baas goedkeuren tenzij het grote problemen voor het bedrijf oplevert. Dit geldt net zo goed voor mannen als voor vrouwen hoor! Dus de volgende keer mag je vriend verlof opnemen of vrij nemen
Dankje voor de duidelijkheid haha ik zal me vriend dit berichtje even onder zijn neus drukken als hij thuis komt vanavond
Hier wordt het niet gewaardeerd iig. Ze zeggen hier gewoon 'je komt maar! Je kind is jou probleem..' Werk in de zorg en hoewel je daar wat meer begrip zou verwachten voor de werkende mama is dat helaas bij mijn werkgever niet zo.. Ik lever er dus ook gewoon uren op in als ze je al 'vrij af' geven. Ik ben gelukkig nooit ziek en de kleine tot nu toe ook niet dus voor mij nog geen probleem geweest maar hou mijn hart al vast voor de 1e keer.. ( en om eerlijk te zijn denk ik dat ik dan gewoon mezelf ziek meld, niet netjes maar ben zelf nooit ziek dus als het dan echt een keer moet..)
hier ook hoor als een van ze ziek is moet ik toch echt wat regelen want mijn werk heeft echt zoiets van is jouw probleem.. dat ik er recht op heb doet er niet toe.. in deze tijden is het echt bij veel bedrijven ik heb voor jou tien andere zonder kinderen.. dus hoop dat je een beetje begrijpende baas hebt..
bij ons is het zorgverlof maar max 24 uur (CAO VVT) en geen 2 werkweken. kijk het dus goed na voor je je rijk rekent. hoop dat de kleine weer wat beter is.
Zorgverlof is ook alleen voor ernstige ziektes, levensbedreigend, tenminste in cao manlief... Toevallig laatst nagekeken.
Hier bellen we eerst mijn vriend zijn ouders, en als die niet kunnen dan neemt mijn vriend een dagje vrij. Ik ben leerkracht en het is voor mij iets lastiger.
Hmmm..... Gelukkig hebben wij geen CAO Overigens staat er niets over levensbedreigende situaties, enkel:
Ik dacht dat zorgverlof ook alleen voor 'ernstigere'/'langdurigere' dingen was...je moet het ook echt aanvragen ed. Zo heeft mijn man zorgverlof opgenomen na de bevalling van de eerste, omdat ik amper wat kon, maar hij doet het niet als één van onze dochters een keer koorts heeft. Mijn werkgever reageert gelukkig goed op dat soort situaties en die van mijn man gelukkig ook. Zolang het niet wekelijks voorkomt, is er eigenlijk altijd wel wat mogelijk. Ook omdat ze weten dat we het eerst anders op proberen te lossen (bv. een oma die oppast), maar soms gaat dat niet. En tja, dan is mijn kind inderdaad nog steeds mijn 'probleem' en juist om die reden blijf ik dan dus bij mijn kind (wat ik eigenlijk liefst altijd zou doen als ze ziek zijn, maar dat gaat niet, heb ook een verplichting tov mijn werk).
Er is verschil tussen kortdurend en langdurend zorgverlof. Langdurend verlof moet schriftelijk twee weken vantevoren worden aangevraagd en is bedoeld voor levensbedreigende ziekte. Kortdurend zorgverlof kan (in overleg met werkgever) meteen opgenomen worden en is bedoeld voor noodgevallen zoals een ziek kind waar geen andere oppas voor is. Zie Kortdurend zorgverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl en Langdurend zorgverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl.
Ligt echt aan je CAO en hoe je werkgever is. Zo is mijn CAO dat het mijn vrije dagen kost... want ik heb relatief iets meer vakantiedagen om zulke dingen op te vangen.. terwijl mijn man bijv. thuis mag werken op dat moment (en ze heus wel weten dat je dan weinig kan doen...) Zorgverlof is in de meeste cao's er om bij echte noodzaak dingen op te vangen. Dus bijv. als je kindje in het zh ligt of je partner moet worden verzorgd en niemand anders kan dit op dat moment.... De meeste werkgevers stellen t toch wel zeer op prijs als je een andere oplossing zoekt.. wie weet mag je voor een dag wel zorgverlof opnemen, zou kunnen.. maar dat ze wel willen dat je voor een volgende dag dus iets anders heb geregeld. Maar inderdaad, zoals eerder genoemd. Hier staan man en vrouw gelijk in!