rustig drinken, minder plasluiers, ria blom

Discussion in 'Borstvoeding' started by carmpje, Nov 16, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    Ik heb weer eens een onzekerheidje. Mijn dochtertje van 10 weken drinkt sinds 3 dagen ontzettend rustig, alsof ze geen trek heeft. Daarvoor was het echt alsof haar leven ervan hing. Toen dronk ze ook elke borst 5 minuten supergoed en elke borst 5 minuten rustig. Ze had toen echt hele goede plasluiers. Sinds 3 dagen probeer ik ritme en regelmaat erin te krijgen. Dit omdat ze eigenlijk niet meer in haar wiegje wilde slapen. Gisteren merkte ik dat het toch wel werkt. Ze huilt niet meer in haar bedje en valt gewoon in slaap. HAar drinkgedrag is sindsdien wel veranderd. Ze drinkt nu super rustig, laat de tepel los, is niet meer gretig, en de plasluiers zijn echt ver te zoeken. Ze slaapt wel lang.

Weet iemand of er een verband bestaat tussen ria blom en drinkgedrag?
    En hoe krijg ik haar weer zover dat ze gewoon 10 minuten per borst goed drinkt?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Op hoeveel voedingen zit je?
    Heeft ze nog wel plasluiers?
    Wat doe je precies qua ritme en regelmaat?
    Voed je op verzoek?
    Hoe is ze verder, vrolijk alert enz.?

3. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    Ik voed op verzoek, met max 4 uur ertussen
    ze heeft wel plasluiers maar echt niet noemenswaardig. zojuist wel weer een goede.
    ik probeer haar 30 minuten te laten huilen met max 60 minuten. ik laat haar niet krijsen. alleen huilen. alles volgens hetzelfde ritme, slapen voedenknuffelen spelen naar bed.
    en ik probeer 6 voedingen te geven, soms kom ik op 5 uit.
    ze is 10 weken en weegt 5,2 kilo

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Voor mezelf zou ik 6 voedingen soms zelfs 5 op die leeftijd eigenlijk te weinig vinden... Ikzelf zat toen op veel meer voedingen maar anders had ik qua minimum 7 of 8 voedingen aangehouden op die leeftijd. Overdag om de 2,5 max. 3u en ik deed savonds vaak aan clustervoeden dus dat telde wel voor 2x.

Ikzelf heb helemaal niks met ria blom dus daar kan ik he niet mee helpen.

Omdat ze en veel slaapt en weinig plast en niet al te vaak drinkt (vind ik) zou ik het wel ff goed in de gaten houden en evt. eens op jou verzoek voeden..

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Jesper is 11 weken en zit ook al een hele poos op 5 voedingen. Hij weegt al ongeveer 6,5 kilo. Dus is volgens mij wel normaal. Heel soms heeft ie 6 voedingen en heel soms ook maar 4. Ik weet niet of het probleem daar ligt. Ik weet verder niks van Ria Blom?
    In ieder geval zo lang ze wel natte luiers heeft is het goed, en als je het niet vertrouwd dan even naar het cb gaan of de ha bellen. Zo lang ze maar iedere voeding een natte luier heeft, is mij altijd verteld.

6. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    Isa ging met 10 weken snachts doorslapen en toen zat ik ookmeteen van 6 of 5 voedingen. Wel dronk ze toen wel langer bij mij (zo'n 20 min totaal) Tja ben niet echt bekend met Ria Blom heb altijd voor mezelf zoveel mogelijk ritme en regelmaat proberen te houden. Maar ik zou het even goed in de gaten houden want minder plasluiers is over het algemeen niet een echt goed teken. Heeft ze niks onder de leden , griepje of zo , verhoging? Isa is nl net ziek geweest en drink toen ook er g weinig en ook nagenoeg geen plasluiers maar nu ze weer beter drinkt zijn haar luiers ook meteen weer goed nat. Als je het niet vertrouwd gewoon ff naar de HA want ze is nog erg jong om er te lang mee te wachten!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind dit nogal verontrustend klinken. Een van de nadelen van inbakeren en Ria Blom volgen is dat het een nadelige invloed op de vochtinname van je kind kan hebben.
    Dat ze zo erg rustig is kan komen doordat ze te weinig heeft binnengekregen. Door het inbakeren mis je de vroege hongersignalen EN door inbakeren kunnen kinderen te lang te diep slapen, twee dingen die helemaal niet goed zijn.

6 voedingen is op deze leeftijd, zeker bij een kindje van dit gewicht wel weinig hoor. Normaal gesproken zit je dan op de 8 a 10 voedingen. Ook 10 minuten per voeding is natuurlijk veel te kort, ga uit van ongeveer 25 minuten per voeding!

Ik zou nu meteen stoppen met dat inbakeren en je kind een paar dagen om de 2 uur aanleggen, tot ze weer goed drinkt en zeker 6 kletsnatte luiers per dag heeft. Anders droogt ze uit en belanden jullie aan een infuus in het ziekenhuis.

Ik hoop toch niet dat je je kind echt 30 minuten laat huilen?

8. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Sorry, maar ik vind jouw mail verontrustend klinken, wat m.i. niet nodig is. En dat 10 minuten per voeding natuurlijk te kort is en dat ze uit moet gaan van 25 minuten klopt niet, het aantal minuten dat een kindje drinkt heeft niets te maken met hoeveel het binnen krijgt aan voeding. Als je het kindje ziet/hoort slikken drinkt het goed, terwijl het makkleijk 25 minuten kan sabbelen zonder goed te drinken. En dat je zegt dat ze anders uitdroogt en ze beiden aan het infuus belanden vind ik een beetje bangmakerij hoor. Denk dat carmpje dit echt wel in de gaten houdt. En de opmerking dat je hoopt dat ze haar kind echt niet 30 minuten laat huilen stuit mij tegen de borst, daar zit zo'n waardeoordeel in naar mijn mening (ben ik ook niet van jou gewend maar das wat anders). Heb zelf ook rond die leeftijd geprobeerd regelmaat erin te brengen, en bij mij was het zo dat m'n dochter zo oververmoeid was van voorgaande weken dat zij ineens heel veel sliep en ook rustiger dronk. En baker je idd in carmpje? Dat zie ik namelijk niet letterlijk staan. Ik vind zelf 6 voedingen ook wat weinig maar voor het zelfde geld duurt dat maar ee paar dagen totdat het nieuwe ritme erin zit. 5 a 6 plasluiers hoort ze wel te hebben. En hoe je haar zover krijgt dat ze weer goed drinkt, daar zou je een paar dingen kunnen proberen. Ik deed zelf altijd het broekje van m'n dochter uit dat hielp wel wat, zachtjes onder de voeten masseren als ze in slaap is gevallen of heel zachtjes tegen der kinnetje tikken heeft mij (soms) geholpen. En andere keren zorgde ik gewoon dat er maximaal 3 uur tussen de voedingen zat overdag dan kreeg ze in ieder geval een hoop kleine beetjes binnen. Ook kan je in plaats van 2, 3 of meer borsten per voeding aanbieden. Succes!

9. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    nou zeg wat een reacties... thanx!

Ik baker in ieder geval niet in. Dat is idd ook iets van Ria Blom, maar dat doe ik niet. Ik probeer er gewoon ritme in te krijgen dmv altijd hetzelfde patroon.

Uhm ja ik heb haar 30 minuten laten huilen. DUs niet krijsen, maar huilen (of jengelen) (goh ik krijg opeens het idee dat ik me moet verdedigen)

Ondertussen drinkt ze weer volop. Ze is fit, wil niet slapen eigenlijk.
    Ze slaapt van 23.00 tot 07.00 en dan weer 3 uurtjes. Vervolgens krijgt ze op de dag om de 3 uur of zoveel als ze wilt.
    8 voedingen redden we niet. HOeft ook niet want ze groeit als kool.
    toch wel 200 gram per week, minimaal.

Maar de plasluiers zijn er weer, en daar ben ik heel blij mee!

10. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hartstikke fijn carmpje, gelukkig was het maar tijdelijk. Ze is nu denk gewoon lekker uitgerust en heeft lekker bijgeslapen nou kan ze er weer tegenaan! Fijn dat ze weer goed rinkt en fit is. En jij hoeft je helemaal niet te verdedigen hoor! Ik begreep al uit je eerdere verhaal dat je haar niet overstuur liet huilen maar haar alleen zelf in slaap wilde laten vallen. Dat is misschien niet de keuze die andere moeders gemaakt zouden hebben maar jij weet zelf denk ik heel goed wat het beste werkt bij je meisje. Probeer er komende 3 weken ofzo nog voor te zorgen dat ze het niet te druk krijgt met uitstapjes enzo, dan zit de nieuwe regelmaat (volgorde) er goed in en is ze er aan gewend. Veel plezier verder met je (fitte) meisje!

11. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Even off topic:

Ik ben het hier ook niet helemaal mee eens. Vince is nog geen 8 weken, krijgt borstvoeding en wordt ingebakerd. Afgelopen vrijdag ook met hem naar de osteopaat geweest en sindsdien slaapt hij 's nachts door en dus maar aan 5 a 6 voedingen op een dag komt. Doordat we hem inbakeren (En die rust en regelmaat erin hebben gegooid), is hij wel een stuk rustiger geworden en slaapt hij beter en kan hij dus ook uitgerust drinken.
    Daarvoor wist ik geen raad met hem doordat hij constant huilde en ik uit wanhoop hem elk 1,5 uur maar weer aanlegde. Dit had als gevolg dat hij weer veel moest spugen, daardoor moest huilen en dus niet kon slapen, ik belande in een cirkeltje! Iets wat dus ook niet goed is voor de bv, want zo bleef hij te veel binnen krijgen.

Je schrijft dus wel een erg verontrustend stukje, ik ben in ieder geval wijs genoeg om me daar nets van aan te trekken, ik ben juist blij dat ik nu uit dat cirkeltje van onrust ben.

On topic:

Wat fijn dat ze weer goed plast! Als het weer zo is, kijk gewoon hoe ze het verder doet. Als ze goed groeit en tevreden is, dan zou ik me nog niet zoveel zorgen maken. En het ritme van Ria Blom er lekker inhouden, is hartstikke goed voor een kind!

12. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    bedankt voor de lieve antwoorden. ik ben zelf ook blij dat ze weer goed rinkt. maar nu dat slapen weer..
    ik ben zo onzeker over ria blom. moet ik t nou volhouden of moet ik ermee stoppen. gisteren zei mijn vriend nog: laat nou gewoon huilen. als je haar pakt, dan krijg je later problemen met haar. dan wil ze altijd bij jou slapen.
    nu heb ik er gewoon vannacht van gedroomd, dat ik ruzie ging maken met iedereen die zei: laat maar huilen..
    Op het CB zeiden ze dat een baby van deze leeftijd toch wel minimaal 15 uur moet slapen. dat red ze dus niet..

13. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Is een draagdoek misschien een optie? Dan kan je kleintje lekker bij jou slapen en kun jij nog wat doen. Hier hebben we dat ook gedaan in het begin. Ik vond het erg fijn.

14. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    ja dat advies krijg ik wel meer, maar is het niet zo dat ze dan went aan slapen bij mij?
    het cb heeft het continu over ria blom. slapen in haar eigen bedje..

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een draagdoek is gewoon heel handig om je een periode van onrust door te helpen. Helaas kijken de meeste CB's niet verder dan Blom en het bakeren, terwijl dat nou net manieren zijn die doorgaans niet de borstvoeding helpen. Hou er rekening mee dat dit soort adviezen van CB's vooral gestoeld zijn op ervaringen met kinderen die flessen krijgen. En bij borstvoeding ligt het gewoon anders.

16. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ikzelf ben van mening dat je zo´n jonge baby niet genoeg kunt knuffellen en troosten.

Beide kids hebben de eerste maanden vooral savonds altijd bij me gezeten... dan gingen ze meteen met ons naar bed. Met respectievelijk 7,5 en 5 maand hebben we en bedritueel ingelast en toen ging het goed... voor mn gevoel hadden ze toen genoeg vertrouwen opgebouwd dat ik er altijd zou zijn als ze verdrietig waren. Die overgang ging zonder veel problemen. Mn dochter sliep overdag ook heel weinig die eerste maanden... dan zat ze gewoon bij me, idd veel in een draagdoek.

jaimy22 likes this.
  17. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Off topic:
    Ik heb bij mijn bijde meiden bv gegeven en ze zijn ingebakerd geweest. Ik heb daar nooit problemen mee gehad.

Ontopic: fijn dat het drinken wer beter gaat en ze genoeg plasluiers heeft. Als jij je goed voelt bij Ria dan moet je het blijven doen. Ik gebruik nu ook haar regelmaat en Marijn doet het prima. En ja soms ligt hij wel 30 minuten te jengelen in bed voor hij in slapa valt. Ik zou willen dat ik hem de hele dag bij me kon houden maar dat gata niet met nog twee kids in huis en bovendien vind ik het belangrijk dat hij leert slapen in zijn eigen bedje. Verwennen kan je ze misschien nog niet maar gewennen wel.

18. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ja meer mensen denken dat. Maar nu hoef ik het echt niet meer te proberen hoor. Hij wil in de doek als we buiten gaan wandelen en dan valt hij weleens per ongeluk in slaap ;). Maar overdag hoef ik hem er echt niet in te doen om te gaan slapen. Dan springt hij er zo ongeveer uit.
    En dat is heel geleidelijk gegaan, ik kan me niet eens voor de geest halen hoe het gegaan is...
    Wel weet ik nog dat op een gegeven moment het duidelijk werd dat hij zijn laatste voeding rond een uur of 21:00 had uiterlijk. Toen hebben we een bedritueeltje ingevoerd. Dat was denk ik rond de 6 à 7 maanden... Voor mijn gevoel kon dat toen en dat bleek te kloppen. In de tijd erna is de voeding op zijn verzoek verschoven naar 19:00-19:30 uur.

Wat het CB noemt is 1 manier. Als jij dat fijn vind, moet je het doen. maar in je berichtje proef ik twijfels. Klopt dat?
    Daarom noem ik de draagdoek. Het is een andere manier.

19. carmpje

carmpje Actief lid

Oct 11, 2006
    148
    0
    0
    nou die twijfel klopt zeker!
    niet alleen omdat ik het niet over mijn hart kan krijgen, maar ook omdat ze soms wel eens tussendoor aangelegd wil worden. dan komt ze gewoon opeens eerder. en ik voed op verzoek, dus niet op de klok.
    Ik vind het ook gewoon een brute manier. maar er wordt zo op gehamerd!
    Inbakeren wil ik eigenlijk al helemaal niet doen. 2 van de 3 kinderen die overleden zijn aan wiegendood, lagen ingebakerd. Dat is voor mij dan meteen genoeg reden om het niet te doen. Misschien te overbezorgd?

Ik voed haar nu vaak op bed en ze dommelt altijd wel in slaap. soms ligt ze dan nog 15 minuten te pitten, maar soms ook wel een uur. Ik ga haar dan echt niet in haar eigen wiegje leggen, want tja, dan wordt de dame weer wakker...

Maar goed, drinken en plasluiers zijn mijn prioriteit en dat gaat nu goed!
    YEAH!

20. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Als jij er zo je twijfels bij hebt moet je het niet doen! Dan kan het CB hoog en laag springen, maar het is jouw kind, jouw aanpak. Wat heb je eraan als je zelf ongelukkig ervan wordt?

De laatste weken was het hier ook een complete ramp. Steeds wakker, ik had hooguit 5 uur slaap per etmaal. Ook alle tips van laten huilen kwamen voorbij, tot zelfs in het campingbedje in de keuken wegzetten toe :confused:. We hebben hem 1x even laten huilen omdat we allebei zo moe en wanhopig waren, maar verder was er altijd een van ons bij hem. En nu gaat het weer beter. Vannacht heeft hij zelfs van 19:45 to 8:30 geslapen! Het lijkt dus vanzelf goed te komen. Ondanks alle spookverhalen dat we hem zoudem verwennen op deze leeftijd (10 maanden).

Ik hoor hele positieve verhalen over het boek 'Lekker slapen zonder huilen' (The no-cry solution' van Elizabeth Pantley. Zoals de titel zegt, is het een manier om je kindje beter te laten slapen zonder dat je het hoeft te laten huilen.
    Misschien is dat wat?

Share This Page