Ik werk bij de overheid, justitie, als administratief medewerker. Ik heb een aanstelling van 36 uur per week, maar werk er 40, waardoor ik dus per week 4 uur compensatieverlof opbouw. Gisteren kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat ik elk bezoek aan de verloskundige gewoon moet laten afschrijven van mijn compensatieverlof. Ik ben al die tijd in de veronderstelling geweest dat dit onder bijzonder verlof viel, en dat het dus niet van mijn eigen uren afgeschreven zou worden? Weet iemand hier meer van?
tja en dat is een beetje het probleem, artsenbezoek en tandartsbezoek wordt bij ons óók afgeschreven. Onder het mom van: een parttimer doet het ook in zijn eigen tijd, dus jij doet het in je compensatieuren tijd... Ik vind het zo irritant, ik ben nu 4 keer geweest, en dat keer 2 uur. Is alweer een hele dag. Gelukkig heb ik in totaal 43 vrije dagen, maar het is voor mij een principekwestie. Ik kan er ook op het internet niets over vinden...
Ik ben heel lang manager geweest en heb me idd moeten verdiepen in dat soort dingen maar ik heb er nog nooit van gehoord dat ze je kunnen verplichten om dat in je compensatie tijd te doen! Volgens mij behoor je dat gewoon uitbetaald te krijgen want als je zwanger bent dan krijgt je werkgever alle kosten die een vrouw maakt omdat ze zwanger is uit een speciaal potje terug van de overheid. Ook als je ziek ben door zwangerschap ed.
Lijkt mij ook dat je dit gewoon onder werktijd mag doen, is bijzonder verlof vanwege zwangerschap. Kun je het anders niet even navragen bij de afdeling P&O?
Volgens mij ben je verplicht zoveel mogelijk bezoeken te plannen buiten arbeidstijden om. In jouw geval kun je dit eventueel zo plannen, dus volgens mij mag je dit niet in werktijd doen. Als dit wel zo is, klop ik ook eens bij mijn werkgever aan, want dan kan ik ook heel wat uurtjes terug vragen.
hoi bij ons, gezondheidszorg, is het zo geregeld dat je probeert het op je vrije dag te plannen. maar dat lijkt me ook logisch. lukt dat niet dan het liefst zo vroeg of zo laat mogelijk, zodat het voor het werk ook wat makkelijker inplannen wordt. gaat dat ook niet, tenslotte heb je niet alles in de hand , dan mag je gewoon gaan. het is wel zo dat als je om 2 uur er moet zijn en je werkt tot half zes het wel de bedoeling is dat je daarna weer terugkomt. en de uren die je dan wegbent die krijg je, net als tandarts en huisarts. volgens mij is dat trouwens bij alle cao's zo geregeld. vind het raar dat je compensatieuren er voor in moet leveren, dan ga je er hard doorheen zeker als je dadelijk vaker naar de vlos moet dan tikt het aardig aan! ik moet er wel even bij zeggen dat ik in een grote groep vrouwen werk met 2 vrouwelijke teamleiders , dus veel kindjes dus ook gelukkig veel begrip! succes ermee! liefs
Mijn partner werk ook bij de overheid (min. van Financiën) en die kreeg gewoon bijzonder verlof cq zorgverlof voor die bezoeken...
Ik zou je CAO-boekje er maar eens op naslaan wat de VK-bezoeken betreft.. of personeelszaken vragen hoe het zit... volgens mij is dat gewoon bijzonder verlof.
Ik werk ook voor de overheid en ik krijg gewoon buitengewoon verlof voor dit soort bezoekjes. Ik probeerde het wel op deeltijd-dagen te plannen maar dat kan ook niet altijd. Ik liep ook bij een therapeute die werkte precies dezelfde dagen als ik, dus moest ik wel op werkdagen naar therapie. Volgens mij heb jij gewoon recht op buitengewoon verlof. 't Zou toch belachelijk zijn als jij je compensatieverlof hiervoor moet gebruiken! Je werkt immers 4 uur extra per week (waar je geen cent voor krijgt)!
Volgens mij valt dit onder bijzonder verlof hoor, gewoon even navragen bij personeelszaken! Ik weet namelijk bijna zeker dat je dit niet van je compensatieuren hoeft te doen. Mijn leidinggevende denkt ook wel eens dat soort dingen, maar als ik het dan navraag bij personeelszaken heeft hij gewoon ongelijk. Zo zei hij tegen mij dat als ik eerder zou bevallen ik ook eerder weer zou moeten beginnen met werken, nou daar is niks van waar. Zou het echt even navragen.
Kijk eens op onderstaande link van het ministerie van sociale zaken. Hier staat bij wat zijn uw rechten duidelijk vermeld dat je naar de verloskundige mag onder werktijd. http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... d=15#21400
Ik mag wel van mijn baas onder werktijd naar de VK, maar moet daar dan mijn compensatieuren voor inzetten. De VK werkt tot 17.30 uur, dus dat red ik ook niet buiten werktijd om. Ik had gehoopt dat het bij wet geregeld was, dat je er geen uren voor hoeft op te nemen. Dat je het dus eigenlijk krijgt. Ik heb net P&O gebeld en zij zegt ook dat het valt onder doktersbezoek, wat je dus af moet laten schrijven...
Staat dat in jullie CAO dat je dat moet afschrijven van je eigen vrije uren? (adv dagen zijn namelijk je eigen vrije uren!)
Ik werk ook bij de overheid (partner ook, maar wel bij een andere) en wij kunnen gewoon schrijven op artsbezoek. Ik zou doen wat anderen al voorstelden; navragen bij P&O en/of opzoeken in CAO. Lijkt me onzin dat jij, voor deze 'verplichte' bezoekjes aan de vk, compensatie-uren op moet nemen. Ik vraag me zelfs af of ze dokter/tandartsbezoek van je compensatie-uren af mogen trekken. Zoek het na en wie weet doe je de hele organisatie een plezier!
ik ben vanmiddag al de hele middag bezig om het uit te zoeken. Gebeld met ministerie van szw, binnenlandse zaken. Gebeld met P&O en gebeld met iemand van de OR. Niemand kon echt antwoord geven. De persoon van de OR zou het uitzoeken voor me. Ik hoorde namelijk wel, dat compensatieuren sowieso van jezelf zijn en dat niemand je kan verplichten die op te nemen. Dat je gewoon de gelegenheid moet krijgen om naar de dokter te gaan. Als het bestuur hier nog nooit een notitie geschreven heeft m.b.t. de compensatieuren, dan houdt dat in dat ik waarschijnlijk 2 volle vrije dagen in mijn zak kan houden! En veel mensen met mij! Sinds ik zwanger ben, merk ik wel dat ik een scherpe dame geworden ben. Dat was ik altijd al, maar nu bijt ik me ergens echt in vast!
Goed dat je het zo gaat uitzoeken - er zit namelijk een vreemd luchtje aan ... Volgens mij heb je namelijk gewoon recht om onder werktijd naar (tand)arts en dus ook VK te gaan! Sterkte en 'go get em' ...