Beste verloskundige, Ik ben heel, heel, heel erg dom geweest. 15/4 heb ik de nekplooimeting (dan ben ik 12w1d). Op 9wkn5dgn hebben we na de termijnecho bloed laten prikken voor de combitest. Nu werk in in het zkh waar we ook de echo's en tests laten doen. Normaal wacht ik braaf op de uitslag zoals het hoort, maar nu ben ik echt zo ongeloflijk stom geweest om m'n PAPP-A en vrij bHCG waarden op te zoeken. Vervolgens ben ik nog stommer geweest door op de RIVM site te gaan neuzen. Nu kom ik op een PAPP-A MOM uit van ongeveer 0,4 en een vrij bHCG MOM van ongeveer 0,7. En vervolgens zag ik ook nog dat dat de gemiddelde MOM waarden zijn van een down zwangerschap. Ik weet dat ik dit mijzelf heb 'aangedaan'. En ik weet dat het niet voor niets een combi test heet, maar uiteraard ben ik wel heel erg geschrokken. Kan iemand mij hier misschien iets meer duidelijkheid geven over het hoe en wat? De waarden zijn PAPP-A 360mU/L en vrij bHCG 122uG/L en dus geprikt bij 9wkn5dgn met een CRL van 2,99cm. Ik weeg zelf ongeveer 72,5 kg, rook niet, geen DM, blank (kaukasisch), 1 keertje een heel klein beetje (minimaal) vaginaal rood bloedverlies na harde ontlasting. Wel is bij de echo met 7wkn een hematoom in de baarmoeder gezien, maar hier heb ik niets van gemerkt op 1 keer een drupje oud bloed na. We hebben geen chromosomale afwijkingen in de familie, wel heb ik in oktober een vmk (5wkn) gehad zonder aanwijsbare oorzaak. LM 18-1 AT obv LM 25-10 AT obv echo 27-10 Nogmaals, ik weet zelf hoe stom ik ben geweest. Ik doe dit NOOIT en zal dit nu ook zeker absoluut nooit meer doen! Maar ik zou het heel fijn vinden als iemand me hier ietsjes meer duidelijkheid kan geven... Alvast heel erg bedankt.
Hoihoi, Ik wil je heel graag een antwoord geven maar wij als verloskundige zijn niet thuis in deze waarden. Wij krijgen namelijk ook net als jij de uitslag op papier en zien de labwaarden niet eens. Dus als je meer wilt weten is het het verstandigst om een gyn aan zijn mouw te trekken. Sorry Imke