Hoi, Ik ben nu bijna 25 weken zwanger. Nadat ik vanaf ca week 20 ineens veel klachten van duizeligheid, erge hoofdpijn en moeheid had, kreeg ik bij huisarts verwijzing voor fysio. Nek en schouders bleken nl. helemaal vast te zitten, waardoor zenuwen/vaten mogelijk afgekneld. Had nooit bedacht dat dit de oorzaak zou kunnen zijn (naast wat lage bloeddruk). Maar paar jaar geleden whiplash gehad (klachten zijn toen na ca jaar bijna helemaal verdwenen) en weet eigenlijk wel dat die spieren weinig aankunnen. Als ik erover nadenk doen klachten ook aan toen denken. Op mijn werk ben ik op advies fysio hooguit 50% gaan werken omdat ik meer niet aankon en klachten door stress en vermoeidheid erger worden. Ook behandeling kan niet teveel omdat ik dan juist meer last krijg. Maar ook 50% lukte me niet, vanwege concentratieproblemen en stress (hoeveelheid taken bleven hetzelfde). Mijn vraag: Vorige week kreeg ik ineens veel meer last van harde buiken en flinke buikpijn in onderbuik. Had die week veel meer stress en voelde me voor het eerst ook echt alsof ik overspannen ben. Blaasonsteking bleek ik niet te hebben. Assistente had met huisarts overlegd en ze gaven aan dat ik t wat rustiger aan moet doen en dat t kindje het niet naar zn zin heeft. Leidinggevende regelt inmiddels vervanging zodat ik rustig over kan dragen en verder thuis kan blijven, omdat het niet gaat op t werk. Dus dat is fijn. Nu was ik vanochtend bij vk. Zij gaf aan dat de harde buiken niet door stress kunnen komen en dat het heel normaal is. Omdat ik zelf zo duidelijk de relatie zie/merk tussen stress, nekklachten en veel meer harde buiken/buikpijn, vind ik het vreemd wat ze zei. Ook omdat bij huisarts gezegd werd dat ik t rustiger aan moet doen en dat harde buiken een teken zijn. (Buiten dat maakte ze een opmerking over dat ik over een paar weken toch wel weer aan de slag kan etc. Ze heeft verder amper doorgevraagd en weet nauwelijks van de situatie af en hoe ik me voel. Vind ik dus ook erg vreemd en ik voel me niet gehoord. Maar goed dat moet ik me misschien niet zo aantrekken.) Ben erg benieuwd naar jullie mening over harde buiken in relatie tot stress en vermoeidheid, ook als je mijn verhaal zo leest. Excuses dat het zo'n lang verhaal is geworden (kon ik het gelijk even lekker van me afschrijven), maar ik zoek eigenlijk bevestiging in iets wat ik zelf duidelijk merk. En ben nogal geïrriteerd na het bezoek aan mijn eigen vk. De volgende afspraak heb ik dan ook met haar collega hopelijk. Heel erg bedankt vast, x Sophie
Hoi sophie, Ik vind het heel vervelend dat je je niet gehoord voelt door je verloskudnige en ik wil je ook aanraden dit de volgende controle wel even aan te geven! De harde buiken kunnen absoluut door spanning en stress komen! helemaal als je het ook zelf merkt is dit echt een teken van je lichaam dat ze het te zwaar vind. Daarom is het heel verstandig om het rustiger aan te doen. Waar je verloskundige wel gelijk in heeft is dat het misschien over een tijdje wel weer beter gaat en je dan weer op therapeutische basis kan gaan werken maar dat is allemaal iets wat je tegen die tijd moet gaan bekijken. harde buiken zijn samentrekkingen van de baarmoeder, je baarmoeder is een grote spier en moet oefenen nu het steeds meer opgerekt word dus het is neit gek dat je harde buiken hebt, dit mag. Sommige vrouwen zjin er veel gevoeliger voor en kunnen niet eens naar de wc of de harde buik shciet er al in. Dus het kan ook eeen beetje bij je horen. Neem je rust en je tijd het is jou lichaam en je moet er nog een tijdej mee door dus doe er voorzichtig mee! Imke
Hoi Imke, Heel erg bedankt voor je duidelijke en ook lieve antwoord! Je hebt me er erg mee geholpen. x Sophie