Cliche, maar moet 't kwijt: schoonmoeder benauwt me!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lonit27, 7 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Er zijn vast al veel topics geopend over dit onderwerp, maar ik ben ze onder 'zwangerschap' recentelijk nog niet tegengekomen. Ik was niet van plan om zo cliche over mijn schoonmoeder te gaan klagen...maar sorry, ik ga het nu toch doen. Want ik krijg het momenteel ZO benauwd van haar :( En ik voel tegelijkertijd zowel ergernis als schuldgevoel; schuldgevoel omdat ik me dus aan haar erger en mezelf daardoor ook ondankbaar vind. Snappen jullie 'm nog? :)

Ons kleintje wordt haar eerste kleinkind. Dus ik begrijp dat mijn schoonmoeder er helemaal vol van is dat ze voor het eerst oma wordt en erg meeleeft. Ik vond het in het begin ook leuk en aandoenlijk. Maar ik merk dat ik me er de laatste tijd aan erger dat ze me de laatste tijd zo vaak belt terwijl ze me voor mijn zwangerschap nooit rechtstreeks belde. En ik krijg het heel benauwd van de uitspraak (die ze nu al 5x heeft laten vallen): 'we duiken er bovenop hoor, als de kleine er is.' Wat -naar ik vermoed- betekent dat ze echt om de haverklap gaan langskomen als de baby eenmaal is geboren. Ze heeft ook al op zo'n verheugde toon (daarbij nog net niet zich verheugd handenwrijvend) gezegd: 'Gaan jullie maar lekker werken, wij brengen de kleine wel groot.' :$ :$ Ik heb toen nog gestameld: 'Nou, wij krijgen deze baby niet om het door u te laten grootbrengen,' maar verder wist ik niets te zeggen, ik was echt flabbergasted door die uitspraak.

Nog een voorbeeld: het nichtje van mijn vriend is vandaag bevallen. Mijn schoonmoeder vertelde vandaag aan de telefoon dat zij en haar zus (moeder van nicht) eerst niet heen zouden gaan, omdat 'Nichtje's' man had aangegeven dat z'n vrouw nog erg moe is. Maar ze zei: 'We hebben zojuist toch besloten om wel even te gaan. We moeten gewoon even dat lieve babykoppie zien.'
    Je begrijpt misschien wel dat ik meteen een visioen kreeg van mijn eigen bevalling en schoonmoeder die bij wijze van spreken 5 minuten nadat het kind eruit is al in de deuropening staat, zelfs als mijn vriend van tevoren zou hebben aangegeven om niet meteen langs te komen. Oh echt, benauwde gevoelens hier. Dat wil ik ECHT niet.

En ik weet dat dit ondankbaar klinkt (en daar voel ik me dus ook schuldig over), maar ze overstelpt ons met cadeautjes voor de kleine. Wat natuurlijk heel lief is, maar we hebben echt al een flinke hoeveelheid rompers, slofjes en mutsjes van haar gekregen...en dan tel ik de tig knuffels nog niet eens mee. We kunnen er serieus al een kast mee vullen (en ik ben nog niet eens op de helft van de zwangerschap). Ik vind het echt een beetje 'too much' worden en zou dat eigenlijk ook wel tegen haar willen zeggen, maar ik weet niet zo goed hoe. Ik wil haar ook niet kwetsen.

Herkenbaar dit? En zo ja, hoe gaan jullie hiermee om? Hoor graag ervaringen! :)

2. ipad

ipad Niet meer actief

Hoi....
    ik heb dat dus met mijn EIGEN moeder!!!!!
    Ik word niet goed van d'r!!
    Ze wonen in belgie, ruim 3,5 uur rijden hier vandaan...maar toen ze via via had gehoord dat het aan het rommelen was bij mij is ze naar nederland gekomen en logeert nu al een ruime week bij haar broer....ze MOET en ZAL bij de bevalling zijn!!! terwijl ik officieel pas tegen 29 dec uitgerekent ben...ze gaan niet meer terug naar huis VOOR ik bevallen ben....het benauwd me enrom...elke dag belt ze minimaal 3 x.....hoe ist? heb je nu weeen? moet je nog niet bevallen?

aaaaggghhhh !!!!!! Mens laat me met rust!!!! (sorry)

Dus Ja ik weet wat je bedoelt....en ik heb de zelfde angsten als jij...al hebben we haar al heel duidelijk gezegt dat ze niet BIJ de bevalling mag zijn...en dat ze pas mag komen kijken NADAT ons zoontje van 2 eerst is komen kennismaken....die overigens gebracht word door mijn schoonouders...die tijdens de bevalling op hem passen....maar ook zij zullen moeten wachten totdat ons zoontje zijn broerjte/ zusje helemaal onderzocht en bekeken heeft....als zijn interesse af begint te dwalen...dan pas gaat mijn vriend de deur openen voor opa's en oma's!

succes!

3. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Oh pfffff...ik kan me goed voorstellen dat je dat ook heel benauwend vindt. Het is al spannend genoeg voor jullie zelf wanneer de bevalling gaat beginnen, laat staan dat je 3x per dag gebeld wordt met de vraag 'is het al zover?' Heb jij al tegen je moeder gezegd dat je het vervelend vindt dat ze zo vaak belt? En zo ja, hoe heeft ze daarop gereageerd?

Wat ik lastig vind aan dit soort situaties, is dat ik enerzijds goed begrijp dat (schoon)moeders erg meeleven en graag betrokken willen zijn/worden bij hun aanstaande kleinkind. Maar ik begrijp niet zo goed dat de (schoon)moeder in kwestie niet doorheeft wanneer het tijd is om een stapje terug te doen. En dat je zodoende als (schoon)dochter min of meer gedwongen wordt om je grenzen te moeten stellen met alle mogelijk gekwetste/beledigde gezichten van dien. Dat laatste moet soms ook gewoon even, maar het blijven precaire situaties.

Bij mijn eigen moeder durf ik mijn grenzen goed aan te geven, maar bij mijn schoonmoeder heb ik er moeite mee. Die vertrouwdheid heb ik met haar namelijk niet. Hoewel we nooit een slechte band hebben gehad, is die ook weer niet heel hecht. Ons contact was voorheen altijd in combinatie met en via mijn vriend; zowel wat bezoek als wat telefonisch contact betreft. Daarom steekt het me ergens ook dat ze me nu ineens gaat bellen, en nog vaak ook. Daarvoor heeft ze dat nooit gedaan, dus het is nu ook zoooo duidelijk dat het alleen is omdat ik haar kleinkind verwacht en ze weet dat ze het nu ook van mij moet hebben en niet alleen meer van haar zoon. Het voelt alsof ze al die tijd die ze nooit echt heeft geinvesteerd, nu ineens even wil gaan inhalen. En dat snap ik wel, maar mijn gevoel blijft daar dus in achter. Ik wil mijn schoonmoeder heus betrekken bij de zwangerschap, ik gun haar de voorpret ook graag. Maar teglijkertijd kan ik haar voor mijn gevoel niet ineens geven wat ze nu blijkbaar van me wil. Daarom heb ik het (nu dus al) lichtelijk benauwd.... :(

4. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

zou ook een benauwend gevoel hebben..wilde ook echt niet dat er mensen gelijk naar het ziekenhuis zouden komen.
    ik werd ingeleid maar heb tegen niemand wat gezegd zodat vriend en ik een intiem moment hadden met de kleine..ben snachts bevallen sochtends eerst genoten van de kleine pas toen we thuis waren hebben we familie gebeld die waren binnen een uur bij ons..
    dus dat is misschien ook een optie gewoon niks zeggen;)

5. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Jeetje, heb hier geen ervaring mee (nog niet), maar kan me jouwn benauwdheid erg goed voorstellen..
    Wat je moet doen in dit soort situaties?? Tja daar heb ik ook geen direct antwoord op.. Misschien eens proberen om met je vriend te praten en het benauwde gevoel aan hem overbrengen? Dan kan hij evt. met zijn moeder gaan praten indien het nodig is..

Hoe vind je vriend deze situatie?

Wens je igg succes meid!

6. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik krijg al de kriebels van die uitspraken van je schoonmoeder, laat staan hoe het voor jou moet zijn!

Ik ben wel benieuwd hoe je vriend hier in staat. Vind hij het ook vervelend? Het gaat hier om zijn moeder dus ik vind eigenlijk dat hij ook degene moet zijn om je schoonmoeder hier op aan te spreken.

Het lijkt me ook beter om haar nu al zoveel mogelijk af te remmen dan dat je dat na de bevalling nog moet doen. Natuurlijk is ze erg enthousiast en dat is ook geweldig, maar ze moet zich wel realiseren dat dit jullie kindje is en dat jullie ook de ruimte nodig hebben om jullie gezinnetje op te bouwen (zonder bemoeienis van de schoonfamilie dus).

Verder kun je met je vriend afspreken dat je je schoonfamilie pas op de hoogte brengt van de geboorte zodra er al de nodige uurtjes zijn verstreken. Dan hebben jullie in ieder geval al wat tijd met z'n drietjes gehad.

Veel succes en laat je zwangerschap en kraamtijd niet bederven door je schoonmoeder!

7. Pinguïns

Pinguïns Niet meer actief

Hoi meid,
    Ik kan me je gevoel goed voorstellen!
    Mijn schoonvader heeft eens geroepen: Nou als er iemand bevallen is, maakt niet uit wie, jij of mn dochter, dan stap ik gelijk in de auto en kom ik naar het ziekenhuis.
    Uhm nou toen gingen bij mij de stoppen ook effe door, want ik wil de eerste uren na mijn bevalling gewoon even lekker met zn drietjes zijn.
    Dus ik heb tegen mijn man gezegd dat we pas bellen als we daar helemaal klaar voor zijn.
    En idd, de scheven gezichten zijn niet leuk, maar ze doen het zelf.
    In het dagelijks leven verstikt mijn schoonfamilie ons ook best wel en mijn man vindt het best, maar ik zeg er wat van en dan kijken de scheve gezichten mijn kant op.
    Nou, het kan mij niet schelen, ik leef mijn leven met mijn man, zoals wij het willen!
    Moeilijke situatie, maar ik zou het toch zeggen.
    Of de telefoon gewoon niet opnemen als ze belt.
    Je mag best wel wat meer aan jezelf denken en als ze gaan klagen als je het zegt, dan gooi je het op de hormonen :D

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    het is volgens mij altijd too much of too little het is nooit goed wat ze ook doen, ik vind een kindje een kado aan de wereld en vond het zo gaaf om ons kindje aan mijn ouders te showen, mijn schoonmoeder is geeneens komen kijken we moesten naar HUN toe met de kleine (terwijl ik nog een totaalruptuur had en amper kon zitten na 2 weken) bedenk eens hoe dat was voor mijn man (ik zeg je intens zielig als je eigen moeder het niet belangrijk genoeg vind om even te komen kijken!) dan maar teveel aanwezig hoor dat is tenminste wat.... ik betwijfel bij sommige mensen echt wat het woord familie zijn betekend en willen alleen maar de lusten en niet de lasten, beide kanten horen erbij...

9. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Ha die lonit,

Wat erg vervelend voor je. Helaas kan ik er niet echt over mee praten heb met beide een goed contact en ze zijn zelfs bij de bavalling aanwezig. :)
    Maar ik zou als ik jou was toch duidelijk je grenzen aangeven, voordat dadelijk inderdaad de kraamtijd word verpest. Misschien dat je vriend er iets van kan zeggen tegen zijn moeder?
    Zou wel proberen door te dringen tot haar. Maar goed daar heb je nog een aantal weken voor. ;)

Heel veel sucses.

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    @ Isademi: sorry hoor, maar dit is niet het soort commentaar waar ze op zit te wachten. Ik heb gelukkig hele lieve ouders en schoonouders, maar ik kan me heel goed voorstellen als je het gevoel krijgt dat je je leven en beslissingen niet meer zelf in de hand lijkt te hebben. Het is echt niet leuk om geleefd te worden.
    Wat Lonit schrijft is wel degelijk too much hoor.

@ Lonit: toch maar harder opstellen en duidelijk aangeven wat jullie grenzen zijn. Lijkt me moeilijk, maar anders raak je jezelf nog kwijt.
    Succes.

11. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Het is heel herkenbaar voor mij.
    Bij onze eerste ging dit ook een beetje zo.
    NOu heb ik de directe familie direct bij beide kindjes gelaten na de bevalling. Bij mijn zoon was dat voor mijn schoonouders pas de volgende dag. Bij mijn dochter dezelfde.
    De eerste maanden van mijn zoons leven hebben we het best moeilijk gehad met de' opdringerigheid' van mijn schoonouders, met name mijn schoonmoeder. Ik begrijp dat het vooral enthousiasme en liefde was, maar ik werd totaal omver geblazen en heb lange tijd op mijn tenen gelopen als zij er waren.
    Op een gegeven moment hebben wij voor ons zelf een grens gesteld en somehow zijn ze daar bewust/onbewust nooit overheen gegaan. En daarmee hebben we ook nooit echt hoeven kwetsen gelukkig want ik weet dat het goed bedoelt is.
    Mijn vriend heeft wel eens een opmerking gemaakt van ' koop je eigen kind' en nu als ze de grens dreigen over te gaan zegt hij dat nog steeds.
    Wat mij vooral dwars zat was dat ik het gevoel had dat ze zelf graag moeder van mijn kind wilde zijn. En ik wilde zo graag dat ze gewoon oma zou zijn.

@ Isademi ik begrijp dat er bij jou juist gebrek aan aandacht van je schoonouders is. Dat wil niet zeggen dat het bij anderen net iets te veel aandacht is.

12. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Isademi, jouw verhaal is ook weer het andere uiterste, jeetje. Natuurlijk totaal niet leuk dat je schoonmoeder geen belangstelling heeft getoond voor jullie kindje en inderdaad voor je man ook heel erg. Wel jammer alleen dat je in het slot van je bericht twijfelt aan wat 'familie voor 'sommige mensen' betekent' en stelt dat die blijkbaar 'alleen maar de lusten willen en niet de lasten'. Dus omdat ik (en een ieder ander die) het nogal benauwd krijg van het gedrag en bepaalde uitspraken van mijn schoonmoeder, kan ik de ware betekenis van familie niet inzien en wil ik alleen maar de lusten en niet de lasten....?
    Dat is wel heel kort door de bocht gesteld hoor. Ik wil in deze situatie juist naar een manier zoeken waarbij ik mijn schoonmoeder een beetje kan afremmen in haar -op dit moment- voor mij verstikkende enthousiasme, zonder dat ik haar kwets maar waarbij ik ook mijn eigen grenzen in acht neem. Juist omdat ik mijn (schoon)familie hoog heb staan. Het geldt toch voor beide kanten dat je rekening met elkaar en elkaars gevoelens houdt?

Voor de anderen die het vroegen: mijn vriend z'n steun is een beetje 'gemixt'. Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik straks bij de bevalling niet meteen wil dat iedereen langskomt maar ook eerst wat tijd met zijn drietjes wil hebben. Dat snapt hij gelukkig heel goed en daar is hij het ook helemaal mee eens. Maar wat nu speelt, die uitspraken van zijn moeder, het vele bellen etc. wuift hij wel een beetje weg. Ik moet er echter wel eerlijk bij zeggen dat ik nog niet héél duidelijk tegen hem heb gezegd dat ik het momenteel een beetje too much vind worden. Het gaat tenslotte om zijn moeder en ik wil hem ook niet kwetsen natuurlijk. Vanmorgen wilde ik het wel tegen hem zeggen, maar meneer was moe en daardoor nogal brommerig, dus het leek me niet het juiste moment ;)

Oh ja, en wat betreft de telefoon gewoon even laten gaan: heb ik gisteren voor het eerst gedaan (en niet eens expres)...Ik had een hele drukke 'vrije' dag omdat ik naar de huisarts moest, vervolgens even naar het ziekenhuis, daarna de 2e vaccinatie en een afspraak met mijn beste vriendinnetje. Mijn mobiel stond trouwens ook op 'stil' dus ik heb het niet eens gehoord (ben sowieso een slordige mobiele beller). Gevolg: vanaf een uur of drie 's middags flink wat gemiste oproepen en toen ik rond 18:00 uur thuis kwam lagen er weer 3 knuffels, 3 rompers, een mutsje, sokjes en een baby badcape op tafel. Hoewel ze dus wist dat ik niet thuis was (want ze heeft eerst vanuit haar huis gebeld, daarna pas mobiel), is ze evengoed naar ons huis gereden en is ze ook naar boven gelopen omdat ze wilde zien hoe ver ik al ben met de babykamer. Het is typisch mijn schoonmoeder dat als ze iets in haar hoofd heeft, het ook meteen moet gebeuren. Even wachten tot we thuis zijn, of wat eerder van tevoren bellen om te vragen of het schikt om langs te komen is er niet bij (dat is overigens al iets van voor de zwangerschap, maar wordt nu steeds erger). Wederom, enerzijds allemaal heel lief, betrokken en voortkomend uit een goed hart....Maar ik krijg het er echt spaansbenauwd van. Daarom heb ik meteen gisteravond ook dat topic geopend, haha, nadat ik ontdekte dat ze in ons huis is geweest. Toen zat het me ineens even behoorlijk hoog.

13. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0

14. Revit

Revit Niet meer actief

Ik zeg maar 1 ding; licht haar als laatste in.

Toen mijn zus haar moeder had verteld dat ze zwanger was, belde deze gelijk oma en opa op.
    Zus heeft 10000 miljoen x gezegd dat ze zulke dingen graag zelf wilt vertellen en dat ze dr mond moest houden. Sorry was altijd het antwoord en ik zal het nooit meerdoen.
    Zondag is mn zus bevallen. Ik moest van een vriendin van mij horen dat ik een nichtje had gekregen, want haar moeder (mijnstiefmoeder) heeft alles en iedereen ingelicht behalve mijn zusje en mij! K
    Alleen maar, omdat ze haar man (onze vader) zijn kinderen niet als familie ziet. Woest zijn we.
    Ze heeft ook opa en oma opgebeld om te zeggen dat ze oma was geworden, terwijl ze nog zoo had beloofd om niks te zeggen.
    Zeer irritant zulke mensen die zich overal mee bemoeien en alles beter denken te weten. En dat terwijl ik zelf niet eens een kind heb, maar ik heb me dus al voorgenomen, zulke mensen (ik weet bij ons wie zoiets zou doen) als allerlaatste in te lichten.
    Heel lullig misschien, maar ik wil graag zelf de reacties van mensen zien/horen/voelen. Niet nadat jan en alleman alles al fijn heeft medegedeeld en dan pas zelf iets kan vertellen.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Heb je gelijk in, het ging ook meer om het algemeen als perse jouw verhaal, ik lees hier zo vaak klachten over (schoon) moeders terwijl ik heel vaak de verhalen gewoon lief vind maar mensen zitten soms zo in hun eigen wereld en laten bijna niemand binnen, ik heb een kennis die laat haar kindje geeneens op schoot van haar moeder zitten, die blijft in de maxi cosi op tafel en je mag haar niet aanraken, en als ze dan kadootjes krijgt voor de kleine zegt ze dat ze liever geld heeft (terwijl ze echt hele mooie en dure kleding krijgt hoor, die OOK haar smaak is maar ze koopt dan liever cheap kleren voor haar dochtertje en doet iets anders met het geld wat overblijft..) ja ja die mensen bestaan en dan denk ik echt; najaaaa wat respectloos allemaal...

Was dus niet perse aan jou gericht maar meer algemeen dat je best eens wat kan slikken van je familie (zullen ze waarschijnlijk van jou ook doen) niemand is perfect en misschien stuimen ze wat overboord maar het is goedbedoeld en dat is al heel wat.

Mijn schoonmoeder is trouwens nog steeds erg slecht alleen op haar manier moet het, we hebben 9 oktober een huis gekocht en ze is nog geeneens wezen kijken, terwijl mijn ouders klussen net zo hard mee (en ja das wel eens irritant hoor, ze hebben ook bepaalde ideeën die niet stroken met de mijne ) maar ik probeer dan toch te denken; goh het is toch wel fijn dat ze er überhaupt zijn ;)

16. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    hahha dit topic, helemaal mee eens! nou moet ik zeggen ergens in het midden met ik gestopt met lezen want het was echt veel haha..

maar herkende wel veel hoor! sinds ik zwanger ben had ik hetzelfde met schoonouders! ik heb nu niet meer de behoefte om het helemaal in details te beschrijven maar ook ik voelde me spaandbenauwd en als het aan hun lag.. nou dan wisten ze wel wanneer de kleine kwam slapen, wat hij voor taal leert.. ze hadden alls spulletjes al in huis voor wij de 12w echo hadden.. en ik was daar dus nog helemaal niet mee bezig na 2 mk's..

maar goed op een dag hahaha.. werd het meteveel en heb ik mijn man alles uitgelegd, hij begreep het wel maar zag niet dat ik er echt mee zat.. toen heeft hij de keer erna een balletje opgegooid bij schoonmoeder en verteld hoe we ( ik ook) erover dachten en dat we het op onze manier doen en anders niet..:$ en dat ze super lief zijn en we zielsveel van ze houden, want ze zijn ook echt lief.. maar dat wij bepalen etc etc.. nou toen mocht ik ook mijn zegje doen wat me dwarszat en heb ook echt alles eruit geflapt.. natuurlijk wel niet in een verwijtende vorm want we zaten er om dingen op te lossen en niet om ze erger te maken.. maar sinds die dag zeg ik ook echt alles wat me dwars zit.. ze komen niet meer onaangekondigd aan mijn buik en ze bepalen zeker niet of ons kind dialect leert.. ofdat hij een seizoenskaart voor voetbal krijgt etc etc..
    achteraf zijn hun in hun emotie ook gewoon doorgeschoten want ze hadden nooit meer verwacht opa en oma te worden.. en zijn gewoon dolblij..
    ik ben dus opgelucht door gewoon te zeggen wat me dwarszit.. hopelijk helpt dat jullie ook.. maar vooral belangrijk als de andere kant niet wil luisteren is dat je naar oplossingen moet zoeken als je iets uitlegt en geen verwijten neerlegt.. soms wel moeilijk hoor met al die hormonen hahaha! hopelijk helpt het jullie ook! en anders zou ik alleen zeggen.. het is jouw gezin en kindje en jij bepaalt! :)

groetjes! :)

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Mijn band met mijn schoonmoeder is juist beter geworden sinds ik zwanger ben, ze leven erg mee, zijn er voor ons waar nodig. zo heeft ze dit weekend de hele badkamer gesopt en de wc. zodat alles weer schoon is, ik kan het zelf niet meer en mijn man red het ook niet in zijn eentje.

schoonmoeder bied het zelf aan en we zijn super blij met de hulp.

hier wel een schoonzus, (zus van mijn man) die nog niet eens de moeite heeft genomen om mijn man te feliciteren. en dat is voor ons niet leuk, maar ook voor mijn schoonouders erg vervelend, ze hebben met beide kinderen een goede band, en staan nu er een beetje tussen in.

overgens mag mijn moeder bij de bevalling zijn, en ook mijn schoonmoeder, het is de moeder van mijn man, en ik vind dat ze net zo veel recht heeft als mijn moeder.

ik kan me je benouwdheid bij sommige uitspraken goed voorstellen, maar ik ben dan wel zo, ik zeg dat gewoon direct als iets me niet zint, zo voorkom je ongemakkelijk situaties en weet je voor beiden waar je aan toe bend, dat is voor iedeeen het beste.

ik zou er dus gewoon een goed gesprek aan wagen, je zegt zelf al ze bedoelt het niet verkeerd, wellicht heeft ze zelf niet door dat sommige uitspraken je benouwen. gewoon over praten dus,
    en grenzen stellen.

doe ik ook hoor, zowel bij mijn ouders, als schoonouders.

18. Carinda

Carinda Actief lid

26 mei 2007
    118
    0
    0
    Met mijn vorige schoonmoeder had ik hetzelfde. Ik heb er heel veel moeite mee gehad, maar wat ik je aan kan raden; ga met haar in gesprek. Leg haar uit wat je dwarszit. Welk gevoel ze je geeft. Dat je begrijpt dat ze ook blij is en trots, maar dat jij graag zelf in alle rust wilt genieten van alles en zelf wilt gaan shoppen. Zorg er ook voor dat je vriend het begrijpt. Veroordeel zijn moeder niet (echt waar, je moet er niet tussen in willen staan!!! ) Het is en blijft zijn moeder en samen met haar ben jij de belangrijkste vrouwen van zijn leven. Hij hoeft niet te kiezen, maar hij moet begrijpen waarom je het zo moeilijk vindt. Praten praten praten dus!! Echt waar, het lucht op en als volwassen mensen moet je idd rekening met elkaar houden. Jij met de oma in spe, maar zij zeker met jou en al je hormonen in je lichaam!!

Succes ermee

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Als je het lastig vind, zou ik toch eerst met je vriend erover praten, kijken hoe en wat hij ervan vindt. En vervolgens kan je misschien je vriend vragen eens met je schoonmoeder te praten, of doe het samen.
    leg uit dat je het heel lief vind maar dat je er ook een beetje benauwd van wordt. Vertel het haar zoals je het ons hebt verteld maar iets genuanceerder. Zorg dat je het met vriendlief eens wordt over wat jullie na de bevalling doen, bijv eerst zelf genieten en daarna pas bellen enz. zodat je dat ook samen kan vertellen aan je schoonmoeder.

20. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Meiden, bedankt voor al jullie feedback. Echt heel fijn! Ik ga het inderdaad eerst eens even met mijn vriend bespreken. Mijn beste vriendin vertelde mij dat het 't handigst is als hij uiteindelijk ook de boodschap overbrengt (zoals Stefanie83 hier ook al opperde). Ze vertelde mij namelijk het verhaal dat haar schoonzus tijdens haar zwangerschap ook een keer tegen haar moeder heeft gezegd dat ze even niet zat te wachten op tig telefoontjes en ook de vele cadeautjes. Haar moeder was er dagenlang van ontdaan, wat ik me ook wel kan voorstellen. Als de eigen zoon op een rustige manier vertelt dat het even een tikje minder mag, is het wat beter te verteren denk ik en komt het minder hard aan. Het is toch altijd anders met schoonfamilie qua communicatie en zeker in mijn geval; zoals ik al eerder schreef, ik heb echt geen slechte band met mijn schoonmoeder, maar ook geen hele hechte. Ben benieuwd hoe mijn vriend reageert ;)

Deel Deze Pagina