Ik lees overal dat een kindje vanzelf komt als het er klaar voor is... maar ik was bijna 42 weken, meconium houdend vruchtwater, uberhaupt bijna geen vruchtwater meer, huid was helemaal uitgedroogd (zag er uit als 43wk+ aldus kinderartsen).... waar zat mijn kindje op te wachten dan??? Ik schrijf het nu misschien een beetje luchtig, maar ik meen mijn vraag wel echt serieus. Want mocht er een derde kindje komen, moet ik dan ook weer wachten tot 42 weken met elke controle de mededeling: kindje komt als het er klaar voor is.... ik maak me daar echt nu al zorgen om. Volgens de kinderarts had onze zoon geen 12 uur langer moeten blijven zitten... Ook ons eerste kindje kwam niet spontaan.... (ingeleid). Wat is je jullie ervaring, bij een derde dus weer braaf wachten met alle risico's (die met eerder inleiden voorkomen hadden kunnen worden) maar voor lief nemen... zou 1 van de redenen zijn om niet voor een derde kindje te gaan (het besef dat we inze zoon bijna kwijt waren door overtijd lopen)....
Mijn vraag is dus eigenlijk: ik heb het gevoel dat ik dus niet uit mezelf beval....zelfs strippen deed niks. Beide keren wel een prima bevalling gehad, vliezen breken en in 4 uur resp. 3,5 uur bevallen. Zonder weeënopwekkers. Dus mijn lichaam kan het wel, maar lijkt niet zelf te starten. Wat kan ik bij een eventuele volgende zwangerschap verwachten? Met mijn ervaring, waar we enorm van zijn geschrokken, in mijn achterhoofd.
Over het algemeen geeft het kindje het seintje dat ie er klaar voor is en dat is wat je overal terug leest. Natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel, wat bij jou het geval lijkt te zijn. Uit onderzoek is niet gebleken dat je per definitie weer een inleiding krijgt/ overtijd gaat lopen als je dit al twee keer gehad hebt. Echter in de praktijk zie ik wel vaker dat mensen dan de derde keer weer ingeleidt moeten worden. Ze gaan er tegenwoordig wel steeds soepeler mee om. Voorheen werd erg strikt tot de 42 weken afgewacht. Mijn ervaring is dat het tegenwoordig tussen de 41 en 42 weken discutabel is. Maar dit verschilt ook nog wel eens per regio en per gynaecoloog. Natuurlijk als jij aangeeft hier vorige keer zo van geschrokken te zijn zullen ze dit keer echt wel alerter zijn en je mogelijk meer controles aanbieden of de inleiding iets vervroegen. Maar dat kan ik je natuurlijk niet beloven en zul je even aan moeten kaarten zodra je zwanger bent. Hopelijk geeft dit je een beetje geruststelling. Groetjes Gea