kindje loopt achter in groei

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door muisje14, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Afgelopen dinsdag de 20 weken echo gehad. Kindje is helemaal gezond alleen wat aan de kleine kant, met 21,2 weken weegt ze 339 gram. Ze zit net binnen de grens dus hoeven we niet doorgestuurd te worden. Wel ging de echoscopiste contact opnemen met mijn vk. Vandaag op controle geweest en is afgesproken dat ik iedere maand een echo op de praktijk krijg, aangezien 1 vk bij ons normaal ook 20w echo maakt.
    Wel fijn die extra controle en dat we nog even naar ons kleintje mogen kijken.

Bij wie liep de groei ook achter en wat was het gewicht bij de geboorte?

2. dolfina22

dolfina22 Actief lid

8 dec 2008
    276
    1
    0
    leerling verzorgende ig
    tiel
    bij mijn eerste 2 kindjes die liepen ook achter me zoon was 2990 gram bij geboorte en 46 cm
    me dochter was 3040 gram en 47 cm me jongste zoon liep gelijk met gemiddelde en was 3440 gram en 50 cm

3. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    1e liep vanaf 32 weken achter en geboren 2820 gram en 47 cm
    2e het zelfde vehaal, maar liep 1 week achter geboren 3060 gram en 48 cm.

Nu in verwachting van de 3e en hij loopt voor 2 weken.

Niet te druk maken. Ze houden je goed in de gaten.

4. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij onze dochter verschilde het per week eigenlijk. meestal liep het buikje paar weken voor en het hoofdje en beentjes wat achter (gyn noemde het een 'Gelders postuur' :)) Ook was ze voor een meisje aan de zware kant.
    aan het einde van de zwangerschap was ze juist aan de kleine kant. Uiteindelijk geboren met een gewicht van 3115 gr. Niet enorm, maar ook niet te klein.
    Het kan zo schommelen. Maak je vooral niet te druk. Fijn dat ze je goed in de gaten houden.
    Zijn jullie zelf groot? Vaak heeft dat ook wel invloed. En de Nederlandse gemiddelden zijn best flink :)

5. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Ons mannetje was met de 20 weken echo ook wat kleiner .
    Maar dat is niet zo belangrijk , als je kindje gewoon volgends gemiddelde groeit dus als bijvoorbeeld zijn hoofdje met 20 weken , op een termijn van 18 weken uit kwam . Dan met 21 weken dus ongeveer op 19 . Zo keken ze bij mijn mannetje .

Ik had met 21 weken de 20 weken echo . Toen was hij wat kleiner dan gemiddeld . Een week later (bij een andere echoscopist) was hij nog ietsjes kleiner maar zijn buikje ineens een weekje groter dan gemiddeld . (dus zijn buikje was in een week voor 3 weekjes gegroeid)
    2 weken later bij was hij weer wat kleiner ( Bij dezelfde echoscopist als de 20 weken echo ) . En daarna bij de pretecho , liep hij precies via de midden curve . Dus heel gemiddeld .

Dus zijn groei is gewoon perfect en daar gaat het om . Wat kleiner of wat groter is echt niet erg .

Dus maak je niet druk . Ook op het consultatie bureautje zal je altijd wel te horen krijgen "iets te klein" "iets te groot" . Nou en , als je kindje maar gezond is :) .

6. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Onze kleine meid liep ook steeds bij iedere echo achter. Op een gegeven moment is dat helemaal bij getroken bij 34 weken en het gewicht wordt nu geschat op 3160 gram.

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

@TS: hoeveel dagen/weken liep je kleintje dan precies achter?
    Ik zie alleen het gewicht, maar dat zegt me niet zoveel

Hier ook een kleintje dat enkele dagen achter loopt. Een beetje achter zoals een weekje is niet erg volgens de gyn en echoscopiste

8. felina

felina Actief lid

17 jan 2012
    350
    0
    0
    NULL
    bij mij was de kleine met 20 weken 320 gram en met 29.5 weken 1450 gram en dat was precies gemiddelde nu krijg ik met 35 weken nog een echo. ik heb drie dochters die bij de geboorte ook licht waren 1 was 2180 en 2 was 2880 en 3 was 2830 maaaar allemaal gezond zelf ben ik ook niet groot dus ja. Nu verwacht ik een zoon dus ik ben benieuwd hoe zwaar en groot hij word bij geboorte.

9. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Fijn dat je iedere maand een echo krijgt, kunnen ze het goed in de gaten houden. Een echo zit er alleen wel vaak naast! Ons eerste kindje liep ook achter in de groei maar zat volgens de echo nog wel tussen de lijnen. Ze werd geboren met een gewicht van 2160 gram (ruim 36 wkn) en zat daarmee toch wel onder de lijnen.
    Onze zoon was ook te klein en zat bij de echo's echt onder lijnen maar die werd uiteindelijk geboren met 2230 gram wat voor de termijn niet zo slecht was. (ruim 34 weken).

Probeer niet teveel te focussen op de echo's! Geniet van de zwangerschap!

10. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Het kindje loopt maar een weekje achter in de groei, ik ben zelf 1.60m en mijn man 1.90m
    Alleen qua waarden zat het net boven de p5 lijn. Maar gelukkig wordt ze nu iedere maand in de gaten gehouden

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Een weekje is totaal niet erg en word normaal nog niet eens extra scherp in de gaten gehouden, dus zou me niet te druk maken meid
    Een marge van een week is vrij normaal

Je hebt nu eenmaal grote kinderen die later 2 meter worden of kleine kindjes die bijv 1.60 worden

Zo liep mijn zoon met 20 weken 2,5 week voor
    En dez zwangerschap loopt ons meisje 3 dagen achter en het buikje telkens een week

12. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Niet helemaal eens met die stelling.... ik ben klein geboren 2430 gram en 48 cm en ik ben nu 1,70. Gemiddelde lengte man in Nederland is 1.80 en voor de vrouw 1.68 m. Het wil per definitie zeggen klein geboren, dus je wordt later geen grote...:p

Deel Deze Pagina