Hallo, Help, vanaf het moment dat mijn vriend en ik verteld hebben dat ik in verwachting ben, zijn zijn ouders al bezig over trouwen. Eerst dacht ik echt dat het een grapje was (ik heb ook heel hard gelachen !) maar nu blijven ze erover bezig, alleen tegen hem, nooit tegen mij. Dat durven ze niet... Ze zeggen dat trouwen makkelijker is is het officieel registreren van vaderschap, maar volgens mij denken ze dat ik er ooit eens vandoor wil gaan met baby ofzo.... Anyway, ik laat me niet dwingen tot een 'moetje', echt niet. Ik zie mezelf al staan in de rij bij het loket op maandag morgen tussen 10 en 12, gratis trouwen, nou joepie, das echt de mooiste dag uit mn leven zo had ik het me altijd voorgesteld.. Maar wel heel vervelend, ik ben al de hele tijd zo geirriteerd en dan komen mn schoonouders nog ff op de proppen met hun achterhaalde idee. Ze zeggen ook echt letterlijk: wij vinden dat jullie moeten trouwen.. en als ik dat niet doe, wat dan? het klinkt echt zo...nou gewoon een beetje als een dreigement. (heb trouwens nooit echt problemen met ze gehad, altijd normaal geweest) To the point...wat moet ik nou precies doen zodat hij alle rechten enzo krijgt, behalve trouwen dan .... Grzzzz Diana
Je kunt tijdens je zwangerschap al de erkenning regelen. Hiervoor moet je beide naar het gemeentehuis en dan kiezen jullie ook de achternaam voor jullie kleine. (Dit kost niets) Na de geboorte vraag je het gezamelijk gezag aan bij het kanton. Dit kan schriftelijk. Hiervoor krijg je informatie mee bij het aanvragen van de erkenning, en soms ook van je VK. Zo is je vriend volledig verantwoordelijk. Kunnen jullie trouwen hoe/wanneer jullie maar willen.
Zoals Harmless beschrijft zo hebben ik en mijn vriend het ook gedaan... Wij betaalde 10 euro maar dit waren administratie kosten...Ik vind het zo achterlijk om te gaan trouwen met als reden dat je zwanger bent als ik zou trouwen dan zouden we het niet op deze manier doen je trouwdag moet toch de mooiste dag van je leven zijn dan ga je toch niet gratis naar de gemeente om te trouwen terwijl het ook op deze manier kan, en sommige denken dat dit veel werk is mar dat is helemaal niet zo... En wie zijn jou schoonouders nou om jullie te gaan vertellen dat jullie moeten gaan trouwen pff mijn schoonouders moeten dat dus echt niet tegen mij gaan zeggen want dan krijgen ze de volle laag... ( mag toch mijn hormonen de schuld geven )
Ja dat vind ik dus ook, ik ben echt laaiend en ik wil ook ff niet naar ze toe ofzo. het is ook zo stiekum steeds alleen tegen mn vriend...daar ben ik ook zo boos over. Wij doen het wel op onze manier en bevalt dat niet dan hebben ze pech, maar ik wil er van hun niks meer over horen.. zo, ff stoom afgeblazen.. grzzz Diana
Wat zegt je vriend er dan allemaal van? Ik neem aan dat hij toch ook een beetje de zezlfde mening als jij deelt dat jullie pas trouwen als jullie het willen en niet omdat er een kleine op komst is.. Je kunt natuurlijk altijd vragen aan de schoonouders of zij dan van plan zijn de trouwerij te betalen omdat jullie er dan een knalfeest van willen maken! hahahaha! (zo gemeen zou ik zijn) Je kunt alles tegenwoordig zo goed regelen en dan zou een kindje idd geen excuus moeten zijn om te gaan trouwen. Veel succes!
Tja, mn vriend vindt ook dat het geen reden is om te trouwen en heeft ook al gezegd dat zij dan de bruiloft maar moeten betalen als ze dat zo graag willen. Maar hoe meer ze erover bezig blijven, hoe meer twijfel ik bij hem hoor. Hij begrijpt ook niet dat ik zo kwaad erom ben. Dan zegt ie; leuk is het niet, maar we kunnen toch gewoon daar gaan eten?Je hoeft je echt niet zo druk te maken hoor! Maar vanochtend had ik hem tuk...ik stond op en ik zei: zo, kleed je aan, een beetje netjes,een hemd ofzo want om tien uur wil ik bij het gemeentehuis zijn, dan ben ik tenminste van die zeik af. Toen begon hij te lachen en zei dat het inderdaad belachelijk is.. Ik zoek gewoon eens precies uit hoe de hele produre werkt zodat ik hem kan laten zien dat het ook echt anders kan. Ik hou jullie wel up-to-date.. Grzzz Diaan
Ach schoonouders kunnen zo vervelend zijn...pffff....bij ons heeft jan en alleman in de familie ook altijd wel wat te zeggen over onze situatie. Wij zijn ook niet getrouwd en gaan dat ook niet even snel doen omdat de rest maar vind dat het hoort of zo. We hebben een samenlevingscontract en 2 testamenten met o.a. het voogdij verhaal er in en nu gaan we het kindje erkennen samen en later gezag aanvragen. Tja het is de lange weg maar ik zie me niet nu snel even naar het stadhuis gaan om te trouwen. Lekker afgezaagd. Nee hoor, lekker doen wat jullie willen en bijt maar van je af. In de tijd van de ouders en schoonouders ging het nou eenmaal anders misschien maar dat ene papiertje maakt echt geen reet uit verder. Als je uit elkaar gaat ga je uit elkaar en getrouwd zijn stopt dat echt niet. Wel is het een goed idee om altijd te zorgen dat het kindje goed terecht komt mocht jullie iets overkomen in de toekomst. Maar daar heb je vast wel al over nagedacht. Groetjes, M
Ik snap echt niet waar je schoonouders het lef vandaan halen... een bruiloft kost geen 2 dubbeltjes en ze denken zeker dat jullie een geld boom in de tuin hebben staan.. mij god... Je mag toch zeker wel zelf bepalen wat je wilt doen... Weet je wat het is het erkennen en het gezag aanvragen en een testament samenstellen is alles een hele bruiloft regelen is veel meer werk hoor ( vind ik ) je moet een jurk zoeken, je moet een zaal huren, uitnodigingen maken,een fotograaf regelen, eten en drinken regelen.... Nou sorry dat zou ik dan lekker doen als ik niet zwanger zou zijn dan heb je al die stress niet... En ik weet dat er mensen zijn die dag zeggen '' Je kan ook gratis trouwen '' maar zoals ik al eerder zei vind ik dat echt stom ik vind namelijk dat je trouwt met elkaar omdat je van elkaar houd en niet omdat het makkelijker qua papieren is voor je kindje... Maar goed ieder z'n eigen mening...
hehe, dat zijn reacties waar ik wat aan heb, beter als die van mn vriend. We hebben nmlk zeker geen geldboompje en ik wil ook helemaal niet met een dikke buik trouwen... juist leuk als de kleine er later bij kan zijn. Schoonouders suck.. x
Als je straks echt je schoonouders wil 'plagen'.... Optie: Stiekem trouwen? Alle gekheid op een stokje je moet doen waar jullie achter staan. Daar gaat het toch om!
@ Harmless: Oei die is goed! lekker in een warm land! heeeeeeeerlijk en dan idd je kleintje als bruidsmeisje of jonkertje
Hahahaha geweldig... En dan moet je een kaartje sturen met jullie drietjes op de foto en dan zeggen '' kijk eens dit was onze mooie trouwdag deze dag zal ik nooit vergeten '' hahahahah Ik zie dat gezicht al helemaal voor me hahahaah ben gelijk weer melig Als ik dit lees dan moet ik echt ff op mijn knieen gaan zitten en god bedanken dat ik leuke schoonouders hebben.. [-o< Hun hadden mij juist aangeraden om nu nog niet te gaan trouwen omdat dat veel te veel geld kost en dat je het ook op een makellijke manier kan doen en mijn schoonmoeder zij ook als je nu wilt trouwen dan moet je dat doen maar het is veel leuker als die kleiner wat ouder is en het zelf mee kan maken maar we moesten zelf beslissen, en ongeacht onze beslissing dan zou ze er nog achter staan... Kijk aan zo'n schoonmoeder heb ie wat ... ik wil later echt niet zo helse schoonmoeder worden en ik weet ook wel dat ik dat niet ga worden
Mijn schoonmoeder zeurt er ook totaal niet om, ze is zelf ook al jaren "gewoon" met haar vriend samen. En daarbij zijn de nichtjes van mijn vriend ook eerst aan kids begonnen en later pas getrouwd, dus in de familie is het niet bijzonder om zonder trouwboekje een kindje te krijgen. Racebabe
Hoi Diana 85, Ik herken je verhaal helemaal. Toen wij het blijde nieuws aan onze schoonouders gingen vertellen, kwam er ook direct een "nu gaan jullie zeker wel trouwen" achteraan. We hebben er meteen korte mette mee gemaakt "Nee, dat doen we niet". Verder geen discussie of uitleg, we doen het niet! Ook wij vinden het krijgen van een kind niet direct aanleiding om in het huwelijksbootje te stappen. De volgende dag kwam mijn schoonvader nog even binnen en zei: "je hebt groot gelijk, trouwen is leuk, maar niet trouwen is veel leuker" Wij reageren niet meer op opmerking die over 'verplicht' trouwen gaan. We strooien ook de opmerking van mijn schoonvader hier en daar rond. We bepalen zelf wel hoe wij vinden, dat de toekomst eruit zal zien.....en wie weet gebeurt het toch nog ooit. Jammer dat ze zo denken. Het is immers jullie leven! Groetjes Franka
Ik ga toch even inhaken op dit verhaal. Ik ga namelijk wel trouwen omdat ik zwanger ben, noem het maar achterhaald oid maar ik wil dat alles in 1x geregeld is. Nou zijn we zelf op het idee gekomen en is het niet zo dat dat is "opgedragen" door (schoon)familie. Door familie problemen zal zoiets nooit de dag van mijn leven worden aangezien ik of mijn moeder niet kan uitnodigen of mijn vader, een van die 2 is er gewoon stomweg niet bij, daar is te veel voor gebeurt in het verleden.(en zoveel dat ze dat ook niet voor een dag opzij kunnen zetten) Ik trouw hierdoor nu wel maar heb gekozen voor de gratis variant en is het dus inderdaad alleen een administratieve afwikkeling.(overgens sta je niet in de rij ervoor maar wordt dat gewoon netjes afgewikkeld door een ambtenaar in een kantoor) De grootste reden voor mij om wel te trouwen is dat het ongeboren kind dan ook al van hem is. Klinkt vreemd maar als je nagaat dat er nog steeds vrouwen overlijden bij de geboorte(ergste scenario dat weet ik)en als er dan niets is geregeld, en bij erkenning is er niets geregeld dat kan namelijk pas als het kind is geboren en daarvoor is de vader en de moeder nodig, dan is de wet in nederland ineens heel vreemd. Als jij overlijd tijdens de bevalling heeft de vader geen recht op zijn kind! Overgens de complete schoonfamilie en jouw complete familie niet. Het kind komt onder de staat te staan en gaat naar een pleeggezin! Tuurlijk ga je er niet vanuit dat het kan gebeuren maar er is wel een kans en ik wil het mijn vent niet aandoen mocht dat gebeuren dat hij kan fluiten naar zijn kind. Uiteraard moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt en laat het niet opdringen door (schoon)familie, maar ik zou zelf over bovenstaande toch nog even nadenken, je hoeft namelijk niet te trouwen maar ook geregistreed partnerschap is een optie!(dan kun je later die akte ook nog eens omzetten in een trouwakte en daarvoor moet je weer naar het stadhuis met getuigen en de hele meut). Dat is miscchien wel een optie, ben je nu gewoon goed ingedekt en je kan op een later tijdstip gewoon trouwen met je kind erbij etc!
Laat je niks opdringen door je ouders, schoonouders of wie dan ook. Maar even 1 ding, trouwen hoeft niet duur te zijn! Wij waren voor 100 euri's klaar! En dat is een stuk goedkoper dan erkennen, testamenten enz. die je anders moet regelen. Maar echt no way dat ik ga trouwen voor mn schoonouders...
Wij gaan ook gratis trouwen voor het kindje. We hebben in dec. een huis gekocht en we hebben nog geen samenlevingskontrakt omdat we toch binnen 1 jaar wilde trouwen. En nu we over 2 maanden een baby verwachten, vinden we het wel makkelijk om het allemaal zsm en goedkoop mogelijk te regelen. Alleen onze ouders komen bij het officiele gedeelte en we gaan daarna met zijn alleen wat drinken maar voor de rest vieren we het niet. We zien dit echt puur als administratieve afhandeling. Na de bevalling, in de zomer gaan we dan wel een bruiloftfeest geven en dan nodigen we al onze vrienden en familie uit. Je kan ook nu trouwen voor de NL wet en daarna nog wanneer jullie willen de tweede mooiste dag van je leven krijgen en op jullie manier. Maar je moet iets doen omdat jullie het willen niet wat andere van jullie verwachten.
Wij gaan ook absoluut niet trouwen zolang ik zwanger ben. Ik wilde voor de zwangerschap graag trouwen maar wil nu ook geen Moetje. Ik weet niet hoe jij aan die info komt aafje maar het lijkt me toch niet dat je zomaar je kind kan kwijtraken, vooral niet als het in een testament staat. Bij ons werd verteld dat het kind nu altijd zijn achternaam krijgt en na de geboorte kunnen wij het gezag gaan regelen, als je goede bronnen hebt geloof ik je meteen maar ik vind dit wel heeeeel erg koffiedik kijken. Wij gaan gewoon trouwen als de kleine er is (ook geen grote dure bruiloft, zijn wij geen types voor)
Lieve schat erkennen kost niets ik heb miss nog geen 10 euro betaald voor administratie kosten sommige gemeentes doen het zelfs gratis.. Iedereen die denkt dat het te veel werk is die moeten het dan toch maar eens gaan uitzoeken want er is helemaal niet veel werk... En heb jij dan een kleine bruiloft gehad? Want voor 100 euro zou ik geen bruiloft kunnen regelen hoor.. Als ik dan al ga trouwen dan doe ik het groots met veel mensen en lekker eten het is toch een speciale dag daarom vind ik het raar om gratis te gaan trouwen, ik zeg niet dat het duizenden euro's moet kosten maar het mag wel iets kosten... Maar zoals iedereen al zegt het belangrijkste is gewoon dat je je niets laat opdringen door wie dan ook je moet doen wat jullie het beste lijkt...