zeurende schoonouders over trouwen...zucht

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Diana85, 19 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Erkennen kost inderdaad niets. En voor het ouderlijk gezag moet de geboorteacte meegestuurd worden vandaar dat dit pas na de geboorte geregeld kan worden. (Ik geloof dat hiervoor uitdraaikosten van zo'n 10 Euro mee gemoeid zijn)

Maar een testament is m.i. in alle gevallen van toepassing. (In vele gevallen wordt dit zelfs geregeld bij samenlevingscontracten en/of aangaan van een koophuis, zeker als je weet dat je tzt toch aan kinderen wil beginnen.)

Misschien helemaal 'vroeg' om erover na te denken maar indien je een testament laat opstellen denk dan aan het blijvendschap. Zodat als je kind straks trouwt en evt weer scheid (Ja we denken vooruit) zijn/haar ex-partner niet jouw geld e.d. alsnog kan krijgen.

2. serlovesang

serlovesang Actief lid

5 aug 2006
    130
    0
    0
    ik had even een vraagje ik ben alleen getrouwd voor mijn geloof maar niet voor de nederlandse wet, en wij willen dat ons kindje toch allebei onze achternaam neemt kan dit of niet?

3. Niet meer actief

Ik heb begrepen dat bij erkennen de vader alleen de lasten heeft en niet de lusten. Dat hier nog via de notaris het e.e.a. bij komt kijken, wil je ook echt aanspraak kunnen maken op je kind bij evt. overlijden of uit elkaar gaan.

Ook moet je (dacht ik) een testament, waarin staat bij jouw overlijden de kleine na te laten aan pa. Omdat t kind dan automatisch naar de ouders van de moeder gaat.

Dit heb ik mij ooit een keer aan laten leunen.

En over het trouwen. ja kijk, daar zit een groot verschil in. Trouwen en een bruiloft zijn voor mij 2 dingen.
    Ik ben getrouwd. Gratis. Gewoon nette kleren aan hoppa, wie komen wil komt, maar verwacht niks.

Jij wil een bruiloft! ja, dat redt je niet voor 100 euri :)

Wij hebben het ook over de administratieve afhandeling.
    Ben niet zo'n romanticus.

En mocht ik nou alsnog een groots feest willen, trouwen we gewoon nog een keer!

4. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Serlovesang: Ik vrees dat een dubbele achternaam voor een kind alleen kan als een van jullie een andere nationaliteit heeft dan Nederlands, of een dubbel paspoort. Maar dan nog is het niet makkelijk. Wie namelijk alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, kan nog niet kiezen voor een dubbele achternaam. En kinderen met ouders die alleen de Nederlandse nationaliteit hebben, krijgen geen dubbele achternaam.

5. aafje87

aafje87 Actief lid

11 jan 2007
    223
    0
    0
    ICT Medewerkster
    Voorburg
    Helaas weet ik dat het wel gebeurt! Het ouderlijk gezag kan pas geregeld worden NA de bevalling en daar zijn zowel moeder als vader voor nodig!
    Zijn een van beide er niet meer dan komt je in het grijze gebied van de wet en gaat het kind naar de staat!
    Ik heb overgens niet in mijn bericht iets staan over een testament!? Bovenstaande gebeurt zoiezo wel bij iemand die niets geregeld heeft verder behalve een erkenning bij de gemeente.
    Als je een testament maakt moet er wel een partitie inzitten waarin je het nu nog ongeboren kind toewijst aan een voogd(logischerwijs zal dat de vader zijn)
    Maar aangezien een testament ook een €900,- kost was de keuze voor ons heel snel gemaakt!

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ja trouwen en een bruiloft hoort bij elkaar vind ik ... Ik vind gratis trouwen zo stom... Kijk de ene doet het groots trouwen en de andere weer klein maar als je dan al gaat trouwen doe het dan gelijk goed... Je gaat toch niet gratis trouwen :( in je normaal kleren het hoor de mooiste dag te zijn en dan hoor je gewoon lekker de hele dag jezelf ( als vrouw zijnde ) een princessje te voelen.... Maar goed iedereen ziet het anders...

Het is alleen dat het echt niet zoveel werk is hoor erkennen en een testament aanvragen en gezag aanvragen... Denk dat een hele trouwerij organiseren meer tijd en geld kost dan dit :D

7. Niet meer actief

Ik zou graag willen trouwen MAAR omdat ik onder huwelijkse voorwaarden wil / moet trouwen kost dat meteen een berg geld (voor de notaris, kost wel een duit) voorlopig doen we niets dus :(

Maar ik had graag een motje gewild hoor, ik wil niet anders heten als ons kind dus krijgt het nu mijn naam anders had het onze naam gekregen, mijn vriend vind dit absoluut niet leuk maar is nu eenmaal niet anders, ik ga niet anders heten als ons kind, lijkt me verschrikkelijk.....

Trouwen hoeft trouwens niet zo duur te kosten bij ons is inclusief alles maximaal 500 euro en dan kan je zelf kiezen wat voor feest (of niet je geeft)

DAT is ook weer zoiets als ik trouw ben ik eigenlijk een beetje verplicht om receptie te geven (ivm klanten, eigen zaak) vind ik tenminste wel horen... allemaal weer extra geld.

Mijn vader wil volgend jaar naar aruba ofzo als de kleine er eenmaal is ik denk erover om daar dan te gaan trouwen (haha maar dat weet mijn vriend nog niet)

8. inge75

inge75 Actief lid

12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Wij gaan NIET trouwen. wij hebben de erkenning al geregeld en voor alle andere dingen hebben we gekozen voor een partnerregistratie. Is het op papier dus "goed" geregeld. We kunnen dan altijd nog gaan trouwen met alles er op en er aan.

Daarbij is het ook héél verstandig om een testament te laten maken want dat is eigenlijk nog belangrijker dat het "TROUWEN".

Groetjes Inge

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Wij willen dolgraag trouwen, maar niet omdat we nu een kindje krijgen. en we gaan er zeker geen geld voor lenen. Mijn vriend wil dolgraag een echt huwelijk met feest en al, en tsja dat duurt dan even voor we gespaard hebben.

Onze beiden ouders zijn al flink op leeftijd en hebben geen moment gevraagd of opgedragen dat we zouden moeten trouwen.
    We willen zelf alles goed geregeld hebben. En ja mijn kind heet straks anders als ik, maar dat is een hele bewuste keuze. als we straks gaan trouwen heten we alledrie hetzelfde.

dus voor de geboorte hebben we erkenning geregeld, en na de geboorte gaan we het gezag regelen, plus een testament dat de kleine niet buiten de familie terecht komt als er met ons tegelijk iets gebeurd. Ik heb hierbij vooral zijn ouders heel erg betrokken, zodat ze weten dat ik ook alles rond wil. en dat het voor hun zoon allemaal rond is. Nou ik kreeg er dikke complimenten voor.

Ik vind het ook bullshit dat het allemaal teveel geregel is als je niet trouwt. we zijn voor het erkennen 10 minuten in het stadhuis geweest en dat kostte helemaal NIETS!
    voor het gezag hoeven we alleen maar geboortebewijs, en twee uitreksels te sturen naar het kantongerecht en we zijn wat voogdijschap e.d. betreft klaar. Ook dat is gratis.

10. chantal1984

Ik denk zelfs dat trouwen op zich nog meer kost en en dat je er veel meer tijd aan moet besteden dan ff 10 min naar het stadhuis te gaan.. en daarna wat papieren moet opsturen...Heb geen zin in die stress van de bruiloft tijdens de zwangerschap... is ook niet goed voor je ;) Dus ik ben het helemaal met je eens :D

En oke ik weet ook wel dat je gratis kunt trouwen maar kom op mensen dat is toch geen trouwen meer.... Dan komt het bij mij over alsof je denkt dat het moet en niet omdat je zoveel om elkaar geeft.. maar goed zo denk ik er over.. ik zeg niet dat je een mega feest moet geven maar vind dat je zoiets best mag vieren...:D

11. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    @chantal: dat is echt onzin wat je zegt dat je het doet omdat het moet en niet omdat je van elkaar houdt?! Echt een vreemde beredenering. Mijn vriend en ik zijn al 10 jaar samen dus houden van is meer dan aanwezig. En niet iedereen denkt zoals jij dat doet.

Ik vind iedereen moet doen wat zij willen doen maar ga dan niet mensen vertellen dat ze stom zijn of dat ze niet van elkaar houden omdat ze het gratis doen. Kan jij in iemands portemonnee kijken of andere persoonlijke dingen?

En feest geven doen we wanneer we geld hebben en in de zomer. Trouwen bij de gemeente imo echt puur adminstratief en feestje met vrienden en familie vind ik echt veel belangrijker.

12. stella1

stella1 Lid

9 dec 2006
    72
    0
    0
    rotterdam
    wij zijn wel getrouwd, maar pas toen onze dochter al 3 was. Hartstikke leuk was dat. Mijn dochter en haar vriendinnetje als bruidsmeisjes. Ze waren zo trots op hun mooie jurken.

13. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant

14. chantal1984

Ik zeg niet dat de mensen die het allemaal wel zo doen stom zijn in zeg alleen dat IK het persoonlijk stom vind om zelf zoiets te doen.. IK vind het persoonlijk gewoon raar om ineens te gaan trouwen met elkaar omdat je zwanger ben.. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je zoiets niet ineens moet doen omdat je zwanger bent maar gewoon omdat je er samen over beslist om te trouwen, kijk ik zie het dan dat je het alleen maar doet omdat je een kindje krijgt... En sorry als je je voelt aangevallen dat ik het zo zegt maar zo denk ik er nou eenmaal over... Trouwen doe je omdat je van elkaar houd en niet omdat je ineens zwanger bent, en tuurlijk iedereen houd van elkaar en dat begrijp ik ook wel maar de reden '' we gaan trouwen OMDAT ik zwanger ben '' vind ik gewoon stom... Sorry.... Maar zoals ik al eerder heb gezegd iedereen doet het op zijn eigen manier :D even goede vrienden :D

15. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ja hoor :)

Inderdaad meningen verschillen maar ja gelukkig maar anders was het wel heel druk bij de gemeente op de "gratis dagen" :D

16. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Het feit dat mijn schoonouders zouden willen dat we zouden trouwen, zou voor mij al reden zijn om het NIET te doen. Wij gaan niet trouwen.

Er heersen altijd misverstanden dat het veel meer rompslomp zou geven als je een kind krijgt als je niet getrouwd bent (het is maar wat je veel rompslomp noemt: erkennen en naar het kantongerecht). Testament kan je voor kiezen of niet: dat zou je dan ook moeten als je getrouwd bent. Trouwen geeft daarin geen meerwaarde. En duurder? Wij waren voor de erkenning en kantongerecht niets kwijt. Geen cent... dus hoe goedkoop wil je het hebben?

Dat de vader niets te vertellen over het kind als de moeder overlijdt tijdens de bevalling en ze zijn niet getrouwd, is overigens niet waar. Door de erkenning van de ongeboren vrucht, ontstaat ook direct een familierechtelijke betrekking tot de man en heeft de man gewoon recht op het kind. Of ze nou getrouwd waren of niet.

Als je als moeder kwaad zou willen en ervoor wil zorgen dat de vader zijn kinderen niet ziet, lukt je dat toch wel.. of je nou getrouwd bent of niet. Erkenning en een aantekening bij het Kantongerecht geeft de vader precies evenveel recht als wanneer je getrouwd bent.

17. Vennetje

Vennetje Actief lid

3 aug 2006
    261
    0
    0
    Dit is wel een belangrijke aanvulling voor diegenen die misschien een geregistreerd partnerschap overwegen. Voor de wet is dit gelijk aan een huwelijk met uitzondering van alles wat geboren kinderen binnen dit partnerschap te maken heeft!
    Kinderen dit binnen een geregistreerd partnerschap geboren worden, zijn niet automatisch ook van de partner van de moeder (zoals binnen het huwelijk). Dit moet apart geregeld worden.

18. Niet meer actief

Ik zou ook niet trouwen omdat ik zwanger ben maar gewoon omdat ik van mijn manneke houd en ik graag een ouderwets voorbeeld zou willen geven aan ons kindje, helaas zit het er gewoon effe niet in, ga ik niet heel erg mee zitten maar vind het wel jammer dat zijn of haar papa en mama niet getrouwd zijn en in principe is het dan een "bastaard" kindje zoals ze dat vroeger zouden noemen en had het graag anders gedaan MAAR wat niet is, is niet en we maken gewoon het beste van :) We houden zoiezo van elkaar en dat papiertje (voor mijn ouderwets idee heel belangrijk) komt nog wel!

19. Niet meer actief

@ Chantal

ik ben ook niet getrouwd omdat ik zwanger was.
    Maar om andere financiele redenen.

En ik vind trouwen zo ontzettend stom. (sorry)

Dus wij hebben het gratis gedaan, puur en alleen voor het papiertje. Om er zo snel mogelijk weer vanaf te zijn.

Ik zie mezelf al lopen in zo'n witte jurk. hahaha nee dat kan echt niet!

Maar zoals je al zegt, ieder voor zich. Ik gun iedereen de dag van z'n leven. Maar mijn dag komt binnen een aantal weekjes... En dan gewoon in een oude pyama!

20. Niet meer actief

hihi leuk he hoe iedereen anders over trouwen dnekt, geen persoon is hetzelfde, sommige willen een prinsesjes huwelijk de andere gewoon effe een papierke halen in hun spiekerbox (spijkerbroek)

1 april leuk grapje Mama Mo :p ik was vroeger ook uitgerekend op die dag maar heb mijn moeder laten zweten tot de 11e :p hoop dat ie van jou beter meewerkt :p

Deel Deze Pagina