Trouwen omdat een ander dat "oplegt" moet je zowiezo nooit doen, dat doe je omdat je dat zelf wilt. Het geeft geen garanties voor de toekomst! Zoals geen enkel briefje je zal geven, dat heb ik afgelopen jaar wel gezien. Ik zelf zou niet willen trouwen zonder de witte jurk het mooie pak en de geweldige dag er om heen. Maar ja ik ben dan ook een ouderwetse muts een ritje op de fiets naar de gratis dag op het gemeentehuis is niets voor mij (en mijn man).
Een familierechterlijke betrekking geeft nog geen recht op zeggenschap over een kind. Het mag je naam dragen en wordt erfgenaam, dat was het wel zo'n beetje. Want als familierechterlijke betrekking recht zouden geven op een kind dan hebben alle opa's, oma's, ooms en tantes en neven en nichten zeker ook die rechten? Da's immers ook familie.........
Tegenwoordig is het zo dat mocht de vrouw komen te overlijden en je voert samen een duurzame huishouding (meen langer als 1 jaar samen wonen) en het kindje is erkend door de vader VOOR de geboorte dan gaat het kindje gewoon naar de vader. De kinderbescherming haalt echt niet zomaar een kindje bij papa weg hoor. Ik denk niet dat we er meer drama van moeten gaan maken als dat er is.
Wat zijn de rechten en plichten na erkenning? Door het erkennen van je kind krijgt het kind erfrecht. Als vader heb je tevens het recht (en de plicht) om je kind te onderhouden. Erkenning wordt nog wel eens verward met ouderlijk gezag. De vader krijgt door erkenning geen ouderlijk gezag; hiervoor moet door de ongehuwde ouders apart een verzoek worden ingediend bij de griffier van het kantongerecht. -------------------- Wat zijn de gevolgen indien mijn kindje wordt erkend? Bij erkenning ontstaat tussen de vader en het kind een juridische band, ook wel familierechtelijke betrekking genoemd. Hieruit vloeit een onderhoudsplicht voort. Dit betekent dat de erkenner moet mee betalen in de kosten voor je kindje. je kind kan de achternaam van de erkenner krijgen. Je kind erft van de erkenner. je kind kan de nationaliteit krijgen van de erkenner. de erkenner is onderhoudsplichtig tot je kind 21 jaar is. ------------------------ bovenstaande even van 2 willekeurige sites geplukt. Het kind gaat niet automatisch naar vader, of je nu 1 of 10 jaar samenwoont. En een rechter zal vast niet zomaar iets beslissen, maar je hebt geen zekerheid dat je kind bij vader terecht komt. En bovendien is het voor geen elke partij leuk dat er om gevochten moet/kan/gaat worden, dat is al die ellende toch niet waard als het simpel op te lossen is. Wet is wet in Nederland, en het is algemeen bekend dat de rechterlijke beslissingen weleens heel onlogisch/onverwacht/onbegrijpelijk kunnen zijn.
Hey Diana, Wij zijn in januari getrouwd (omdat we dat zelf wilden). Maar sinds we fiscale partners zijn krijgen we geen huurtoeslag meer en geen zorgtoeslag. Ook krijgen we geen kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en van de waterlasten. Dus financieel is het helemaal niet handig om te trouwen. Het enige dat scheelt is dat we nu samen een WA verzekering kunnen aanvragen (scheelt 4,- per maand) en dat hij het kind niet meer hoeft te erkennen. Misschien kunnen jullie dat als argument gebruiken tegen je schoonouders... Succes ermee! -Ky- NB: Wij zijn trouwens niet getrouwd om de zwangerschap, de datum stond al vast voor de bevruchting. Wel zijn wij lekker in een warm land getrouwd, maar dan niet stiekem en met onze ouders erbij (mijn schoonouders wonen daar). En ja, een bruiloft kost ontzettend veel geld, ontzettend veel tijd en ontzettend veel energied. Al helemaal als je ook nog eens zwanger bent. Toch hebben wij de dag van ons leven gehad en zijn wij dolgelukkig met ons huwelijk.
Houd er wel rekening mee dat het een hele bureaucratische rompslomp is om in het buitenland te trouwen en om een buitenlands huwelijk Nederlands te maken. Ook dat kost een heleboel geld en je gaf aan dat je op huwelijkse voorwaarden wil trouwen en een notaris (ook in het buitenland) kost veel geld. Verder is trouwen in het buitenland héérlijk en je kunt zelf bepalen wie er wel en niet komen, zonder dat mensen zich gepasseerd voelen.
Dat je er samen voor kiest om zwanger te worden, geeft toch ook al aan dat je van elkaar houd en samen verder wil in de toekomst? Nu heb ik het niet over de ongewenste zwangerschappen of vrouwen die alleen zwanger worden, maar over mensen die binnen een relatie ervoor kiezen om zwanger te worden. Dan moet je ook wel van elkaar houden, anders ga je niet samen die enorme verantwoordelijkheid aan. Ik ben niet voor of tegen trouwen, ik denk dat je je gevoel moet volgen. Sommigen is het huwelijk heel bijzonder en voor anderen inderdaad een "adminitratieve handeling". Voor iedereen ligt dat anders. Voor mij is het huwelijk heel erg bijzonder en ik heb dan ook echt een bruiloft gehad met alles erop en eraan. Fantastisch was het! Maar een jaar of twee geleden dacht ik daar nog heel anders over en leek het mij helemaal niet bijzonder. Wel ben ik het eens dat je je zaakjes goed moet regelen. Gelukkig kan dat tegenwoordig ook zonder te trouwen en zonder dat het heel erg duur is. Ik vind dat als je gaat trouwen je dat op je eigen manier moet doen, gratis of duur, groot of klein. Het belangrijkste is dat je het allebei voor 100% wil en dat je er goed over na hebt gedacht. Want trouwen is makkelijker als scheiden.
ja altijd die voor en nadelen he... ach wie weet hoe het allemaal loopt...ik porbeer mezelf voor te houden dat straks met die kleine het ook heel leuk kan zijn (dan trouwen we een beetje met zijn drietjes) soms moet je heel even je droom opzij zetten omdat iets anders even belangrijker is of dat er even geen geld of tijd voor is om het goed te doen, daarentegen als iemand geen waarde hecht aan al dat sprookjesgedoe, ja dan waarom niet gratis trouwen, dat is toch handig dan?
Fiscale partners ben je al als je samenwoont langer als 1 jaar, dan word je voor de belasting en gemeente als "getrouwd beschouwt. (dat heet een duurzame samenwoning voeren) Dus financieel verandert er tussen trouwen en samenwonen niet zo veel.
Op de Nederlandse antillen kun je gewoon trouwen. Deze landen vallen namelijk onder het Nederlandse koninkrijk. Daarom is er nu zoveel ophef. Zij willen geen homo's trouwen maar volgens de Nederlandse wet kunnen ze daar niet onderuit... Dus ponyville. Go 4 it!
Nou als ik dit zo lees over erkennen en voogdij denk ik wat een rompslomp. Is het niet makkelijker om dan gewoon te trouwen? Ik denk dat wij daar dan toch maar eens over na moeten gaan denken? Met een kindje op komst kies je toch ook al heel bewust voor elkaar. Dus waarom die stap dan niet. Vond het altijd ook onzin maar al dat gedoe met papieren ook.
Erkennen een rompslomp nee tuurlijk niet makkelijker kan niet... Je moet 5 min naar het stadhuis om alletwee je handtekening te zetten voor de erkenning en dan later moet je het gezag aanvragen kan ook bij de gemeente... en dan het testament opstellen.... Nou makkelijker kan niet...
ja als je het zo schrijft valt het inderdaad mee. alleen dat testament kost natuurlijk ook de aardige centen. Dan kun je in mijn eigen net zo goed gaan trouwen. Of als je daar dan geen centen aan uit wil geven net als ons. Gewoon op de gratis dag trouwen dan is alles gratis en voor niets geregeld en zonder haken en ogen. Maar voor iedereen zal dit anders zijn. Er zullen vast legio redenen zijn om niet te trouwen en ach ja wat maakt dat papiertje ook uit. Tegenwoordig scheiden mensen weer net zo makkelijk.
Hey allemaal! nou, het is hier allemaal iets rustiger geworden omtrend het hele trouw-gedoe...ik heb het er met de zus van mijn vriend over gehad en ik vermoed dat zij haar ouders flink de waarheid heeft gezegt want ik heb er niets meer over gehoord. Verder heb ik met mn vriend de afspraak gemaakt dat hij maar eens op zn strepen moet gaan staan omtrend dit onderwerp als ze er weer over beginnen. Ik heb veel aan jullie reacties gehad!Bedankt allemaal! xx Diana
Bij de oudste was ik niet getrouwd, de vader (mijn ex) heeft het kindje wel erkent maar ik heb toen wegens relationele omstandigheden geweigerd toestemming te geven aan hem m.b.t. ouderlijk gezag..Ik had dr geen vertrouwen in gezien zijn staat van psychisch welzijn.. Uiteindelijk ben ik weggegaan toen de oudste 7 maanden was (met knikkende knieen en al mijn zooi in 6 vuilniszakken.. Bij de middelste hadden we (huidige partner en ik) al in de planning staan om te gaan trouwen, ik zou dan 5,5 maand zwanger zijn als ik ging trouwen, maar gezien alle toestanden m.b.t. mijn ex, rechtzaken, verhuizing achter de rug, verhuizing voor de boeg heb ik toen de trouwerij afgeblazen en in de koelkast gezet (katjing is niet zonder kosten 1 maand van te voren) omdat ik het totaal niet trok.. Vervolgens zijn dus de 2 en 3e geboren, allebei erkent door mijn man, maar hebben mijn achternaam.. en toen de 3e 9maanden was zijn we getrouwd en hadden we dus 2 bruidjonkers en 1 bruidsmeisje.. Dus dit kindje is de eerste die binnen het huwelijk geboren wordt.. Greetz Hilde
aruba heeft een status aparte en behoort niet tot de antillen, zou toch even nachecken hoe het werkt. tip: begin vast meer dan en jaar van te voren met dat regelen, dat kan lang duren allemaal. in principe ben je fiscaal wel partners na 1 jaar samenwonen maar je kunt niet van elkaar erven. Ook met een samenlevingscontract moet je een testament afsluiten als je dat niet doet betaal je het hoogste belastingtarief over de erfenis van je partner. toen wij ons huis kochten zijn we idd gratis getrouwd. daarna hebben we het over gedaan voor de kerk met een feest enzo
stel dat de moeder bij de bevalling overlijdt, papa heeft alleen een briefje met de erkenning, oma en opa langs moeders kant willen de voogdij want ze kunnen het verlies van hun dochter niet plaatsen, iedereen die op dat moment de voogdij wil kan hem aanvragen dan moet je toch hopen dat die rechter het kind aan de papa toewijst, en dat zal meestal ook wel gebeuren, maar je hebt toch geen zin in die rompslomp als je verdriet hebt en de dood van een geliefde moet verwerken en mss zie ik het ook wel allemaal verkeerd, maar mij is destijds aangeraden om het niet alleen bij erkenning te laten maar dan te trouwen omdat we dat toch al in de planning hadden zitten. wij hebben op tijd van 5 weken onze bruiloft geregeld, met zaal en uitnodigen en de hele mikmak, en we hebben een fantastische dag gehad. en kosten vallen best mee, je zet gewoon een envelopje als kadotip op de uitnodiging en hoppa
Wij zijn in oktober getrouwd, dsu dat probleem hebben we niet. We hadden geen grote bruiloft. Wel een receptie en daarna een diner voor intimi. Ik ben dolblij dat ik toen niet zwanger was zeg! Je weet nooit hoe je je voelt als je zwanger ben en je trouwt. Kan je je droomjurk (broekpak, mantelpakje) dan nog wel aan? Kots je niet je hele jurk onder als je de bruidstaart alleen maar ziet? Ben je niet helemaal gesloopt aan het einde van de dag? (dat was ik zo ook en ik was niet zwanger). Dat zou voor mij een reden zijn om niet te trouwen als ik zwanger ben. En als je samen een huis gekocht hebt, heb je vaak een testament afgesloten (wij wel iig, maar wij hadden net geen NHG, dus misschien lag het daaraan). Er daar staat gewoon in dat eventuele kinderen naar de partner gaan in geval van overlijden. Linda