Aflopend contract voor verlof, eerst WW aanvragen of niet nodig?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ingietje, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg dit tot op heden niet helder vandaar dat ik dit bij jullie wil neerleggen.

De situatie is als volgt: Mijn 3e en tevens laatste contract bij mijn huidige werkgever zal niet worden verlengd en loopt per 14-01-13 af.
    Mijn uitgerekende datum is 15-03-13. Volgens de site van het UWV heb ik recht op WAZO gebaseerd op mijn laatst verdiende loon indien ik binnen 10 weken na laatste werkdag beval. Dit is in mijn geval aan de orde.

Mijn vraag is nu of ik nu eerst per 14-01-2013 WW dien aan te vragen om de periode tussen einde werk en begin verlof te overbruggen. En daarnaast vraag ik me dan of mijn WAZO dan berekend gaat worden over het WW bedrag ipv mijn laatstverdiende loon zoals de regels voorschrijven?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ingietje,

Je wilt weten of je tussen het einde van je dienstverband en het begin van je zwangerschapsverlof een WW-uitkering kunt aanvragen.

Je kunt voor deze periode een aanvraag doen voor een WW-uitkering.

Of je recht hebt op een WW-uitkering hangt ervan af hoelang je hebt gewerkt. Heb je in de afgelopen 36 weken minstens 26 weken gewerkt? Dan heb je waarschijnlijk recht op WW. Hoe lang je daar recht op hebt, hangt af van je totale arbeidsverleden.

Ik begrijp van je dat je uitgerekende datum binnen 10 weken ligt na je laatste werkdag. Hierdoor kun je aanspraak maken op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

De hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend over de laatste volledige inkomensperiode van één maand of vier weken.

Tijdens deze periode wordt je WW onderbroken. Na afloop van je verlof kun je eventueel het overige deel van je WW-uitkering laten voortzetten.

Op UWV.nl vind je actuele informatie over WW en WAZO.

Ik wens je nog een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie.

Ben ik verplicht ww aan te vragen in die periode of kan ik dat ook na mijn verlof doen?
    Ik denk nl niet dat ik het nodig heb in die periode tussen aflopen contract en ingaan verlof.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ingietje,

Je bent niet verplicht om WW aan te vragen voor de periode voor je zwangerschapsverlof.
    Je kunt er voor kiezen de WW later aan te vragen en in te laten gaan na je verlof.

Wil je de WW-uitkering na je verlof laten ingaan?

Hou er wel rekening mee dat je moet voldoen aan de wekeneis om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering.
    Je voldoet hier aan als je van de laatste 52 weken ( 36 weken + 16 weken verlof) minimaal 26 weken hebt gewerkt.

Denk er dan ook om dat je werkgever dan de WAZO-uitkering voor je aanvraagt.

Voldoe je niet aan de wekeneis?
    Je kunt dan het beste wel WW aanvragen voor je verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ontzettend bedankt voor dit geruststellende antwoord .

Deel Deze Pagina