Recht op wazo?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Mikarun, May 19, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mikarun

Mikarun Actief lid

Jan 27, 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Hallo,

Ik zou kort mijn situatie proberen te omschrijven.

Na de bevalling van mijn eerste kindje, is tijdens mijn verlofperiode mijn contract destijds niet verlengd. Zodoende ben ik toen vanuit de wazo rechtstreeks de ww in gegaan.
    Omdat ik toen werkelijk nergens werk kon vinden, ben ik na overleg met het uwv weer een opleiding gaan volgen.
    Van deze opleiding zit in nu midden in de laatste loodjes, de examens zijn over 1,5 week. Tegelijkertijd ben ik op dit moment zwanger van mijn tweede kindje.
    Ik ben al veel aan het solliciteren geweest, maar de meeste sollicitaties lopen dood wanneer ik zeg dat ik een kindje verwacht. Het mag wettelijk gezien misschien niet, maar het is wel begrijpelijk. Je zoekt geen personeel om ze na twee maanden weer met verlof te moeten sturen. Dan kies je toch sneller iemand zonder die "lasten".
    Nu heb ik wel tijdelijk werk aangeboden gekregen, voor slechts 6 weken. Omdat ik niet niks wil doen, heb ik dit aangenomen. Nu ben ik 12 oktober uitgerekend en zou volgens mijn eigen berekeningen mijn verlof op zijn vroegst 1 september in kunnen gaan. Tot en met deze datum loopt ook mijn contract.
    Maar nu vraag ik mij vooral af of ik ondanks dat ik maar 6 weken werk, wel een wazo aan zou kunnen vragen. En zo ja, hoe wordt daar de hoogte dan van berekend gezien er maar over zo'n korte periode inkomsten zijn?

alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi Mikarun,

Ik vind het fijn voor je dat je toch een baan hebt gevonden!

Begrijpelijk dat jij je afvraagt of je recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je maar (kort) zes weken hebt gewerkt.

Ook als je een korte periode werkt en zwanger bent, kom je in aanmerking voor zwangerschaps- en bevallingsverlof.

De hoogte van je WAZO wordt berekend over de periode dat je in dienst bent gekomen. De WAZO is 100% van het berekende dagloon. Hoe het dagloon precies wordt berekend, kun je hier lezen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcareteam

3. Mikarun

Mikarun Actief lid

Jan 27, 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Bedankt voor uw reactie! Dat is een enorme opluchting!

Kan ik zelf de wazo aanvragen of moet mijn werkgever dit echt doen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi Mikarun,

Ik kan me voorstellen dat dit een opluchting voor je is. :)

De werkgever kan het zwangerschapsverlof voor jou aanvragen. Overleg dit van te voren even met de werkgever zelf. Wil hij dit niet doen, dan kun je zelf telefonisch het verlof aanvragen via onze klantenservice. Klik hier voor onze contact gegevens. De aanvraag kan 4 weken voor de eerste verlofdag ingediend worden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
    UWV Webcareteam

5. Mikarun

Mikarun Actief lid

Jan 27, 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Hallo,
    Ik kom toch weer even bij jullie terug gezien ik me toch een beetje zorgen begin te maken ondertussen :confused:

Inmiddels heb ik mijn diploma in bezit en drie van de zes weken werk erop zitten, heerlijk om bezig te zijn! Maar het aftellen naar verlof begint ook gelijk al haha. Nu wilde ik alleen zelf de wazo aanvragen, maar dat kon nog niet omdat er bij het UWV nog geen gegevens bekend zijn dat ik aan het werk ben.
    Nu zit de persoon die anders altijd alle administratieve zaken regelt zelf in de ziektewet, is mijn baas op vakantie en is er verder eigenlijk geen bevoegd persoon aanwezig om hier achteraan te gaan voor mij voor de aanvraag ingediend moet zijn. Wat moet ik nu?
    Komende week is al de laatste week dat officieel het verlof aangevraagd zou kunnen worden, dan ga ik aansluitend op het aflopen van mijn contract zes weken voor de uitgerekende datum met verlof.

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Mikarun,

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma. Wat fijn dat het werken zo goed bevalt.

Lastig dat er op dit moment niemand is die de aanvraag voor je kan doen. Laat, zodra er weer iemand aanwezig is die hiertoe bevoegd is, de aanvraag zo snel mogelijk alsnog doen.

De beslissing over de aanvraag sturen wij binnen 4 weken nadat het verlof is ingegaan.
    Is de aanvraag na de eerste verlofdag bij UWV binnengekomen? Dan ontvang je uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst een beslissing.
    De zwangerschaps- en bevallingsuitkering betalen wij meestal aan je werkgever. Jij ontvangt gewoon je loon.

Een fijn verlof alvast.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

7. Mikarun

Mikarun Actief lid

Jan 27, 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Bedankt, maar hoe zit het dan met de deadline van uiterlijk 2 weken van tevoren aanvragen? Maakt het dan dus niet uit dat de aanvraag te laat komt?

8. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Mikarun,

Wij adviseren om dit op tijd te doen, tussen 4 en 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof. Er is dan voldoende tijd om de aanvraag te behandelen en op tijd uit te betalen.
    Komt de aanvraag later binnen? Dan wordt deze wel in behandeling genomen maar berekening en uitbetaling kunnen langer op zich laten wachten.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team.

Share This Page